۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
حفظ سالانه ۹۰۰ میلیون دلار ارز در کشور با افزایش کشت موز

حفظ سالانه ۹۰۰ میلیون دلار ارز در کشور با افزایش کشت موز

سالانه نزدیک به یک میلیون دلار برای واردات موز، ارز از کشور خارج می‌شود اما افزایش سطح کشت موز در کشور، مانع از خروج این میزان ارز خواهد شد.

به گزارش بازار، «قیمت ۷۰ هزار تومانی موز گران است» این را مردم می‌گویند و معتقدند این روزها در مهمان‌های اگر موز کنار دیگر میوه‌ها نباشد، ‌ انگار چیزی بین میوه‌های مراسم، کم است، علی کارمند یکی از بانک‌ها که در حال پرداخت پول میوه‌های خریداری‌شده است، می‌گوید شاید به دلیل وارداتی بودن موز، قیمت آن بالاست و اگر در داخل تولید کنیم، قیمتش منطقی می‌شود.

در این‌باره، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران مصطفی دارایی‌نژاد می‌گوید که «سالانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار برای واردات موز، ارز از کشور خارج می‌شود» که می‌توان با افزایش تولید داخل، از خروج ارز جلوگیری کرد، هندوستان کشت موز را ۵ سال پیش آغاز کرد و امروز دومین کشور تولیدکننده موز جهان است، پاکستان هم روزانه ۲ هزار تن موز صادر می‌کند.

با ۹۰۰ میلیون دلار و احتساب دلار ۴۹۷۰۰ هزار تومانیِ آزاد، می‌توان ۶۴ هزار دستگاه تراکتور برای کشاورزان خریداری و به صورت اقساط به آنها واگذار کرد؛ در حال حاضر ۴.۲ میلیون نفر کشاور در کشور فعالیت می‌کنند.

بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۷۲‌ هزار و ۲۲۲ تن موز سبز تازه یا خشک‌ به ارزش ۸۳۶۶ میلیارد و ۲۰۴ میلیون و ۴۶۷‌هزار تومان از ۹ کشور وارد شده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسری وزارت جهاد کشاورزی هم گفته است که سالانه بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تن موز در مناطق جنوب کشور تولید می‌شود، این میزان حدود یک‌هزارم تولید کل محصولات کشاورزی کشور است.

موز در ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا و با رطوبت نسبی ۸۵ درصد به خوبی رشد می‌کند.

کد خبر: ۲۶۳٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha