۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
ترکیه نرخ بهره را به ۴۲.۵ درصد می‌رساند
طبق انتظار اقتصاددانان؛

ترکیه نرخ بهره را به ۴۲.۵ درصد می‌رساند

بانک مرکزی ترکیه همان‌طور که انتظار می‌رفت در روز پنجشنبه نرخ بهره کلیدی خود را افزایش داد و به ۴۲.۵ درصد رساند، اما وعده داد که چرخه انقباض تهاجمی را در اسرع وقت پایان دهد.

به گزارش بازار، بانک مرکزی ترکیه بار دیگر نرخ بهره کلیدی خود را ۲۵۰ واحد پایه افزایش داده و به ۴۲٫۵ درصد رساند. برخی از تحلیلگران باور دارند که پس از ۷ ماه متوالی انقباض یک افزایش دیگر نرخ بهره هم در پیش خواهد بود.

بانک مرکزی از ماه ژوئن، زمانی که رئیس‌جمهور طیب اردوغان، حافظ گی ارکان، بانکدار سابق وال استریت را به‌عنوان رئیس بانک منصوب کرد تا در سیاست‌های پولی کشور چرخشی تند ایجاد کند، نرخ بهره خود را بارها افزایش داده است. این بانک هر سه ماه یک‌بار نرخ‌ها را ۵۰۰ واحد افزایش داده بود، اما ماه گذشته گفت که انقباضات به‌زودی پایان خواهد یافت.

بانک مرکزی ترکیه با به نیم رساندن نرخ افزایش بهره در بیانیه خود اعلام کرد که انقباضات پولی تا زمانی که برای اطمینان از ثبات قیمت‌ها لازم باشد حفظ می‌شود و تکرار کرد سیاست پولی به‌طور به سطح موردنیاز برای ایجاد مسیر کاهش تورم نزدیک شده است.

لیر ترکیه پس از اقدام اخیر بانک مرکزی حدوداً ثابت باقی ماند. افزایش نرخ بهره بانکی ترکیه با پیش‌بینی اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز هم‌خوانی دقیق داشت. همه ۱۲ شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند که این افزایش به ۴۲٫۵ درصد برسد. آن‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که در اوایل سال آینده، قبل از کاهش در نیمه دوم، سیاست‌ها کمی سخت‌تر خواهد شد.

بانک مرکزی انتظار دارد تورم از نزدیک به ۶۲ درصد در ماه گذشته در ماه می سال آینده به ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش یابد، اما پس‌ازآن تا پایان سال آینده با کاهش قیمت‌ها به حدود ۳۶ درصد خواهد رسید.

اصرار اردوغان در دور پیشین ریاست‌جمهوری‌اش بر کاهش نرخ‌ها علیرغم افزایش قیمت‌ها باعث چندین سقوط ارزی شد و تورم را به بالاترین حد در دو دهه رساند. اگرچه او از سیاست فعلی حمایت می‌کند، اما در همین چند سال ۴ رئیس بانک مرکزی را برکنار کرده است و این نگرانی‌هایی را در مورد اینکه آیا ارکان می‌تواند در این مسیر باقی بماند یا خیر، ایجاد کرده است.

کد خبر: ۲۶۳٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha