۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
مسیرهای اقتصادی هند و چین تعیین کننده اقتصاد جهانی خواهد بود
استاد دانشگاه کمبریج در گفتگو با بازار:

مسیرهای اقتصادی هند و چین تعیین کننده اقتصاد جهانی خواهد بود

پروفسور «جان دان» معتقد است از آنجایی که هند و چین پرجمعیت ترین کشور جهان هستند، هر اتفاقی که ممکن است در آینده در مورد تأثیر هوش مصنوعی رخ دهد، باید مسیرهای متضاد اقتصادی هند و چین باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: سال ۲۰۲۳ از نظر رقابت جهانی قدرت نیز سال مهمی بود. رقابت مستمر چین و آمریکا ادامه داشت. هیچ کس انتظار ندارد این رقابت به یک درگیری نظامی ختم شود. فقط، رقابت شدیدی در زمینه‌های اقتصادی، فناوری و ژئوپلیتیک جریان یافت. از نظر اقتصادی، رکود در اقتصاد جهانی دو کشور را مجبور به پیروی از سیاست‌های تهاجمی‌تر کرد. در زمینه فناوری، دیگر رقابت شدیدتری به وضوح مشاهده شد.

علاقه چین به خاورمیانه، نفوذ منطقه‌ای آمریکا را محدود می‌کند. سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی نمونه بارز آن است. به نظر می‌رسد عربستان سعودی مایل به همکاری بیشتر با چین است تا با آمریکا. این وضعیت رقابت بین آمریکا و چین را در عرصه‌های منطقه‌ای عمیق‌تر خواهد کرد.

البته سال ۲۰۲۳، تنها عبارت از این دو رویداد نیست. از نظر اقتصادی، اثرات همه‌گیری همچنان ادامه داشت. رویدادهای مرتبط با تغییرات اقلیمی از جمله مسایلی هستند که باید هر چه بیشتر مدنظر قرار داده شوند. به همین دلیل، جامعه بین‌المللی بایستی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی فعال‌ترباشد.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان انجام داده که در ادامه آمده است.

«جان دان» استاد کنونی دانشگاه کمبریج انگلستان است. تخصص او بحث انقلابها و تغییر رژیم‌ها است. وی سابقه تدریس در دانشگاه هاروارد آمریکا را نیز دارد. او استاد برجسته نظریه و اندیشه سیاسی است و صاحب کتاب «انقلاب‌های مدرن» است.

*سال ۲۰۲۳ رو به پایان است و جهان در این سال شاهد تحولات مختلفی بوده است. به نظر شما مهمترین تحول امسال چه بوده است؟

من فکر می‌کنم مهم‌ترین تحول امسال، حمله حماس به اسرائیل بوده است. این روند صلح منطقه ای را که اساساً بر اساس شرایط تعیین شده توسط یک دولت جناح راست افراطی اسرائیل و توسط دولت بایدن تنظیم شده بود، خنثی کرد. غیرممکن است که بگوییم واکنش زنجیره‌ای که توسط این اتفاق می‌افتد چقدر شدید خواهد بود، اما این یک واژگونی سیاسی تماشایی بود که توسط یک نهاد سیاسی بسیار فقیر و ضعیف تضمین شد. این جنگ در حال حاضر سطوح وحشتناکی از بدبختی را بر روی مردم غزه به راه انداخته است، اما این میزان آسیبی که ممکن است هنوز وارد کند یا مقیاس جغرافیایی که ممکن است انجام دهد، چیزی نیست.

از آنجایی که این دو کشور پرجمعیت ترین کشور جهان هستند، مهمترین توسعه اقتصادی در سال جاری، هر اتفاقی که ممکن است در آینده در مورد تأثیر هوش مصنوعی رخ دهد، باید مسیرهای متضاد اقتصادی هند و چین باشد

* در حوزه مرتبط با اقتصاد امسال چه تحولی را می توان به عنوان نقطه عطف نام برد؟

از آنجایی که این دو کشور پرجمعیت ترین کشور جهان هستند، مهمترین توسعه اقتصادی در سال جاری، هر اتفاقی که ممکن است در آینده در مورد تأثیر هوش مصنوعی رخ دهد، باید مسیرهای متضاد اقتصادی هند و چین باشد.

*جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و برخی اخبار حاکی از ان است که کشورهای غربی در حال هدایت اوکراین به مذاکره هستد. بر اساس برخی گزارش ها، غرب به این باور رسیده است که این جنگ نمی تواند به پیروزی اوکراین منجر شود. ارزیابی شما چیست و آیا در سال ۲۰۲۴ شاهد مذاکرات صلح خواهیم بود؟

آنچه در جنگ اوکراین اتفاق خواهد افتاد تا حدی بستگی به میزان تضعیف حمایت غرب از اوکراین، از نظر اقتصادی و نیز در زمینه نظامی، و تا حدی به میزان تضعیف روحیه اوکراین در چشم‌انداز یک جنگ دفاعی بی‌پایان و آرامش‌بخش با یک جنگ دفاعی بسیار متفاوت، بستگی دارد. من نمی توانم تسلیم شدن اوکراین را تصور کنم، اما این هدف جنگی روسیه است. اگر ترامپ رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده باشد، ممکن است بسیاری از موارد به نحوه نگاه او به دورنمای شکست اوکراین بستگی داشته باشد.

چین نیز مانند عربستان سعودی (و در زمان مناسب خود ایران) به یک سیستم تجارت جهانی نیاز دارد که کار کند

*با وجود تنش های جدی، آمریکا و چین در تلاش هستند تا این تنش ها را مدیریت کنند. دیدار مقامات کلیدی دو کشور در این زمینه نیز بر همین هدف متمرکز بوده است. آیا این روند ادامه خواهد داشت یا ممکن است مشکلی مانند تایوان باعث شود تنش از کنترل خارج شود؟

اینکه چین به تایوان حمله کند یا نه، سیاست داخلی چین تعیین خواهد کرد. با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد آن، این یک قمار ناامیدکننده خواهد بود، کاملا جدا از مسائل صرفا نظامی. چین نیز مانند عربستان سعودی (و در زمان مناسب خود ایران) به یک سیستم تجارت جهانی نیاز دارد که کار کند.

* یکی از موضوعات مهم در سال ۲۰۲۳ جنگ غزه بود. به نظر شما این جنگ تا کی ادامه خواهد داشت؟

من می ترسم که جنگ غزه ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد، اگرچه این نمی تواند به نفع هیچ دولتی باشد که کمترین نگرانی را برای کسانی که در هر کشوری تحت تأثیر آن اداره می کند، حداقل برای غزه یا اسرائیلی ها، باشد. این به همان اندازه که اسامه بن لادن برای شهروندان افغانستان یا ایالات متحده انجام داد، برای آنها مفید نخواهد بود.

کد خبر: ۲۶۳٬۳۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha