۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
لاستیک خودروهای برقی در کشور تولید نشده است| تایر با کیفیت و بی کیفیت یک قیمت دارد!
مدیرعامل شرکت یزد تایر در گفت و گو با بازار:

لاستیک خودروهای برقی در کشور تولید نشده است| تایر با کیفیت و بی کیفیت یک قیمت دارد!

زمانی فرد مدیرعامل شرکت یزد تایر با اشاره به واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی برای تاکسیرانی به بازار گفت: تایر خودروهای برقی به عنوان یکی از اجزای اصلی زیرساخت تا کنون در کشور تولید انبوه نشده است.

بازار؛ گروه خودرو: تب و تاب خرید تایر ظاهرا در حال کاهش است، هرچند که تقاضا کاذب هنوز برای لاستیک انواع خودرو وجود دارد اما شرایط نسبت به سه ماه گذشته بهبود یافته است. از سوی اخباری در خصوص آزادسازی قیمت تایر به گوش می رسد که علاوه بر کاهش اختلاف نرخ لاستیک انواع خودرو از کارخانه تا بازار می تواند کیفیت محصولات داخلی را نیز افزایش دهد. قیمت گذاری دستوری به زعم کارشناسان نه تنها مانع رشد صنایع بوده بلکه زمینه زیان دهی آن ها را به دلیل افزایش نرخ تورم و جبر تحریم های ظالمانه فراهم می کند. تعلل وزارت صمت در امر آزادسازی قیمت تایر توام با فقدان استراتژی می تواند مصرف کنندگان را به چالش بکشد، برای بررسی این موضوعات با ایرج زمانی فرد مدیرعامل شرکت یزد تایر به گفت و گو پرداختیم:

* آزادسازی قیمت تایر چگونه می تواند روند تولید را تسهیل و سبب بهبود وضعیت عرضه انواع لاستیک خودرو در بازار شود؟

دخالت مستقیم در قیمت گذاری محصولات، تولید کننده را نبست به تغییر نرخ مواداولیه با زیان مواجه می کند. باتوجه به رشد نرخ تورم و شرایط اقتصادی فعلی کشور، آزادسازی قیمت گذاری می تواند منجربه هماهنگی میان دستمزد، نرخ مواداولیه، هزینه های سربار و قیمت فروش شود. در این صورت منافع تولیدکننده و مصرف کننده تضمین و نیز چرخه تولید در کشور متوقف نخواهد شد.

* باتوجه به اینکه مقوله کیفیت در صنایع خودروسازی به عنوان یک مطالبه مطرح است، در صورت آزادسازی قیمت تایر، کیفیت آن ها رشد خواهد کرد؟

حذف قیمت گذاری دستوری به دلیل تامین سود تولیدکنندگان می تواند رشد کیفیت را تضمین کند؛ صنعتی مانند تایرسازی در کشور باید همگام با پیشرفت های روز دنیا توسعه یابد و محصولات بهتر ارائه کند، بنابراین قیمت گذاری دستوری نه تنها موجب عدم سود دهی می شود بلکه مانع رشد و توسعه نیز خواهد بود.

لاستیک خودروهای برقی در کشور تولید نشده است| تایر با کیفیت و بی کیفیت یک قیمت دارد!

در شرایط فعلی تایر با کیفیت و بی کیفیت با یک نرخ در بازار عرضه می شوند

* همواره این سوال مطرح است که در چه شرایط اختلاف قیمت انواع لاستیک خودرو از کارخانه تا بازار حذف خواهد شد؟

اختلاف قیمت انواع تایر از کارخانه تا بازار در صورتی از بین می رود که رویکرد سرمایه گذاری در کالاهای مصرفی در بازار تغییر کند. باتوجه به اقتصاد تورمی کشور، مردم سعی می کنند با سرمایه گذاری روی کالاهای با دوره انقضا بیشتر، حداقل سود برابر با تورم کسب کنند. تایر خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با در نظر داشتن حجم آن برای دخیره سازی عده ای تمایل به کسب سود از این کالای مصرفی در بازار دارند. بنابراین نزدیک کردن قیمت تایر خودرو به ارزش حقیقی آن می تواند فاصله نرخ لاستیک خودرو از کارخانه تا بازار را کاهش دهد، از همین رو سیاستگذاران صنعتی باید به ارزش گذاری کالا توجه داشته باشند. بررسی ارزش حقیقی و بازده هر کالایی می تواند ارزش حقیقی برای مصرف کننده را تامین کند. زمانی که براساس روش قیمت گذاری دستوری ارزش واقعی تایر به مصرف کننده نشان داده نمی شود، در بازار رانتی ناشی از اختلاف قیمت میان کارخانه تا بازار شکل گرفته که مورد قبول تولید کننده و مصرف کننده نیست. به بیانی بهتر یارانه ای که مد نظر دولت بوده به جای مصرف کننده به جیب عده ای خاض می رود.

حدف قیمت گذاری دستوری نه تنها منجربه رقابت پذیری و رشد کیفیت می شود، بلکه بهای محصولات با کیفیت و بی کیفیت از یک دیگر مشخص خواهد شد. متاسفانه در شرایط فعلی تایر با کیفیت و بی کیفیت با یک نرخ در بازار عرضه می شوند. باید در آینده این وضعیت به تدریج اصلاح شود تا منافع مصرف کننده و تولید کننده حفظ شود.

* به تازگی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرد که شرکت سبلان تایر به عنوان زیر مجموعه هلدینگ رازی به تولید تایر خودروهای سنگین ورود کرده است، وضعیت فعالیت این شرکت اکنون در چه شرایطی است؟

سبلان تایر به عنوان زیر مجموعه گروه رازی فعالیت خود را سال گذشته آغاز کرد، این شرکت محصولات با کیفیت و براساس برنامه زمان بندی خود تولید و راهی بازار خواهد کرد.

تایر خودروهای برقی که یکی از مهم ترین اجزای زیرساخت استفاده از خودروهای برقی است تا کنون در کشور تولید نشده است

* باتوجه به سیاست وزارت صمت در تولید و واردات خودروهای برقی به نظر شما به عنوان مدیرعامل یک گروه تولیدی تایر، زیرساخت مناسب برای تولید لاستیک خودروهای برقی در کشور فراهم شده است؟

زمانی که گفته می شود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی برای ناوگان تاکسیرانی وارد کشور خواهد شد، این محصولات نیازمند یک برنامه استراتژی جهت فراهم سازی زیرساخت است. برخی از زیرساخت های ورود این خودروها مانند ایستگاه های شارژ آماده شده است، اما سایر اقلام مصرفی آن مانند تایر که یکی از مهم ترین اجزای زیرساخت استفاده از خودروهای برقی است تا کنون در کشور تولید نشده است. البته طرح های تحقیقاتی در شرکت های مانند یزدتایر و غیره برای ساخت این محصول وجود دارد. از همین رو وزارت صمت باید تسهیلات مورد نیاز ساخت تایر خودروهای برقی را برای همه تولیدکنندگان به صورت مساوی فراهم کند. باید اقدامات سیاستگذاران صنعتی در خصوص استفاده از خودروهای برقی کاهش وابستگی صنعت خودرو به خارج کشور باشد، در غیر اینصورت با ورود خودروهای برقی وابستگی به کشور را تحمیل کردند.

کد خبر: ۲۶۳٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha