۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
مسئولین شرکت پخش پاسخ گو باشند| تکرار یک اشتباه  قابل پذیرش نیست| حمله سایبری قطعی به نظر می رسد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار:

مسئولین شرکت پخش پاسخ گو باشند| تکرار یک اشتباه قابل پذیرش نیست| حمله سایبری قطعی به نظر می رسد

نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ایجاد اختلال در سامانه هوشمند سوخت، گفت: مسئولین شرکت پخش باید پاسخ گو باشند چرا که تکرار یک اشتباه قابل پذیرش نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: از صبح امروز سامانه هوشمند سوخت دوباره دچار اختلال شده است. وزیر نفت و معاون او وعده داده اند که در ساعت ۱۵ امروز مشکل را حل خواهند کرد. گشتی در سطح شهر نشان می دهد که بسیاری از پمپ بنزین ها با وجود گذشت حدود ۳ ساعت از بروز این اتفاق همچنان از مدار خارج بوده و حتی امکان عرضه بنزین با قیمت آزاد را هم ندارند. در این میان هر چند که هنوز مسئولین نفتی کشور درباره چرایی این مشکل اظهار نظر دقیقی را نداشته اند اما بسیاری دلیل بروز این مشکل را حمله سایبری می دانند. ضمن اینکه گروه صهیونیستی «گنجشگ درنده» هم مسئولیت هک شدن جایگاه های سوخت ایران را بر عهده گرفته است.

این احتمال که پای یک خرابکاری و حمله سایبری در میان بوده باشد، بسیار بالاست و به نظر می رسد که اتفاق ۲ سال گذشته دوباره تکرار شده است اما باید منتظر اظهار نظر نهایی از طرف متولیان اصلی این بخش باشیم

صرف نظر اینکه مقصر اختلالات پیش آمده در پمپ بنزین ها کدام از یک از گروهک ها بوده اما به نظر می رسد که جلیل سالاری معاون وزیر نفت از اتفاق دو سال گذشته درسی نگرفته است.

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار در اینباره می گوید:قضاوت درباره اینکه مشکل پیش آمده در سامانه هوشمند سوخت ناشی از حمله سایبری بوده، هنوز کمی زود است اما احتمال آن بسیار قوی است.

مسئولین شرکت پخش باید پاسخ گو باشند| تکرار یک اشتباه  قابل پذیرش نیست| حمله سایبری در کار است
عنوان

او ادامه داد: این احتمال که عنوان شده پای یک خرابکاری و حمله سایبری در میان بوده باشد، بسیار بالاست و به نظر می رسد که اتفاق ۲ سال گذشته دوباره تکرار شده است اما باید منتظر اظهار نظر نهایی از طرف متولیان اصلی این بخش باشیم.

تکرار دوباره یک اشتباه قابل پذیرش نیست. بعد از حمله سایبری ۲ سال پیش جلسات متعددی درباره ایمن سازی سامانه هوشمند سوخت برگزار شد حتی در کمیسیون انرژی مجلس هم نشست هایی در اینباره برگزار شد. اما اینکه در کمتر از ۲ سال دوباره شاهد چنین اتفاقی هستیم هیچ جای دفاعی برای مسئولین امر باقی نمی گذارد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تکرار دوباره یک اشتباه قابل پذیرش نیست، ادامه داد: بعد از حمله سایبری ۲ سال پیش جلسات متعددی درباره ایمن سازی سامانه هوشمند سوخت برگزار شد حتی در کمیسیون انرژی مجلس هم نشست هایی در اینباره برگزار شد. اما اینکه در کمتر از ۲ سال دوباره شاهد چنین اتفاقی هستیم هیچ جای دفاعی برای مسئولین امر باقی نمی گذارد.

مسئولین شرکت پخش باید پاسخ گو باشند| تکرار یک اشتباه  قابل پذیرش نیست| حمله سایبری در کار است
تعطیلی پمپ بنزین ها به دلیل بروز اختلال در سامانه هوشمند سوخت

او با تاکید بر اینکه مسئولین شرکت پخش و پالایش باید درباره کوتاهی هایی که در حوزه امنیت داشته اند، پاسخ گو باشند، اظهار داشت: سامانه هوشمند سوخت با این جغرافیای گسترده نیازمند یک امنیت دقیق و به روز بوده و نمی توان در این حوزه هیچ کوتاهی را پذیرفت.

نخعی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آتش سوزی متعدد پالایشگاه ها در سال جاری هم حاصل حملات سایبری بوده است، گفت: بعید می دانم که اتفاقات گذشته حاصل حملات سایبری باشد. اما به هر حال باید پذیرفت که صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در کشور ما صنعت بزرگی بوده و احتمال بروز اتفاق و خطا و حادثه در آن بسیار بالاست.

کد خبر: ۲۶۲٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha