۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
پمپ بنزین ها از مدار خارج شدند| بازهم پای حمله سایبری در میان است؟
خبری از گرانی بنزین نیست

پمپ بنزین ها از مدار خارج شدند| بازهم پای حمله سایبری در میان است؟

از حدود ساعت ۱۰ صبح سامانه هوشمند جایگاه های سوخت دچار اختلال شده اند، جایگاه داران دلیل مشکل را هک شدن سامانه و حمله سایبری می دانند اما مسئولین شرکت پخش و پالایش نسبت به آن ابراز بی اطلاعی می کنند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: پمپ بنزین ها در سراسر کشور دچار اختلال شده اند. البته سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می گوید که تنها ۶۰ درصد جایگاه‌ها با چالش کارت‌خوان‌های سوخت مواجه شده اند اما بررسی های بازار نشان می دهد که جایگاه های سوخت دارای مشکل خیلی بیشتر از این مقدار است. ضمن اینکه شهیدی مدیر روابط عمومی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفتگو با بازار این مساله را تایید کرده و از سراسری بودن این مشکل خبر می دهد.

فعالین جایگاه های سوخت به بازار می گویند که از ساعت حدود ۱۰ صبح امروز سیستم عامل جایگاه های سوخت همانند سال گذشته هک شده اند. در این میان مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده های نفتی به بازار می گوید که اطلاعی از اینکه پمپ بنزین ها هک شده اطلاعی ندارم اما در حال حل مشکل هستیم

هرچند که مسئولین کشور توضیحاتی درباره چرایی بروز این مشکل توضیحی نمی دهند، اما فعالین جایگاه های سوخت به بازار می گویند که از ساعت حدود ۱۰ صبح امروز سیستم عامل جایگاه های سوخت همانند سال گذشته هک شده اند. در این میان مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده های نفتی به بازار می گوید که اطلاعی از اینکه پمپ بنزین ها هک شده اطلاعی ندارم اما در حال حل مشکل هستیم.

قلی زاده رییس انجمن جایگاه داران سوخت درباره احتمال حمله سایبری گفت: این موضوع در حال بررسی است و فعلا نمی توان اظهار نظر کرد.

خبری از سوخت گیری با قیمت آزاد هم نیست

بر اساس آنچه جلیل سالاری معاون وزیر نفت می گوید جایگاه‌ها به صورت آفلاین فعال هستند. جدای از این شهیدی مدیر روابط عمومی او مدعی است که امکان سوخت گیری با قیمت آزاد در پمپ بنزین ها در سراسر کشور وجود دارد اما بررسی های بازار نشان می دهد که در بسیاری از جایگاه های سوخت عملا سوخت گیری متوقف است.

یکی از جایگاه داران تهرانی: بعد از بروز مشکل کابل ها را کشیده ایم و منتظر هستیم که شرکت پخش فرآورده های نفتی کدها را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم قفل تلمبه ها را باز کنیم تا بتوان بنزین به قیمت آزاد در جایگاه های سوخت عرضه شود

یکی از جایگاه داران تهران در اینباره به بازار گفت: بعد از بروز مشکل کابل ها را کشیده ایم و منتظر هستیم که شرکت پخش فرآورده های نفتی کدها را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم قفل تلمبه ها را باز کنیم تا بتوان بنزین به قیمت آزاد در جایگاه های سوخت عرضه کرد.

البته قلی زاده رییس انجمن جایگاه داران می گوید که تمام متخصصان مربوطه در حال تلاش برای حل این مشکل هستند و اخبار تکمیلی در این باره منتشر خواهد شد.

برنامه ای برای گرانی نداریم

تجربه سال های گذشته باعث شده که مردم هر گونه اختلال در روند سوخت گیری را به منزله تغییر در سیاست های انرژی کشور دانسته و آن را نشانه ای گرانی بدانند. با این حال اسدالله قلی زاده رییس انجمن جایگاه داران سوخت به بازار می گوید که هیچ تصمیمی درباره افزایش قیمت بنزین گرفته نشده و کمبودی برای عرضه بنزین وجود ندارد. ریشه همه مشکلاتی که در پمپ بنزین ها به وجود آمده در اختلالاتی است که در سامانه هوشمند ایجاد شده است.

شهیدی مدیر روابط شرکت پخش و پالایش هم ضمن تاکید بر اینکه هیچ خبری از گرانی بنزین نیست، تاکید می کند که مردم به هیچ وجه نگران این مساله نباشند. سهمیه سوخت همه افراد برقرار بوده و بعد از این‌که شرایط به حالت عادی برگشت می‌توانند از سهمیه موجود در کارت سوخت استفاده کنند.

سالاری معاون وزیر نفت هم وعده داده که تا پایان امروز شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت. البته برگشت به حالت عادی در حمله سایبری سال گذشته روزها زمان برد. البته جایگاه داران امیدوارند که شرکت پخش با توجه به تجربه سال گذشته اینبار بتواند سریع تر اوضاع را به حالت عادی بازگرداند.

کد خبر: ۲۶۲٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha