۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
یارانه پوشک، راهکاری برای افزایش فرزندآوری | از شایعه تا واقعیت

یارانه پوشک، راهکاری برای افزایش فرزندآوری | از شایعه تا واقعیت

یکی از روش‌هایی که برای افزایش فرزندآوری مطرح شده است، «تهیه بی‌دغدغه پوشک» است. در ادامه این طرح، مسئله «یارانه پوشک مشوقی برای فرزندآوری» مطرح شده است.

بحران جمعیت و کاهش فرزندآوری

امروزه با افزایش سن افراد و کاهش فرزندآوری، کارشناسان جمعیت هشدار بحران و پیری جمعیت را داده‌اند که مشکلات فراوانی به همراه دارد. بنابراین، باید شرایط مناسبی برای افزایش فرزندآوری فراهم شود.

یارانه پوشک، راهکاری موثر

یکی از روش‌هایی که برای افزایش فرزندآوری مطرح شده است، «تهیه بی‌دغدغه پوشک» است. در ادامه این طرح، مسئله «یارانه پوشک مشوقی برای فرزندآوری» مطرح شده است.

بسیاری از زوج‌های جوان امروزه معتقدند که برای افزایش فرزندآوری لازم نیست وعده‌های بزرگ و بی‌سرانجام مانند خانه یا ماشین داده شود، بلکه کافی است قیمت پوشک و شیر خشک کنترل شود.

همچنین این افراد معتقدند که تشویق به فرزندآوری تنها با وعده پرداخت وام و سهام نمی‌تواند سبب افزایش نرخ جمعیت شود، زیرا هزینه پوشک، ماهانه به چند میلیون تومان می‌رسد و درآمدها با این کالای مصرفی تناسب ندارد. لذا دولت باید نظارت دقیق بر قیمت پوشک داشته و روش‌هایی برای فراهم شدن خرید آسان و بی‌دغدغه پوشک فراهم نماید.

کمپینی در حمایت از یارانه پوشک

در ادامه این مبحث‌ها، کمپینی نیز در این راستا راه‌اندازی شد که ثبت‌کننده این کمپین می‌گوید: «با بحران جمعیت روبه‌رو هستیم و نسل جوان رو به کاهش است. مسئولین می‌گویند برای فرزندآوری تسهیلات می‌دهیم، اما از آن طرف قیمت پوشک را بالا می‌برند.

برای کمک و تبلیغ فرزندآوری بهتر است یارانه‌ای برای پوشک بچه در نظر بگیرید یا کارخانه‌هایی را جهت تولید پوشک ایرانی راه‌اندازی کنید. در ادامه بیان کرد که می‌توان این طرح را برای خانواده‌هایی که دو فرزند به بالا دارند یا در شهری زندگی می‌کنند که رشد جمعیت آن پایین است، اجرایی کرد. باور کنید تأمین پوشک دغدغه ذهنی همه‌ی پدر و مادرهاست، به‌ویژه افرادی که دو فرزند یا بیشتر دارند.»

طرح‌های مجلس برای تشویق فرزندآوری

در ادامه این گفتگوها، نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم گفت: «نمایندگان مجلس یازدهم در اولین روزهای شروع به کار چند طرح از جمله سهام آیندگان به منظور تشویق زاد و ولد و تشویق مادران در فرزندآوری را مطرح کردند. همچنین برای فرزند دوم به بعد طرحی تشویقی در نظر گرفته شده است. برای دهک‌های پایین جامعه نیز تشویق‌های یارانه‌ای در فرزندآوری لحاظ شده است.»

وی همچنین بیان کرد که «طرح تعالی جمعیت و خانواده از دیگر طرح‌های است که در مجلس به اتفاق آرا تصویب شده و جزئیات آن در کمیسیون مربوطه در حال بررسی و کامل شدن است. در این طرح مشکلات و موانعی که بر سر راه زاد و ولد وجود دارد، آمده است.»

وی با اشاره به اینکه «این طرح خام است» گفت «این طرح هنوز به صحن مجلس نیامده و ممکن است جزئیاتی به آن اضافه یا کاسته شود.»

سخن پایانی

افزون بر تمام این مسائل، وی اظهار داشت که «نمایندگان مجلس در افزایش زاد و ولد تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا طرح‌های مناسبی برای رشد اقتصاد تصویب شود که یکی از این راه‌ها در جهت پویا سازی اقتصاد و افزایش زاد و ولد است.»

امیدواریم با روش‌های ارائه‌شده و صحبت نمایندگان، روش‌هایی موثر برای افزایش فرزندآوری انجام شود تا علاوه بر جلوگیری از بحران کاهش جمعیت، سبب آسودگی خاطر خانواده‌ها نیز باشد.


 

کد خبر: ۲۶۲٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha