۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
ناترازی بنزین در کشور جدی است| باید به سمت متنوع کردن سبد سوخت در کشور برویم
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

ناترازی بنزین در کشور جدی است| باید به سمت متنوع کردن سبد سوخت در کشور برویم

نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: راهکار حل ناترازی بنزین کاملا مشخص است و باید سبد سوخت را متنوع کنیم و خودروهای برقی را به ناوگان کشور اضافه کنیم.

به گزارش بازار، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره ناترازی بنزین در کشور و اقداماتی که باید در راستای حل این موضوع انجام شود، گفت: ناترازی به‌وجود آمده در حوزه بنزین ناشی از عوامل متعددی است از جمله این عوامل می‌توان به مصرف بسیار بالای خودروهای تولید داخل، ممنوعیت واردات خودروهای کم‌مصرف خارجی که دارای استاندارد بالا هستند به‌خصوص خودروهای هیبریدی و برقی اشاره کرد.

نخعی اظهار کرد: نبود تنوع سبد سوختی کشور یکی از مهمترین مسائل بالا رفتن مصرف بنزین در کشور است، زیرا بیش از ۹۵ درصد از سبد سوختی ما را بنزین تشکیل می‌دهد و سهم سایر فرآورده‌های سوختی در این سبد بسیار محدود و پایین است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس بیان کرد: ناوگان فرسوده بسیار وسیعی از خودروها در کشور داریم و برنامه‌ای برای از رده خارج کردن آن‌ها نیز وجود ندارد البته حرف‌هایی زده می‌شود که قرار است این ناوگان از رده خارج بشود، اما برنامه جدی در این مسیر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: این مسائل و خیلی دیگر از دلایل دست به دست هم داده که ما امروز بعد از مدتی که صادرکننده بنزین به کشورهای همسایه بوده‌ایم باید برای واردات بنزین برنامه‌ریزی کنیم.

نخعی با بیان اینکه وقتی ناترازی بنزین به‌وجود بیاید مسئله‌ای نیست که بتوانیم ظرف چند ماه آن را حل و فصل کنیم، گفت: حل این نوع ناترازی قطعا چندین سال زمان خواهد برد و گرفتاری‌های جدی برای کشور ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: سال‌هاست که در کشور ما پالایشگاه‌سازی صورت نگرفته و همان پالایشگاه‌های قدیمی با همان ظرفیت و تجهیزات در حال فعالیت هستند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: اگر پالایشگاه مهر خلیج فارس هم ساخته نمی‌شد اصلا مشخص نبود که ما هم اکنون در حوزه بنزین دارای چه شرایطی بودیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس افزود: راهکار حل ناترازی بنزین کاملا مشخص است، اما برای اجرای این راهکار به اراده نیاز داریم. ما باید سبد سوخت را متنوع کنیم و خودروهای برقی را به ناوگان کشور اضافه کنیم.

نخعی گفت: علاوه بر این باید توسعه جایگاه‌های سی ان جی را در کشور ادامه بدهیم و خودروهای دوگانه‌سوز را بیشتر تولید کنیم همچنین تولید خودروهای کم‌مصرف، بهینه و استاندارد را در کشور در دستورکار قرار دهیم و خودروسازان را ملزم به تولید این خودروها کنیم.

وی با انتقاد از اینکه مجلس تلاش زیادی برای حل مشکل واردات خودرو خارجی کرد، اظهار کرد: تمام این تلاش‌ها به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و یکی از دلایلی که مجلس، واردات خودرو را دنبال می‌کرد جلوگیری از بروز همین مشکلات بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه یکی از دلایل ما در مجلس برای واردات خودرو بحث سوخت و نا ترازی به‌وجود آمده در این حوزه بود، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل دیگر ما این بود که مردم از خودروهای استاندارد و با کیفیت استفاده کنند.

نخعی بیان کرد: مردم حق دارند از خودروهای با کیفیت استفاده کنند و راهکار ما برای حل ناترازی بنزین کاملا مشخص است همچنین برای بحث ناوگان فرسوده باید برنامه جدی و مشخص داشته باشیم، زیرا سازوکار قانونی آن کاملا مشخص است و هیچ خلا قانونی در این مسیر وجود ندارد و فقط مقداری اراده و جدیت در اجرا نیاز داریم.

کد خبر: ۲۶۲٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha