۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
توسعه کشت پنبه در اراضی شمال گلستان | ۳۵ درصد نیاز الیاف کشور وارد می شود
رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور خبر داد:

توسعه کشت پنبه در اراضی شمال گلستان | ۳۵ درصد نیاز الیاف کشور وارد می شود

گرگان- رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: توسعه کشت پنبه در اراضی شمال گلستان و دیگر اراضی کم آب کشور در دستور کار موسسه تحقیقات پنبه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، قربان قربانی نصرآباد در سومین همایش بین المللی دانش، صنعت و تجارت پنبه که در مرکز تحقیقات پنبه کشور در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش ارائه دستاوردهای جدید تحقیقاتی در زمینه های صنعت، تجارت، اقتصاد، بازرگانی، فناوری های بذر و تولید پنبه است.
رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: پنبه به عنوان یک زنجیره محسوب می شود که به این موضوع تاکید فراوان داریم و به همین دلیل بخش های خصوصی، دولتی و صنایع را در این همایش کنار هم قرار داده ایم.
وی گفت: پنبه یک محصول اشتغالزا بوده که ۷۰ فرآورده از آن تولید می شود و عمده تولید کننده آن بخش صنعت است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ مقاله تحقیقاتی به این همایش ارسال شد که ۲۵ مقاله کلیدی ارائه خواهد شد.
قربانی افزود: در این همایش مهمانان خارجی از کشور های ترکیه و تونس حضور دارند و مهمانانی هم از ازبکستان، آرژانتین، برزیل، پاکستان و مصر به صورت آنلاین به ارائه مقاله خواهند پرداخت.
وی تصریح کرد: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه در سراسر کشور ۱۱۸ هزار هکتار بود که از این میزان ۳۵۰ هزار تن وش پنبه و ۱۰۰ هزار تن الیاف تولید شد.
رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: نیاز صنایع نساجی کشور ۱۵۰ هزار تن الیاف است که ۶۵ درصد آن در کشور تولید شده و مابقی از طریق واردات تامین می شود.
وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ سطح زیر کشت پنبه کاهش پیدا کرده است، افزود: به دنبال این هستیم تا مناطق جدیدی را برای کشت پنبه شناسایی کنیم.
قربانی ادامه داد: قصد داریم برای توسعه کشت پنبه در اراضی شمال گلستان و دیگر اراضی کم آب، از آب های نامتعارف مانند آب های شور، زه آب و تصفیه خانه های سطح شهر استفاده کنیم.
وی گفت: در سراسر کشور ۱۴ رقم پنبه وجود دارد که دو رقم آن پرتو دهی هسته ای شده و به تنش های محیطی و آفات مقاوم شده اند.
رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور تصریح کرد: به زودی دو رقم جدید که پر محصول، زود رس و مناسب با شرایط آب و هوایی گرم خشک است را معرفی خواهیم کرد.

کد خبر: ۲۶۳٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha