۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
واکاوی گسترش معضل باغ ویلا در دزفول| کشاورزی‌ در معرض نابودی قرار دارد
گزارش بازار؛

واکاوی گسترش معضل باغ ویلا در دزفول| کشاورزی‌ در معرض نابودی قرار دارد

دزفول- شهرستان دزفول را یک قطب کشاورزی مهم در ایران می‌دانند اما با وجود این، رشد و گسترش باغ ویلا و تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این شهرستان پیوسته در حال افزایش است.

مریم اسدی عیسوند؛ بازار: رشد و گسترش باغ ویلا در شهرستان دزفول را می‌ توان معضل مهمی دانست که آسیب‌ های اقتصادی و اجتماعی متعددی را پی داشته است، زیرا وجود این سازه‌ های غیر مجاز در دزفول نه تنها تهدیدی جدی برای امنیت غذایی این شهرستان است بلکه با قطع درختان و استخراج بی رویه‌ آب‌ های زیر زمینی آسیب‌ های متعددی به محیط زیست وارد می‌ کند.

البته در کنار چالش‌ های اقتصادی رشد باغ ویلا، نابهنجاری اجتماعی توسط برخی از گردشگران در این بناها معضل دیگری است که نیازمند توجه بیشتر دستگاه‌ های فرهنگی و امنیتی است.

در سه ماهه اخیر کارگروهی متشکل از فرمانداری، جهاد کشاورزی و تعدادی دیگر از دستگاه‌ های دزفول تشکیل شده و هدف آن برخورد سریع و موثر با ساخت و سازهای غیر مجاز به ویژه تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

همچنین در این کارگروه سایر دستگاه‌ ها به ویژه شهرداری موظف شده اند تا در راستای قلع و قمع سازه‌ ها، تجهیزات و ماشین آلات تخریب را در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهند.

تاکنون نشست‌ هایی نیز توسط این کارگروه صورت گرفته و برخوردهای نیز اعمال شده اما حل این معضل همچنان نیاز به تلاش بیشتری داشته و عزم و ورود تمام دستگاه‌ های مربوطه را می‌ طلبد.

در حال حاضر دستورالعملی ارائه شده که اگر تغییر کاربری بدون نامه و مجوز جهاد کشاورزی انجام شود اداره آب، برق و گاز و... حق خدمات رسانی به این سازه ها را ندارند، بنابراین با جدی شدن این دستورالعمل می‌ توان تا حدودی مانع از سرعت و پیشرفت این بناهای غیر مجاز شد.

گفتنی است از سال ۹۵ ساخت و ساز باغ ویلا به سرعت در حال افزایش بود و در تمام این سال‌ ها هیچگونه برخورد جدی از سوی دستگاه‌ های مربوطه مشاهده نشد.

شکایت از نابودی باغ‌ ها و کم‌ کاری متولیان

«یک باغ ویلا در همین‌ منطقه را که می‌ بینید زمانی قطعه‌ای از یک باغ بزرگی بود که با درختان پربار و تنومندش گویی تکه‌ ای از بهشت را نمایان می‌ کرد، از لذت قدم‌ زدن میان درختانش یا نوشیدن چای در ظهر اسفند ماهی آن هم با طعم شکوفه‌ های بهار نارنج در آن باغ هر چه بگویم کم است! اما افسوس که اکنون باغ باشکوه محله ما به چندین قطعه تقسیم و هر قطعه از آن به یک باغ ویلایی تبدیل شده که ساکنان‌ این بناها اغلب به اصول کشاورزی و اجتماعی توجهی ندارند». این ها گفته‌ «رضا»، ساکن یکی از روستاهای دزفول است که با اشاره به معضل باغ‌ ویلا در محل سکونتش از حکایت نابودی درختان و قطعه قطعه شدن باغ‌ ها شکایت کرده و خواستار رسیدگی جدی و کنترل این معضل در سطح شهرستان است.

وی ادامه داد: ساخت باغ ویلا فعالیت کشاورزی را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و بی‌ شک ضربه سنگینی به اقتصاد شهرستان وارد می‌ کند. از این رو کوتاهی متولیان در سال‌ های گذشته و کم توجهی آنان را نمی‌ توان در این میان بی تقصیر دانست.

به هر حال جای سوال است چرا شهرستان دزفول که خود یک قطب مهم کشاورزی در ایران است باید با چنین معضلی مواجه شود.

برای اطلاع و واکاوی بیشتر در این خصوص به سراغ یکی از باغداران ساکن شهرک بن‌ جعفر نیز رفتیم.

درد و دل کشاورزان از بی توجهی دولت به بخش کشاورزی

اینجا شهرک «بن جعفر» است که زمانی از حجم انبوه درختان پرتقال و نارنگی نمی توانستید به راحتی در گوشه‌ هایی از آن قدم بزنید.

فصل برداشت که می‌ شد خانواده‌ ها کنار هم برای برداشت محصولی که روی سفره‌ های مردم می‌ گذاشتند، در این باغ‌ ها تلاش می‌ کردند، اما اکنون آن باغ‌ های دلربا به سازه‌ هایی از بتن و سنگ و آجر تبدیل شده است. این ویلاها شاید دل بسیاری از افراد را شاد می‌ کند و آنها با استخرها و آلاچیق‌ ها و درختان پرتقال سرگرم می‌ کند، اما نمونه‌ ای کوچک از هجوم بشر به طبیعت زیبای خداوندی است که باغداری و محیط زیست را نیز قربانی گردشگری کرده‌ است.

خیری، یکی از کشاورزان شهرک بن‌ جعفر که علاوه بر کشاورزی در مزارع، بیش از ۳۶ سال در حوزه باغداری و کشت مرکبات نیز فعالیت دارد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سال‌ ها است که دولت در کشت مرکبات هیچگونه حمایتی از باغداران نکرده است، نه صادراتی چشمگیری وجود دارد و نه حتی خدماتی به کشاورزان ارائه می‌ شود.

این کشاورز افزود: در دهه‌ های گذشته اگر کشاورزی می‌ خواست یک هکتار زمین‌ کشاورزی را به باغ مرکبات تبدیل کند، دست کم ده‌ ها نهال یارانه‌ ای در اختیار او قرار می‌ گرفت اما اکنون هیچ خبری از حمایت جهاد کشاورزی و دولت به چشم نمی‌ خورد.

وی گفت: هر هکتار باغ مرکبات باید ۲۵ تن محصول دهد اما در دزفول اغلب هر هکتاری بیش ۱۵ تن باردهی ندارد، بنابراین چالش‌ های کشاورزی و سایر مشکلات اقتصادی، برخی کشاورزان را وا داشته تا قطعه‌ هایی از باغ خود را به زمین‌ های کشاورزی تبدیل و سپس اجاره دهند، زیرا سودی که یک سال با زحمت کشت، نگهداری و نگهبانی از محصولات به دست می‌ آید صرفه اقتصادی چندانی برای کشاورزان ندارد.

کشاورز دزفولی: کشاورز ناچار می‌ شود برای تامین هزینه ازدواج فرزندانش قطعه‌ هایی از باغ را بفروشد که در نهایت آن قطعه‌ ها تبدیل به چندین باغ ویلا در متراژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری یا حتی بیشتر می‌ شوند

خیری دامه داد: در مواقع دیگر کشاورز ناچار می‌ شود برای تامین هزینه ازدواج فرزندانش قطعه‌ هایی از باغ را بفروشد که در نهایت آن قطعه‌ ها تبدیل به چندین باغ ویلا در متراژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری یا حتی بیشتر می‌ شوند.

وی بیان داشت: ساکنان ویلاها زباله‌ های خود را کنار جاده رها می‌ کنند و برخی نیز غیرقانونی از آب و برق استفاده می‌ کنند، زیرا وقتی خدماتی به آنها ارائه نمی‌ شود به صورت غیر مجاز اقدام به استفاده از منابع می‌ کنند.

گسترش باغ ویلا تیشه به ریشه آب‌های زیر زمینی

«علی»، یکی از کشاورزان دزفولی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: کشت گسترده محصولات کشاورزی شهرستان دزفول را در بخش کشاورزی ممتاز کرده است اما باید در نظر داشت که رشد سریع و گسترش باغ ویلا زنگ خطری برای صنعت کشاورزی محسوب می‌ شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت کشاورزی همانند گذشته صرفه اقتصادی چندانی ندارد به ویژه برای کشاورزانی که تنها صاحب یک هکتار زمین هستند، افزود: اوج گیری باغ ویلاها نه تنها به تولید مرکبات و حتی دیگر محصولات لطمه وارد می‌ کند بلکه به دلیل حفر بی رویه چاه‌ های زیر زمینی، تیشه به ریشه آب‌ های زیر زمینی زده است.

ضرورت به کاری‌ تمام دستگاه در راستای مقابله با این معضل

دادستان دزفول با بیان اینکه در سال جاری دو باغ ویلا قلع و قمع شده است، اظهار کرد: در جریان مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی وظیفه دادستانی تنها مکلف کردن نیروی انتظامی در راستای همکاری با دستگاه‌ های مربوطه است، چرا که طبق قانون تشخیص برخورد یا قلع و قمع سازه‌ ها بر عهده جهاد کشاورزی است و ما در میان نقش همکاری را داریم. بنابراین حکمی به‌ منظور قلع و قمع بناها از سوی دادستانی صادر نمی‌ شود.

مهدی آماده افزود: جهاد کشاورزی دزفول نه تنها با کمبود نیرو و امکانات مواجه است بلکه مسئله باغ ویلا تنها یکی از ده‌ ها وظایف این سازمان است، از این‌ رو همکاری و پای کار آمدن سایر دستگاه‌ ها ضروری است.

دادستان دزفول: کارگروه برخورد سریع و موثر با ساخت و سازهای غیر مجاز در فرمانداری تشکیل شده که می‌ تواند آغاز خوبی برای مقابله با این معضل باشد

وی بیان داشت: کارگروه برخورد سریع و موثر با ساخت و سازهای غیر مجاز در فرمانداری تشکیل شده که می‌ تواند آغاز خوبی برای مقابله با این معضل باشد اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که با امکانات و تجهیزات ناچیز در شهرستان امکان مقابله سریع و راحت در این راستا وجود ندارد.

به گفته دادستان در یک مقطع زمانی ساخت و ساز باغ ویلا آزادانه صورت می‌ گرفت و نه تنها هیچگونه برخوردی با آنها نمی‌ شد بلکه ادارات نیز در خدمات رسانی به آنها کوتاهی نکردند.

آماده با اشاره به این تعداد باغ ویلاها در شهرستان مشخص نیست و هر دستگاه یک آماری ارائه می‌ دهد، عنوان کرد: ما نیازمند یک عزم همگانی و همراهی مسئولان استانی برای جلوگیری از پیشرفت ساخت و ساز باغ ویلا هستیم چرا که یک دست صدا ندارد و نباید انتظار داشت که فقط جهاد کشاورزی دزفول پای کار باشد.

وی افزود: دهیاران نیز می‌ توانند با نظارت پیوسته از محل اقامت خود در کنترل ساخت و سازها و ارائه آخرین وضعیت از منطقه در جلوگیری از این معضل سهیم باشند.

به هر حال اجاره بالای باغ ویلا و در کنار آن عدم حمایت دستگاه‌ های دولتی از بخش کشاورزی، باغداران را تشویق به نابودی اراضی کشاورزی و احداث باغ ویلا کرده است. بنابراین دولت موظف است در راستای حفظ اراضی کشاورزی، ضمن حمایت از کشاورزان، قوانین جدی و موثری نیز در راستای کاهش معضل باغ ویلا اعمال کند.

نظارت پیوسته بر مناطق، ساماندهی بناهای موجود، ممنوعیت خدماتی نظیر آب و برق و گاز به سازه‌ های جدید از جمله تدابیری است که اگر عملی صورت گیرد بی‌ شک می‌تواند تاثیر به‌ سزایی در کاهش پیشرفت ساخت و ساز باغ ویلا در دزفول باشد.

همچنین باید از معامله آزادانه باغ ویلا و انتشار و اطلاع رسانه آگهی به منظور اجاره این اماکن در فضای مجازی جلوگیری شود.

کد خبر: ۲۶۲٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      10 0
      تو کشور وقتی یه کاری و...تبدیل به معضل شد، اون موقع هست که میخوان کاری انجام بدن و انجام شدنش سخت میشه. در دزفول خیلی از این باغ ها رو مسئولین و مدیران شهری و غیر شهری صاحب هستن (معضل اصلی )
    • فریدون IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      12 0
      تازه به این فکر افتادند که کل زمین ها نابود شدن و دارن میشن کل دزفول و اندیمشک که مرغوبترین زمین ها کشاورزی رو دارن تبدیل شدن به ویلا باغ و حتی فاضلاب و آشغال ها ویلا باغ ها زمین ها اطراف رو هم آلوده کردن
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      7 0
      به نظرم علت اصلی، عدم توجه دولت به کشاورزی هست، گندم که یک کالای استراتژی در هر کشوری هست، در مملکت ما مدام از حمایت کشاورز کمتر و کمتر میشه، گندمی که در هکتار به نزدیک 7الی 8کود ازت نیاز داره، امسال 4کیسه کود ازت دادن، ثانیا به جای خاموشی چاههای کشاورزی در فصل سرما، برعکس در موقع درآمد کشاورزان 6ساعت خاموشی میزنن، این شد حمایت از کشاورزی در کشور آیا؟
    • حسنا IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      4 0
      سلام نه تنها دزفول بلکه بااین باغ ویلاها مسئله کشاورزی در شوشتر هم به نابودی کشیده میشود که با چشم وهم چشمی این مسئله به تمام روستاهای حاشیه کارون سرایت وبه مرورزمان کشاورزی بزرگترین جلگه ایران به نابودی کشیده میشود
    • ناشناس NL ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
      3 0
      باید یه کارگروه ایجاد کنن که به محض اینکه دیوار کشی شروع شد جلو اونو بگیرن نه اینکه بزارن وقتی به ویلا تبدیل شد بخوان جلوشو بگیرن اگه راست میکن