۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی| طرح از مطالعه فراتر نرفته است!
گفتگو با رئیس سابق دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی؛

هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی| طرح از مطالعه فراتر نرفته است!

سید مرندی می گوید: حجم سرمایه گذاری بالا و زمان اجرای حداقل ۱۵ ساله، با توجه به دشواری تامین منابع و احتمال مواجه با طرح مقابله جویانه از سوی کشورهای حاشیه خزر، از دلایل مسکوت ماندن طرح ایران رود است.

تهمینه غمخوار؛ گروه بین الملل: ایده و طرح ساخت کانال آبی که دریای عمان و خلیج فارس را به دریای خزر در شمال ایران متصل کرده و مسیری برای کشتیرانی و موجبات تغییر اساسی اقلیم نواحی مرکزی ایران و همچنین منبع تامین آب برای صنایع سنگین است، حدود ۲۰ سال پیش مطرح شد. در حالی که این طرح که با نام ایرانرود شناخته می‌شود، طرحی بلند پروازانه و از بسیاری جهات درخور توجه است، اما هنوز عملیاتی نشده و در حد پیشنهاد باقی مانده است.

در حالی که طرح ساخت این کانال آبی در حال بررسی از سوی گروههای مختلف و دفاتر مطالعاتی است، برخی از کارشناسان معتقدند که در حالی که مزایایی بی شمار اقتصادی این طرح بسیار است، ایران رود آنقدر جذاب خواهد بود که با وجود سختی اجرا نمی‌توان از آن گذشت و از طرفی به شکلی باید انجام شود که با حداقل مشکلات زیست محیطی، دغدغه مخالفان را پاسخ دهد؛ چرا که عده ای به ویژه فعالان محیط زیست، با برشمردن معایب، اجرای آنرا فاجعه می‌دانند.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع ساخت طرح «آبراه شمال و جنوب»، خبرنگار بازار گفتگویی با «سیامک سیدمرندی» مشاور سابق وزیر و رئیس سابق دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور انجام داده که در ادامه می خوانیم.

* طرح ساخت کانال اتصال دریای خزر به خلیج فارس اگرچه تاکنون به‌طور رسمی و با جدیت مطرح نشده‌ و پیگیری است، اما دارای موافقانی است و برخی کارشناسان طرح‌هایی برای ساخت این کانال از مسیرهای مختلف ارائه کرده‌اند. دیدگاه شما در رابطه با راه اندازی این پروژه اتصال دریای خزر به خلیج فارس و مزایایی که می تواند به همراه داشته باشد، چیست؟

هدف اصلی اتصال آب های جنوب و شمال ایران، گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی است، که البته در کنار این امر باید به رفع چالش کم آبی نواحی که مسیر طرح در آن پیش بینی شده اشاره کرد.

افزون بر این، در کنار آن تغییر بافت جمعیتی و توزیع مناسبتری در این مناطق و خیلی پارامترهای دیگر وجود دارد و به همین جهت، جنبه های دیگر طرح از منظر اقتصادی اجتماعی_زیست محیطی و منابع آب و گردشگری قابل تامل است.

* بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست درباره پیامدهای منفی این طرح به ایران هشدار داده‌اند. از نظر شما چالشهایی که این کانال می تواند برای ایران به همراه داشته باشد چیست؟

هر طرحی دارای مزایا و معایبی است که این طرح هم از آن مستثنی نیست که در تایید یا رد هر طرح بررسی جمعی جهات و نفع غالب لحاظ میگردد. به هر حال، جنبه مثبت این طرح از منظر محیط زیست این است که با توجه به مسیر ۲۰۰۰ کیلومتری طرح که از استان گرگان آغاز و در مسیر از سمنان، بیرجند، یزد، کرمان و زاهدان عبور می‌کند، می توان به مقابله با تنش بی آبی و بیابان زایی اشاره کرد که البته اثرات منفی آن به نظر بیشتر به آلودگی ها و تغییرات ناخواسته و پیش بینی نشده اکولوژی در مبدا، مسیر و مقصد و اثرات منفی بر سفره های زیر زمینی منتج می‌شود.

یکی از دلایل اصلی مغفول ماندن اجرای طرح ایران رود برآورد هزینه و سود است که موجب شده طرح از بررسی مطالعاتی فراتر نرود

* برخی معتقدند که ایران رود طرحی است که در نگاه اول بسیار جذاب و خارق العاده به نظر می رسد، اما بررسی جزئیات این طرح، چیزی جز رؤیای دست نیافتنی، زیانبار و با اهداف پشت پرده، چیز دیگری را نشان نمی دهد. از نظر شما دلایل مغفول ماندن و عملیاتی نشدن این پروژه تا کنون چه بوده است؟

یکی از دلایل اصلی مغفول ماندن اجرای این طرح برآورد هزینه و سود است که موجب شده ایران رود از بررسی مطالعاتی فراتر نرود. باتوجه به مسیر انتخابی و اختلاف سطح موجود در آبراهه و محدودیت های جدی در ظرفیت شناورهای عبوری در مهم‌ترین بخش آن، میتوان به جستجوی بحث گذر و انتقال محموله نفتی و کانتینری پرداخت که این اختلاف سطح، سبب افزایش نقاط اتصال یا به اصطلاح قفل های کشتیرانی می شود.

حجم سرمایه گذاری بالا و زمان اجرای حداقل ۱۵ ساله که مورد نیاز است با توجه به شرایط حاکم بر کشور و دشواری در تامین منابع و احتمال مواجه با طرح مقابله جویانه از سوی کشورهای حاشیه خزر که طرح را از توجیه اقتصادی بیاندازد، از دیگر دلایل مسکوت ماندن طرح ایران رود است

حتی در صورت مفید بودن طرح، حجم سرمایه گذاری بالا و زمان اجرای حداقل ۱۵ ساله که مورد نیاز است با توجه به شرایط حاکم بر کشور و دشواری در تامین منابع و احتمال مواجه با طرح مقابله جویانه از سوی کشورهای حاشیه خزر که طرح را از توجیه اقتصادی بیاندازد، از دیگر دلایل مسکوت ماندن طرح است.

* علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست درباره کاهش آب در دریای خزر، اظهار کرده که ورودی‌های دریای خزر از سوی کشورهای همسایه مخصوصا ورودی رود ولگا بسته شده است. از طرفی میزان بارش در کل حوزه آبخیز دریای خزر کاهش یافته است. آیا روسیه حقابه دریای خزر را قطع کرده است؟

جواب من منفی است؛ یعنی با توجه به اینکه روسیه و ترکمنستان خود در قسمت کم عمق خزر قراردارند بعید است و نباید عنوان کنیم حق آبه را قطع کرده اند، چرا که بیش از ۸۰ درصد ورودی خزر از ولگا صورت می‌گیرد و طبعا در افزایش ناترازی، بیشترین آسیب در قسمت کم عمق خواهد بود و بهتر است کاهش تراز دریای خزر را در کاهش حجم رود ولگا و متعاقب آن کاهش ورودی به خزر در کنار افزایش تبخیر و حرارت و عدم یخ زدکی قسمت شمالی دانست.

اینکه ایران در موقعیت جغرافیایی خوب و با مزیتی قراردارد، تا کنون موجب توسعه و منفعت کشور نشده است، چرا که ما نتوانسته یا نخواسته ایم از این موقعیتها استفاده کرده و بهره مند شویم

* موقعیت جغرافیایی ممتاز جمهوری اسلامی که در شاهراه اتصال بین قاره ای قرار گرفته، سبب شده که عموما ایران به مسائل کلان کشور نه از نگاه ملی بلکه از دیدگاه منطقه ای وحتی جهانی بنگرد. نظر شما در این باره چیست؟

اینکه ایران در موقعیت جغرافیایی خوب و با مزیتی قراردارد، تا کنون موجب توسعه و منفعت کشور نشده است، چرا که ما نتوانسته یا نخواسته ایم از این موقعیتها استفاده کرده و بهره مند شویم. بر عکس کشورهای دیگر متوجه بوده و تمامی تلاش خود را در کم رنگ نمودن این موقعیت ارزشمند جغرافیایی ایران به کار گرفته اند.

در این میان، ما تنها نظارگر این تغییرات در نزدیکی خود بوده و هستیم. بر همین اساس، در صورتی که با دقت عمل نکرده، برنامه ریزی نداشته و آگاه نشویم، در آینده هم متضرر خواهیم شد و در آن صورت، تاسف برای فرصت های از دست رفته راه به جایی نخواهد برد، مانند تغییر خط لوله گاز به اروپا و مواردی از این قبیل.

کد خبر: ۲۶۳٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 30
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      26 7
      ایران رود باید طبق چند فاز ودر سالیانی چند اجرا شود فاز اول آن کامل وبعد دنبال فاز بعدی رفت وهمین گونه تا آخر.
      • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
        5 0
        آفرین حاجی انشتین
    • علی IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      1 1
      اگر برای مردم ایران و کشورهای همسایه مزایا ی طرح شفاف و روشن باشد مشارکت حداکثری را بهمراه داشته و طرح در سریعترین زمان بصورت مرحله ای قابل اجرا است
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      2 0
      طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس ویا دریای عمان راباید طرح کلان نام گذاری کرد واین مستلزم مطالعه وپس از آن مشارکت جهانی است چنانچه مثلا احداث تونل گوتهارد در اروپا با مشارکت چندین شرکت غول آسا ی چند ملیتی امکان پذیر شد اما حتی آن پروژه عظیم، یک 30 ام ایجاد کانال دریایی خزر_خلیج فارس کار وهزینه نداشت ودیگر اینکه فقط با پمپاژ آب به کانال فرضی می توان آن را رااجرا کرد چون اختلاف ارتفاع بسیار زیاد فلات ایران با این دو دریا ازمشکلات بسیار بزرگی است که می توان به جرأت گفت که اجرای آن فعلا از امور محال است وگرنه درصورت اجرا تغییر اقلیم مثبت از آب وهوای خشک ونیمه خشک به مرطوب از آثار بسیار ارزنده وغیر قابل انکاراست. منافع اقتصادی حاصل از ترانزیت کالا ی آن هم طرف دیگرقضیه است وایجاد چنین طرح عظیمی از آرزوهای کشور ما و اوراسیا ودیگرکشورهای جهان است.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      2 0
      اگر این طرح بزرگ به چند کنسرسیوم بین المللی داده شود با توجه به مطالعات علمی پیشرفته بخصوص در مناطق با آب های زیرزمینی شیرین و نواحی با زمین رسی که نفوذ پذیری شدید آب دارند فقط امکان پذیر است.
    • نعمت IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      0 0
      قطعا طرح خوبیست ممکنه ایراداتی داشته باشه ولی بدون شک خوبیها و مزایای طرح بیشتر از معایب و ایرادهای ان هست
    • سید عبدالمجید موسویون IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      3 2
      با سلام به نظر من مزایای این طرح به مراتب از معایب آن بیشتر است . ضمن اینکه اگر طرحی فاقد عیب و نقص باشد در عمل یک رویا بوده و شدنی نیست . طرح ایرانرود هم از جهات زیست محیطی و هم از جهات سیاسی ، اقتصادی که خود ابعاد گسترده‌تری دارد حایز اهمیت است.به نظر من یک روز تعلل و تاخیر در این امر مهم زیان جبران ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد که عوامل عقب افتادگی آن تا زنده هستند باید به عملکرد خود در قبال وجدان خود و مردم کشور پاسخگو باشند. طرح ایرانرود از منظر سیاسی موجب افزایش قدرت منطقه‌ای کشور میشود . و از منظر اقتصادی آنقدر به سود کشور هست که اگر کل بودجه کشور را جهت اجرای پروژه به مدت زمان هر چه کمتر و سریعتر حتی به مدت یکسال و یا کمتر ، به این پروژه اختصاص داده شود ، کشور عزیز ایران سود سرشاری را بدست آورده. علیرغم مخالفت حامیان محیط زیست ، از نظر بنده این طرح در کمتر از پنج سال پس از اتمام و در زمان بهره برداری نتایج مفید خود را حتی از حیث محیط زیست به جهانیان نشان خواهد داد . طرح ابتدایی ایرانرود از سالهای قبل از انقلاب مطرح شده و فراتر از ۲۰ سال است که در اذهان اهل فن خودنمایی میکند
    • پیام اعرابی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      3 0
      ایران رود یکی از طرح‌های ملی با زیرساخت‌های عمرانی طبق فاز بندی شده از شمال و از جنوب شروع و به هم متصل شود و اگر کارشناسی شده دقیق حساب شده اجرایی شود برای کشور و استان‌ها میتونه فرصت‌های شغلی و گردشگری و در بخش کشاورزی استان ها از طریق آب شیرین کن یک برگ برنده بحساب بیاد و خط ترانزیت کشتیرانی فرصت بزرگی برای کشور بحساب می‌آید . کشورهای دیگر با به اجرائی شدن این پروژه قرارداد هایی برای ترانزیت کشتیرانی با ایران می‌بندند و این طرح می‌تواند مشکلات کم آبی کشور تا حدی بی‌نیاز کند ولی با اجرای درست و کارشناسی شده چون آب دریا نباید به آب‌های زیرزمینی نفوذ کند برای این کار باید کانالی بزرگ و با استفاده از بتون ساخته شود و این بزرگترین دست‌آورد کشور به حساب می‌آید از مهندسان ایرانی این کار عملی خواهد شد و با استفاده درست درآمد چندگانه در پیش خواهد داشت . حتی در مسیر برای استفاده از برق استان ها می‌شه کار ۱۰۰ سد برای گرفتن برق استفاده کرد و بالای ۱۰۰ پروژه دیگر که نیاز برای کارشناسی از دانش بنیان استفاده مفید به عمل آورد بنده با این طرح موافق هستم کمک اقلیمی یکی دیگر این پروژه ایران رود خواهد
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      2 1
      وقتی راه آهن رو رضا شاه به دستور انگلیسی ها زد پس شما هم ایران رود رو به دستور پوتین و برای منافع روس‌ها میزنید!
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      2 1
      ایران رود دیگه چه صیغه ای هست؟ کشور رو دو پاره می کنید که چی؟ محیط زیست رو به فنا می دید. لابد لفت و لیس هزاران میلیاردی قراره انجام بشه. به جای این طرح ها شیرین سازی آب از اب خلیج فارس و دریای عمان رو گسترش بدید و اب شیرین شده رو به همه جاهای نیازمند بفرستید.
    • علی نسایی پور IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      1 0
      تا یزد هم در دو فاز کشتی‌ها برسن میدونید چه تحولی میشه درآمدش میتونه ایران رو آباد کنه فقط تا یزد
    • NL ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      0 0
      راه آهن بکشید سریع و آسان گزینه های بعدی : هایپر لوپ اتوبان و از همه مهمتر انتقال گسترده آب شیرین شده با آب شیرین کن از سواحل جنوب به مرکز و شرق ایران هایپر لوپ
    • ساوالان IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      2 1
      دروغ هر چه بزرگتر باورش راحتر. ولی نه به این بزرگی؟!
    • ناشناس IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      1 5
      بزرگترین عیب اختلاف سطح خزر با خلیج فارس است که خزر خالی از آب میشود این طرح از اساس وبنیان غلط است چون اکوسیستم طبیعت بهم می خورد وباعث فشاز بر حفرهای زیرزمینی میگردد که خود آزاد سازی انرژی و زلزله است
      • ابراهیم IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
        1 0
        تنها ایرادی که به طرح وارد نیست، همینه که بگیم آب خزر به خاطر اختلاف ارتفاع، خالی میشه. کشورهای دیگه هم چنین کارهایی رو انجام دادن. توی مسیر، تله ها یا دریچه هایی کار گذاشته میشه و اجازه چنین کاری داده نمیشه. در واقع نباید تصور کانالی بدون تاسیسات داشته باشیم. در نقاطی که اختلاف ارتفاع وجود داره، می تونن از حوضچه هایی استفاده کنن که کشتی وارد حوضچه میشه و سمت کن ارتفاع تر توسط دریچه هایی مسدود میشه و آب به داخل حوضچه پمپاژ میشه و سطح آب تا رقوم قسمت مرتفعتر میرسه و کشتی وارد قسمت مرتفع تر میشه. بعد دریچه های حوضچه برداشته میشه و به حالت عادی برمیگرده. همینطور برای مسیر عکس هم، مشابه همین کار انجام میشه.
    • دانشجوی دکترا IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      3 3
      پولایی که میره غزه وسوریه رو بذارید واسه ساخت ایرانرود کلا اب وهوای ایران عوض میشه وبا افزایش رطوبت وتبخیر وایجاد ابر از خشکسالی نجات پیدا میکنه
    • محمد IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      1 0
      به نظر می رسد طرح ايران رود طرح بسیار پر منفعتی برای کشور خواد بود از آنجایی که موقعیت ايران یک کشور خشک ونیمه بیابانی محسوب می شود و دچار خشک سال‌یهای متعدد بوده طبق گفته قدیمی ها و کهنسالان این روند همیشه وجود داشته است و با اجرای طرح ایرانرود آب و هوای کل کشور تغییر خواهد کرد و اشتغال زایی بی نهایتی را ایجاد خواهد کرد و افزایش محصولات کشاورزی و دامپروری را در بر خواهد داشت بعلاوه درآمد کشتی رانی و وابستگی کشور های همسایه که به خلیج فارس راه ندارند بسیار هایز اهمیت است و بسیاری ار موارد دیگر
    • عادل IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      4 0
      درساخت ایران رود باید شبانه روزی کارکرد تا هرچه زودتر به بهره برداری برسد ازقانون ارسمیدس یا قانون باغ فین بدای همسطح شدن اب هم میشود استفاده کرد
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      0 1
      طرحی بدون صرفه اقتصادی
    • محمدرضا IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      1 4
      بریزید دور این اراجیف رو. فراماسونری پشت این ماجرا هست که کشور را دو تکه کنند تا بعد بتونن راحت اشغالش کنن.
    • فرداد IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      0 4
      رسوب شورابه در خاکهای حاصلخیز کنار ایران رود دونیمه شدن جقرافیایی کشور آسیب وزیر بودن پروژه دربرابر سیلاب ها
    • شاهرخ خان: IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      2 0
      من سال ۷۰ از یکی از اساتیدم این سوالو پرسیدم که گفت نشدنیه چون دریای خزر و دریاهای آزاد اختلاف سطح زیادی دارن. با توجه به اینکه دریای خزر چیزی حدود ۲۸ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاده بنابراین کشورهای ساحلی خزر باید ساحلهای خود رو بالا بیارن تا زیر آب نرن. این کانال اگه اجرایی بشه اثرات خوبی در حوزه زیست محیطی و ترانزیت کالا و بار خواهد داشت. علی‌الخصوص برای شهر اصفهان که کارخونه ذوب آهنش تموم آبهای زیر زمینی مرکز ایرانو بلعیده. سالهاست داریم میگیم با توجه به آب‌دوست بودن کارخونه‌های ذوب آهن و فولاد که به آب زیادی نیاز دارن بایستی چنین کارخونه‌هایی نزدیک دریاها احداث بشن. البته دریاهای آزاد نه دریاهای بسته‌ای مثل خزر. بنابراین احداث این کانال میتونه مشکل چنین کارخونه مزاحمی رو حل کنه. متاسفانه مسئولین ما نمیدونن که احداث شهرها و کارخونه‌ها ضوابطی داره و اینطور نیست که هر جایی بشه شهر، کارخونه یا حتی سد ساخت. متاسفانه اکثر کارخونه‌های شهر تهران در جاده تهران کرج ساخته شدن و با توجه به باد غربی تمام آلودگیهاشون به شهر تهران منتقل میشه. اصول شهرسازی رو یاد بگیرید آقایون لطفا.
    • یک ایرانی IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      انتقال اب از دریای عمان و خلیج فارس به تمام نقاط کشور بهتری بهترین بهترین راه برای نجات کشور ازخشکسالی و جان گرفتن تالاب‌های خشک شده وتامین آب کارخانه های فولادی ومعادن بزرگ کشور وبارش باران را هم برای شرب وکشاورزی وپرشدن سدهای کشور وتولیدبرق از نیروگاه های ابی ذبه امیدخدا ایرانی آباد وسرافراز داشته باشیم
    • ح.پ IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      سالهای گذشته دلمان خوش بود که نفت و گاز و معادن غنی و آب و هوائی با فصلهای متنوع و جوانانی با سواد و باهوش و ثروتهای خدادادی وووووداریم امروز با تمام این سوابق و وضعیت بکجا رسیدیم .افغانستان و سایر کشورهای همسایه مارا از زمین و هوا تهدید میکنند حق آبه نداریم .راه آهن و جاده ترانزیتی و دریائی می‌کشیم مارا تهدید میکنند مسیر لوله نفت و گاز تغییر میدهند تا از ایران نره ووووووهمه پس این طرح هم انجام شدنی نیست و اجرا آن هم نتیجه مشخص نیست
    • ناصر UA ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      1 3
      آیا میدانید ارتفاع فلات مرکزی ایران از سطح دریا چقدر است .؟ آیا میدانید در فصل تابستان درجه حرارت کویرهای ایران چقدر است . ؟ آیا میدانید کویرهای ایران قبلاً دریاچه بوده و حرارت آفتاب آن دریاچه ها را خشک کرده است .؟ آیا میدانید هزینه اجرای این پروژه چقدر میشود .؟ بهتر است مسئولین خود را اسیر افراد خیالپرداز نکنند .
    • ناشناس IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 1
      بنظرمن اگرکانال کشتیرانی فقط تایزدکشیده شودخوب است باتوجه به ملاحظات زیست محیطی وغیره
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 1
      اولا با وجود ادعاهای بسیار این طرح عملا غیر قابل اجرا چه از نظر مهندسی و چهار نظر مالی می باشد نگاهی به سوابق دستکاری انسان در طبیعت خصوصا در حوزه آب نشان میدهد که سر انجام همه آنها نابودی منابع آب و محیط زیست می‌باشد احداث سدها و نابودی غیر قابل برگشت رودخانه ها و دریاچه ها از این نمونه است و بدتر از همه این که بنا بر پیش بینی‌های کارشناسان دریای خزر تا هفتاد سال دیگر خواهد خشکید و عملا چنین طرحی بلا استفاده خواهد شد
    • رضا GB ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 1
      این طرح از نظر امنیتی و نظامی به شدت به ضرر ایران است و باعث ایجاد محدودیت در یکپارچگی و توانایی در نقل و انتقالات نظامی از شرق به غرب و بالعکس میشود، همچنین باعث دو پاره شدن ایران و احتمال سواستفاده دشمنان ایران در بحثهای خطرناک تجزیه طلبانه و خدای نکرده تقسیم ایران می‌شود. هر چند از نظر اکولوژیکی هم خطرات احتمالی بالایی دارد.
    • سعید IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      این طرح سالها پیش رد شد به دلیل اینکه امکان تداخل آب شور و آب شیرین خزر وجود نداره و هزار و صد دلیل علمی دیگر لطفا در کار خدا و اقلیم طبیعی دخالت نکنید شما اگر مرد میدان هستید تورم و کنترل کنید
    • محمد رضا IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      0 0
      من این موضوع را بارها و بارها بررسی کردم با امکانات مختصر خودم. به نظرم اگر این طرح اجرا شود مزایای آن بیشتر از معایب آن است. این طرح اگر اجرایی شود مزایای بسیاری دارد که از جمله تغییرات آب و هوایی در کشورهای ایران و افغانستان،شاهراه حمل کالا برای کشور های منطقه خصوصا آنهایی که به دریاهای آزاد دسترسی ندارند مانند افغانستان ، ایجاد میلیونها شغل،توریسم ،درآمد زایی برای ایران ،جایگزینی بخشی از جاده ابریشم و ...... به نظرم برای طرح با این اهمیت باید یک اداره کل با بخش‌ها و قسمت های مختلف با کارشناسانی مجرب و کارآزموده تشکیل شود و به بررسی موضوع به صورت علمی و تخصصی بپردازند و از اظهار نظر های سطحی و غیر کارشناسی پرهیز شود چون این طرح همچون صنعت نفت می تواند یک طرح ملی باشد و سرمایه ای برای آیندگان