۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
انواع پلی کربنات چند جداره و کاربردهای شگفت‌انگیز آن‌ها

انواع پلی کربنات چند جداره و کاربردهای شگفت‌انگیز آن‌ها

به دنبال یک عایق حرارتی، صوتی خوب و مقاوم هستید؟ فرقی نمی‌کند هدف شما چیست!

به گزارش بازار، به دنبال یک عایق حرارتی، صوتی خوب و مقاوم هستید؟ فرقی نمی‌کند هدف شما چیست! اینجا انواع ورق پلی کربنات چند جداره را بشناسید و از کاربردهای آن آگاه باشید تا بتوانید به درستی انتخاب کرده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

انواع پلی کربنات چند جداره، به خاطر قابلیت استفاده در فضاهای داخل و خارج ساختمان بسیار مورد بحث‌اند. اکثراً می‌دانند که آن‌ها بهترین انتخاب هستند؛ اما در تشخیص اینکه کدام یک از انواع پلی کربنات چند جداره را انتخاب کنند دچار سردرگمی می‌شوند و در نتیجه، راجع به آن‌ها شروع به پرسش خواهند کرد.

این مطلب، جواب تمام پرسش‌ها است. در این مقاله قصد داریم انواع پلی کربنات چند جداره را معرفی کنیم و کاربرد پلی کربنات چند جداره را نیز متذکر شویم. اگر می‌خواهید اطلاعات کامل و جامعی در این باره کسب کنید، اینجا همان جایی است که باید باشید.

معرفی انواع پلی کربنات چند جداره

بیایید پلی کربنات چند جداره را بهتر بشناسیم. پلی کربنات چند جداره، یکی از چندین نوع ورق پلی کربنات هستند که از خانواده پلیمرهای ترموپلاستیک می‌باشند. ترموپلاستیک‌ها کاربرد فراوانی در زمینه‌های مختلف قالب سازی و تغییرات حرارتی دارند. کاربرد گسترده‌ی این ماده پلاستیکی در صنایع شیمیایی نوین اثبات شده است. می‌توان از این ماده، به عنوان سخت‌ترین ماده شفافی که تا به امروز شناخته شده است تجلیل به عمل آورد!

پلی کربنات، یک ورق سبک است که در برابر ضربه مقاوم است و در طیف رنگی گسترده‌ای ساخته می‌شود. و حالا، ورق پلی کربنات چند جداره، از روی هم قرار گرفتن ورق‌ پلی کربنات تکی روی هم ساخته می‌شود که با طراحی‌های مختلفی انجام می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌ ورق پلی کربنات یعنی مقاومت، با این کار به شدت بالاتر خواهد رفت و ما شاهد یک نتیجه خواهیم شد که آن هم " مقاومت بسیار بالا " است؛ آن هم در عین شفافیت.

ورق پلی کربنات یک جداره 

ورق پلی کربنات شفاف یا تک جداره که ظاهری همچون شیشه دارد و در عین حال بسیار مقاوم است، در ضخامت‌های بین ۲ میلی متر تا ۱۲ میلی متر ساخته می‌شود. می‌توان آن را در ضخامت کمتر یا بیشتر نیز سفارش داد اما در بازار حیطه ضخامتی بین این دو عدد است.

کاربرد ورق یک جداره را می‌توان در موارد زیر یافت:

- هر جایی که نیاز به شیشه باشد، اما مقاومت مدنظر باشد، سراغ این محصول می‌روند. به جای شیشه در فروشگاه‌های بزرگ، برج‌ها، بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها و ... مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 - در طراحی داخلی، به عنوان پارتیشن گزینه بسیار مناسبی است.

 - در طراحی اجزای داخلی ماشین و تزئینات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 - در طراحی لوازم الکترونیکی و به عنوان تزئینات و پوشش کامپیوترها، دیسک‌های فشرده

- لوازم ایمنی، مانند کلاه ایمنی و ماسک‌های گاز و پوشش‌های محافظ و عینک‌های محافظ پزشکی و صنعتی

- به عنوان شیشه ضدگلوله- لنزهای چشمی که در رنگ‌های مختلف ارائه می‌شوند.

ورق پلی کربنات دو جداره 

از محبوب‌ترین انواع پلی کربنات چند جداره می‌ توان پلی کربنات دو جداره را نام برد. از روی هم قرار گرفتن دو ورق پلی کربنات تک جداره، ورق پلی کربنات دو جداره ایجاد می‌شود. ساختار محکم تری دارد ولی طبیعتا، شفافیت آن نسبت به تک لایه کمتر است.

البته این شفافیت به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد که در ساخت و تولید آن تعیین می‌شوند. ورق پلی کربنات دوجداره، قابلیت تحمل حرارت تا ۱۵۵ درجه سانتی گراد را دارند. عایق حرارتی خوبی‌ هستند و انتقال دما در آن‌ها بسیار کم است. آن‌ها مورد استفاده در جاهایی هستند که در آن‌ها عدم انتقال دما، با حساسیت بسیار بالایی روبرو است. 

از جمله کاربرد پلی کربنات چند جداره، نوع دو جداره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- قابل استفاده در ساختمان‌های اداری، منازل، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس

- استفاده از آن به عنوان شیشه گلخانه‌ها

- مورد استفاده به عنوان شیشه در باغ‌وحش‌ها و قسمت‌های امنیتی

- مورد استفاده در ساخت تجهیزات شهری مثل ایستگاه اتوبوس، کیوسک تلفن و باجه خود پرداز، سقف یا هوایی عابر پیاده

- سقف استخر و پوشش پاسیو

- استفاده در صنایع ایمنی و دفاعی

کاربرد پلی کربنات دو جداره

ورق پلی کربنات سه جداره 

ورق پلی کربنات سه جداره، یا همان ورق پلی کربنات لانه زنبوری، از روی هم قرار گرفتن چند لایه ورق پلی کربنات با چینشی شبیه به لانه زنبور ایجاد می‌شوند. دو طرف آن‌ها با استفاده از یک لایه محافظ از جنس پلی اتیلن پوشانده شده است. مقاومت و عمر مفید این ورق‌ها بسیار بالا است. شکل لانه زنبوری این ورق‌ها، زیبایی خیره‌کننده ای ایجاد کرده است. 

از جمله کاربردهای ورق پلی کربنات سه جداره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استفاده در ساختمان سازی

- استفاده از آن به عنوان سقف ایوان، استادیوم، مرکز خرید، کتابخانه، ساختمان‌های اداری و کارخانجات

- استفاده از آن در جاهایی که به عایق صوتی قوی‌ نیاز است.

ورق پلی کربنات چهار جداره 

ورق پلی کربنات چهار جداره  یکی از انواع پلی کربنات چند جداره است که از چهار لایه ورق پلی کربنات ساده ایجاد می‌شود که ضخامت آن را قابل توجه کرده است. این افزایش ضخامت، باعث ایجاد مقاومت بسیار بالا شده است و سایر ویژگی‌های ورق پلی کربنات را نیز در آن پررنگ‌تر کرده.به خاطر اینکه، قابلیت متعادل سازی دما، در انواع پلی کربنات چند جداره و مخصوصا مدل چهار جداره بسیار بالا است، از آن در ساخت دیواره‌ها و سقف گلخانه‌ها استفاده می‌کنند. چرا که بسیار خوب عمل می‌کند.

از دیگر کاربردهای ورق پلی کربنات چهار جداره، می‌توان موارد زیر را نام برد:

- ساخت انواع سایبان

- ساخت انواع سقف و نورگیر

- ساخت دیوارهای صوتی و استفاده از آن جهت کاهش آلودگی صوتی در ساختمان سازی

- استفاده از آن در بزرگ‌راه‌های پر رفت و آمد

ویژگی‌های انواع پلی کربنات چند جداره

انواع پلی کربنات چند جداره، خصوصیات جالبی دارند که احتمالا با چند تا از آن‌ها آشنایی داشته باشید. قبل از اینکه بخواهیم درباره کاربرد پلی کربنات چند جداره صحبت کنیم، بهتر است نگاهی به این خصوصیات داشته باشیم.

۱- انتقال نور مناسب:

انتقال نور در ورق پلی کربنات چند جداره، می‌تواند تا ۸۰ درصد هم برسد. رنگ‌دانه‌های مختلفی در آن مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا دست‌ یافتن به مقادیر مختلفی از انتقال نور مقدر شود. 

۲- ضد اشعه ماورا بنفش:

اشعه ماوراء بنفش موجب پیری است و مشکلات عدیده‌ای مخصوصا برای پوست ایجاد می‌کند. برای برخی محافظت در برابر این اشعه مهم است. داشتن نور، بدون این اشعه مضر، نعمت بزرگی است. انواع پلی کربنات چند جداره با رزین ضد اشعه ماوراءبفش مورد پوشش قرار می‌گیرد.

این ماده ضد اشعه، علاوه بر اینکه مانع عبور اشعه‌های مضر خواهد شد، برای خود پانل نیز مفید است و عمر پانل را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که دچار تغییر رنگ و زرد شدن نشود. نتیجه این خواهد بود که در طولانی مدت، شفافیت و کیفیت حفظ خواهد شد.

 ۳- مقاومت در برابر آتش‌سوزی:

مقاومت خوب در برابر آتش از ویژگی‌های چشمگیر و قابل تامل ورق پلی کربنات است. این ویژگی به این صورت کمک کننده است که موقع آتش سوزی به گسترش آتش کمک نمیکند و دود و گاز سمی هم ایجاد نخواهد کرد.

 ۴- پایداری شکل:

بسیاری از مواد، وقتی که زمان می‌گذرد و تحت شرایط دمایی پیچیده قرار می‌گیرند، تغییر شکل می‌دهند! نه به این صورت که ظاهر آن‌ها تفاوت کند؛ بلکه به این صورت که آرایش مواد ساخته شده در آن‌ها مورد تغییر قرار خواهد کرد و نتیجه این خواهد شد که مقاومت، ضربه و سختی خوب خود را از دست می‌دهند.

اما انواع پلی کربنات چند جداره و حتی یک جداره به این صورت نیستند و در طول گذر زمان و تجربه شرایط‌های دمایی متفاوت هم، عملکرد خود را حفظ کرده و از این آزمون پیروز بیرون می‌آیند.

 ۵- عایق حرارتی خوب:

ورق پلی کربنات عایق حرارتی است و با استفاده از آن می‌توان دمای گرم یا سرد داخل را برای مدت طولانی و به دلخواه، حفظ کرد. 

ویژگی پلی کربنات چند جداره

کاربرد پلی کربنات چند جداره

همانطور که گفتیم، ورق پلی کربنات چند جداره، از روی هم قرار گرفتن چند ورق تک لایه تشکیل می‌شود که چینش آن‌ها روی همدیگر، با طراحی خاصی انجام می‌شود. آن‌ها از ورق تک لایه مقاوم‌تر هستند و به خاطر اینکه هوا بین لایه‌های مختلفشان گیر می‌کند، هم عایق صوتی بهتری می‌شوند و هم عایق حرارتی بهتری. این ویژگی‌های تقویت شده باعث می‌شود، ورق‌های پلی کربنات با توجه به این که چند لایه و چند جداره هستند، کاربردهای مختلفی داشته باشند و برای مصارف متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند.

البته این به این معنی نیست که هر کدام، به صورت اختصاصی یک کاربرد را دارند و نمی‌توان از آن‌ها به جای یکدیگر استفاده کرد! واقعیت این است که چند تا از آن‌ها برای یک هدف مناسب باشند و خریدار برای نایل شدن به هدفش از خرید، با پیشنهاد چند نوع ورق پلی کربنات مواجه شود. در این شرایط، چیزی که تعیین کننده نوع ورق چند جداره برای هدف خریدار است، بودجه‌ای است که در اختیار دارد.

سخن پایانی

ورق‌های پلی کربنات، امتحان خود را به عنوان عایق صدا، عایق حرارتی، مقاومت در برابر ضربه و آتش و حفظ از آسیب اشعه ماورابنفش به خوبی پس داده‌اند. امروزه استفاده از آن‌ها بسیار متداول است و بسیاری از افراد در صنعت ساختمان، با توجه به کاربرد پلی کربنات چند جداره از انواع پلی کربنات چند جداره استفاده می‌کنند.

حالا سوال اینجاست؟ خرید این محصولات را باید از کجا انجام دهیم تا محصول استانداردی به دستمان برسد؟ پیشنهاد می‌کنم سری به سایت سالار فایبر گلاس بزنید! این مجموعه با داشتن تجربه و علم در کنار هم، توانسته طیف گسترده‌ای از محصولات پلی کربناتی را با بالاترین استانداردها و بهترین کیفیت‌ها به بازار ایران ارائه کند. 
 

کد خبر: ۲۶۲٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha