۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
افزایش امید به زندگی با توسعه صنعت داروسازی؛ ضرورت اصلاح قوانین در راستای بهبود نظام سلامت کشور
رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت مطرح کرد

افزایش امید به زندگی با توسعه صنعت داروسازی؛ ضرورت اصلاح قوانین در راستای بهبود نظام سلامت کشور

کبریایی زاده رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت گفت: سازمان جهانی بهداشت می گوید اگر می‌ خواهید نظام سلامت و دارویی خوبی داشته باشید باید قانون گذاری درستی داشته باشید.

بازار؛ گروه صنعت: عباس کبریایی زاده رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت با اشاره به اینکه مجموعه ها در صورتی می ‌توانند کارکرد مناسب داشته باشند که به صورت سیستمی کار کنند در نشست اقتصاد داروخانه ها بیان داشت: اگر کوچکترین تغییری در روند فعالیت مجموعه ها ایجاد شود دچار فرسودگی می ‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید چالش هایی که می تواند نظام دارویی را از سلامت دور کند برطرف کرد افزود: سازمان جهانی بهداشت تجربیاتش را در حوزه دارو و اهمیت آن در پنج بند خلاصه کرده است. یکی از یکی از مهمترین پارامترهایی که توانسته به شاخص زندگی و امید به زندگی بشر کمک کند دارو است.

کبریایی زاده ادامه داد: این در حالی است که امید به زندگی در سال ۱۹۵۰ در حدود ۳۸ سال بود و امروز امید به زندگی در ایران در حدود ۷۸ سال رسیده است. بنابراین اگر امروز می بینیم امید به زندگی افزایش یافته به طور حتم دارو یک فاکتور حیاتی در این حوزه است.

وی بیان داشت: اگر امروز در مجلس یا فرانسه بحث می‌ کنند که سن بازنشستگی را بالا ببرند همگی به ارتقای شاخص های سلامت بر می ‌گردد. همچنین دارو یک کالای اقتصادی است. بنابراین تبادلات تجاری، معادلات اقتصادی در آن حاکم است و هزینه دارد و این هزینه بالاتر می‌ رود؛ به طوری که بالاترین رشد مربوط به کالاهای سلامت به خصوص دارو است.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌ های رژیمی وغذایی با اشاره به اینکه درباره دارو همچون سایر کالاها یک فروشنده و خریدار نداریم افزود: بیمار، پزشک، داروساز و غیره هیچ کدام به تنهایی تعیین کننده نیستند. همگی یک گروه هستند که تصمیم می گیرند که بیمار یک کالایی را به عنوان دارو مصرف کند یا نه؟ به همین دلیل است که شاخصه های نظام سلامت و دارو شکست پذیر است.

کبریایی زاده ادامه داد: البته ساختار آن به دلیل نوآوری هایی که دارد قابلیت بهبود دارد و بالاترین نرخ بهره وری در حوزه ای تی و بعد نظام سلامت از سال ۲۰۰۵ به بعد است. بنابراین در یک حوزه ای کار می کنیم که بسیار تاثیر گذار است. همچنین از سال ۱۹۲۰ به بعد اروپا و امریکای شمالی و بعد از سال ۱۹۵۰ به بعد هم آسیا و کل دنیا امید به زندگی افزایش می یابد.

افزایش امید به زندگی با توسعه داروسازی

رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت با اشاره به اینکه ایران نیز بعد از جنگ جهانی دوم مسیر افزایش امید به زندگی را آغاز می کند گفت: به طور مسلم دارو یکی از مهمترین کالاهایی است که در افزایش امید به زندگی تاثیر گذار است. همچنین بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت، به ۶ طریق نظام سلامت خودش می تواند ایمنی بیماران را به خطر بندازد.

امروز نظام آموزش داروسازی خود یکی از عوامل مخرب و آسیب رسان شده است

کبریایی زاده با اشاره به مواردی که می تواند ایمنی بیماران را به خطر بندازد افزود: نظام آموزش ناکارآمد، امروز نظام آموزش داروسازی خود یکی از عوامل مخرب و آسیب رسان شده است. بنابراین نظام سلامت نیازمند اصلاح به شکلی که تضمین کند خودش مخاطره آمیز نباشد.

وی ادامه داد: وجود فراوانی خطاهای فردی به عنوان دومین مورد است. در گذشته در ایران سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ نفر فوت ناشی از تزریق نا به جای سفتریاکسون داشتیم. سازمان غذا و دارو، نظام پزشکی و غیره همگی دست به دست هم دادند تا این رقم را کنترل کردند. بنابراین خطاهای فردی در حیطه های مختلف به شدت می تواند آسیب زا باشد.

کبریایی زاده با اشاره به مفهوم میزان اهمیت خطا در نظام سلامت اضافه کرد: به کرات می ‌شنویم در بیمارستان بیمار اکسپایر شد این درحالی است که یک انسان جانش از دست رفت. بنابراین خطاهای پنهان و آشکار، بسیاری از دستگاه هایی که از آن ها استفاده می‌کنیم می توانند خطای دستگاهی بسیاری داشته باشند و دیده نشود.

ساختار قانون نباید برای نظام سلامت مخاطره آمیز باشد

رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت با اشاره به قانون هفتم توسعه گفت: همچنین چقدر ساختاری که در قانون پیش بینی شده می ‌تواند مخاطره آمیز باشد و در مجمع به آن گوش می ‌شود و متاسفم که این همه خطا از مجلس خارج شده است. همچنین امیدوارم مجمع آن را کنترل و اصلاح کند.

جزو معدود کشورهایی هستیم که در سه اصل قانون اساسی تاکید شده نظام سلامت جزو وظایف حاکمیت است که تضمین کند که آحاد جامعه از آن برخوردار شوند

وی افزود: در نهایت روش حکمرانی می تواند ایمنی بیماران را به خطر بندازد. چگونه در ادارات حکمرانی می کنیم که باعث مشکل نشویم؟ به راحتی می ‌گویم از فردا صدور پروانه، واردات، تولید و یا داروخانه ها به چه شکل باشد؟ این درحالی است که یک حکمران خوب شرکای تجاری، سیاستی و اقتصادی را می‌ شناسد و نظام پاسخگویی و غیره دارد.

کبریایی زاده ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت می گوید اگر می‌ خواهید نظام سلامت و دارویی خوبی داشته باشید باید قانون گذاری درستی داشته باشید، تولیدکننده های کارآمد داشته باشید و نظام واردات کارآمد باشد. پایدار، سالم و با کیفیت باید باشد تا بتوانیم بگوییم نظام زنجیره تامین کارآمد را در کشور داریم.

وی تاکید کرد: همچنین باید داروخانه های علمی داشته باشیم و اگر داروخانه کار خود را درست انجام ندهد و در بستر نامناسب باشد چگونه می ‌توانیم از چنین سیستمی انتظار داشته باشیم باعث ایجاد بروز مشکل در نظام دارویی خودش نشود. بیماران، داروسازان، محیط ملی، محیط بین المللی و همگی تاثیر گذار هستند. همچنین نظام سلامت به شدت متاثر از نظام سیاسی است.

این داروساز افزود: شما نمی توانید نظام قانون گذاری، اقتصاد، محیط زیست و غیره درست کار نکنند اما انتظار داشته باشی سایر سیستم ها درست کار کنند. همچنین یادآور می شوم جزو معدود کشورهایی هستیم که در سه اصل قانون اساسی تاکید شده نظام سلامت جزو وظایف حاکمیت است که تضمین کند که آحاد جامعه از آن برخوردار شوند.

اگر مافیایی وجود دارد معرفی کنید

کبریایی زاده با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت می گوید اگر می خواهید نظام دارویی کارآمد و سالم داشته باشید حداقل باید چهار استراتی را دنبال کنید گفت: استراتژی های آموزشی، مدیریتی، اقتصادی و مقرراتی داشته باشید تا نظام کارآمدی را تبیین کنید.

وی در پاسخ به سخنان برخی از فعالان صنعت دارو در باره حضور مافیا در صنعت دارو گفت: اگر در کشور مافیایی وجود دارد باید به سیستمی که نمی تواند این مافیا را بشناسد انتقاد کرد؛ چرا که این همه نهاد نظراتی و امنیتی در کشور داریم و مافیا شناخته نمی شود؟ باید معرفی و شناخته شوند تا جلوی آن گرفته شود. همچنین اگر کسی با زدن حرف های بی ربط به صنعت تهمت می زند باید جلوی آن را گرفت.

این داروساز تاکید کرد: باید در صنعت دارو همگرایی و همدلی و اجماع داشته باشیم. همگی می خواهیم داروی با کیفیت پایدار در اختیار مردم قرار دهیم و در یک بستر عادلانه و کارآمدی این کار را انجام دهیم. همچنین نیازمند نظام پاسخگو و حساب گر در این حوزه هستیم. تنها در این صورت است که می توانیم بگوییم سیستم به خوبی کار می کند.

کد خبر: ۲۶۳٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha