۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
یلدای میلیونی گلستانی ها| بازار روی خوش به مردم نشان نمی دهد
بازار گزارش می‌دهد؛

یلدای میلیونی گلستانی ها| بازار روی خوش به مردم نشان نمی دهد

گرگان- مشاهدات میدانی از سطح بازار نشان می دهد خرید شب یلدای امسال برای مردم میلیونی آب می خورد و گویا امسال باید حسرت خرید آجیل و شیرینی بر دل مردم بماند.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند روز به آیین سنتی ایرانیان یعنی «شب یلدا» باقی مانده است. خانواده های ایرانی در آخرین شب پاییز که از آن با عنوان طولانی ترین شب سال هم یاد می شود گرد هم می آیند و این شب را با دورهمی و خوش و بش در کنار آشنایان و خانواده سپری می کنند.

در سال های اخیر نزدیک شدن به این شب برای برخی خانواده ها که به رسم هر ساله پذیرای فرزندان و آشنایان خود هستند، با طعم غم همراه بوده زیرا تهیه هندوانه، آجیل، میوه، شیرینی و غیره که جزوی از تنقلات و خوراکی های جدا نشدنی این شب طولانی سال است با جیب بسیاری از خانواده ها همخوانی ندارد.

جهش قیمت ها در آستانه شب یلدا

جهش قیمت ها در آستانه اعیاد و مناسب های مختلف مسئله ای است که همیشه برای مردم کشور ما آزاردهنده بوده و نمی توان به طور قطع گفت که ریشه به وجود آمدن این شرایط را باید در کسبه جستجو کرد. قطعا این شرایط نتیجه ضعف متولیان و یا عملکرد نه چندان مطلوب دستگاه هایی است که وظیفه نظارت بر بازار را دارند.

مشاهدات خبرنگار بازار از بازارچه «نعلبندان» در گرگان نشان می دهد که قیمت اقلام خوراکی مخصوص شب یلدا (چله) تناسبی با جیب شهروندان ندارد و پاسخ به پرسش مشتریان درباره قیمت ها و امتناع آنها از خرید، گویا فروشندگان این بازارچه را هم خسته کرده است.

معاون صمت گلستان: بازار آجیل و شیرینی و لباس در برنامه بازرسی اداره کل صمت قرار دارد هر واحد صنفی موظف است نرخ مصوب را جلوی دید مشتری بگذارد

در مغازه های مختلف این بازارچه پسته تا قیمت ۷۰۰ هزار تومان هم به فروش می رسید، همچنین آجیل مخلوط شب یلدا تا ۴۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود و شیرینی و شکلات با قیمت کیلویی ۱۳۰ هزار تومان به بالا عرضه میشد. اتیکت قیمت بادام هندی و مغز فندق، ۷۵۰ هزار تومان را نشان می داد و بادام زمینی با کیفیت های مختلف از کیلویی ۳۵۰ هزار تومان شروع می شد. در برخی مغازه ها هم خبری از اتیکت قیمتی نبود که این مسئله نشان دهنده نظارت ضعیف بر بازار است.

بازار میوه و تره بار هم روی خوشی به مردم نشان نمی داد و به جز «پرتقال» که قیمت به نسبت مناسب تری داشت، بقیه میوه ها به طور میانگین از قیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان آغاز میشد. در چنین وضعیتی مشتری فقط حق خرید یا نخریدن را داشت نه اعتراض به قیمت ها؛ گرچه قیمت هایی که در این گزارش عنوان می شود مشاهدات یک هفته قبل از پایان پاییز بوده و هیچ بعید نیست در روزهای پایانی آذر ماه شاهد رشد بیشتر قیمت ها نباشیم.

شب چله میلیونی

با یک حساب سرانگشتی؛ اگر خانواده ای بخواهد آیین «شب یلدا» را بجا آورد و پذیرای فرزندان و نوه های خود باشد و به طور مثال برای ۸ نفر تدارک ببیند باید حداقل دو میلیون تومان هزینه کند تا شرمنده نباشد.

یک بانوی مسن گرگانی در گفتگو با خبرنگار بازار، از سال های گذشته یاد کرد و گفت: تا چند سال پیش تقریبا تمام فرزندانم و جمعی از فامیل «شب چله» را در منزل ما می گذراندند. در چند سال اخیر فقط فرزندانم به دیدن ما می آیند و حضور فامیل خود به خود کمرنگ شد.

رحیمیان با بیان اینکه چهار فرزند و پنج نوه دارد، بیان کرد: دو عروس من غریبه هستند و از اینکه نتوانیم پذیرایی خوبی در شب یلدا از آنها داشته باشیم خجالت زده می شویم بنابراین مجبوریم برای تامین تنقلات و خوراکی های این شب از پس انداز خود هزینه کنیم.

وی با بیان این جمله که «حرف فایده ای نداره و داد ما هم به جایی نمی‌رسه»، گفت: شاید با هزار زحمت توان مالی ما به خرید این چند قلم برسد اما بسیاری از خانواده ها را سراغ دارم که از عهده تهیه یک شام آبرو مندانه هم بر نمی آیند چه برسد به خرید تنقلات، شیرینی و آجیل؛ امروز گوجه فرنگی کیلویی ۴۰ هزار تومان و خیار با قیمت هر کیلوگرم ۲۸ هزار تومان به فروش می رسید، این یعنی مردم همین حداقل ها را هم نمی توانند خریداری کنند.

یلدای میلیونی گلستانی ها| بازار روی خوش به مردم نشان نمی دهد

شلوغی دلیل رونق بازار نیست

یکی از کسبه شهر گرگان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه بازار رونق چندانی ندارد و این شلوغی و رفت آمد ها صرفا به خرید نیاز های خیلی ضروری ختم می شود، گفت: اغلب مشتریان یا پس از پرسیدن قیمت از خرید منصرف می شوند و یا به میزان بسیار اندک خرید می کنند.

این آجیل فروش گرگانی که علاقه ای به ذکر نامش در این گزارش نداشت، بیان کرد: فروش بالاتر از یک کیلو گرم پسته، بادوم و غیره بسیار کم پیش می آید و صرفا مخصوص مشتری های ثابت بوده که از بالاشهر برای خرید می آیند.

قطعا نقش نظارت بر بازار می تواند در کاهش التهابات قیمتی پررنگ باشد. در حال حاضر بازرسی از تولید تا مصرف کالاهای کشاورزی شامل میوه و تره بار، مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، قند، حبوبات و غیره توسط جهاد کشاورزی و بازرسی بر سایر کالاها همچنان از سوی سازمان صمت استان‌ها انجام می‌شود.

آغاز طرح نظارتی ویژه بازار شب یلدا

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار از آغاز طرح نظارتی ویژه بازار شب یلدا از ۲۳ آذر ماه در استان گلستان خبر داد و اظهار کرد: این طرح با همکاری و مشارکت اداره کل صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، بازرسی و نظارت اتاق اصناف در حال انجام است.

معاون صمت گلستان: از ۲۵ آذر ماه کشت های نظارتی در استان گلستان راه افتاده است

جعفر کرامتی افزود: از ۲۵ آذر ماه کشت های نظارتی به صورت فشرده در دو نوبت صبح و عصر در سراسر استان انجام می شود. تعداد پرونده ها و بازرسی ها در پایان طرح جمع بندی شده اما چنانچه طی اجرای این طرح تخلف و یا شکایتی ثبت شود سعی می کنیم در کوتاه ترین زمان ممکن موارد را ترتیب اثر داده و رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه بازار آجیل و شیرینی و لباس در برنامه بازرسی اداره کل صمت قرار دارد هر واحد صنفی موظف است نرخ مصوب را جلوی دید مشتری بگذارد و فروش اقلام بالاتر از نرخ مصوب، گران‌فروشی محسوب می شود، افزود: مردم هر گونه تخلف در بازار اعم از کم‌فروشی، گران‌فروشی، عدم درج قیمت و موارد مشابه را از طریق سامانه ۱۲۴ به بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

اجرای طرح ویژه نظارت بر صحت عملکرد وسایل توزین

مدیرکل استاندارد گلستان هم در گفتگویی این طور عنوان کرده که از ۲۰ آذر به مدت ۱۰ روز طرح ویژه نظارت بر صحت عملکرد تمامی وسایل توزین و سنجش مورد استفاده در بازار با همکاری بازرسان استاندارد، صمت و تعزیرات در سطح استان اجرا خواهد شد.

سید مهدی حسینی افزود: در این طرح نظارت بر عملکرد وسایل توزین و سنجش در شیرینی فروشی‌ها، مراکز خرید، فروشگاه‌ها و میادین میوه و تره‌بار برای جلوگیری از هرگونه کم‌فروشی به‌ صورت ویژه انجام می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان استان گلستان در گفتگویی با خبرنگار بازار اظهار کرد: جهاد کشاورزی گلستان از انجمن برای حضور در جلسات امنیت غذایی گلستان دعوت نمی کند اما در جلسات مرتبط سازمان صنعت، معدن و تجارت شرکت می کنیم و پیشنهادات خود را ارائه می دهیم.

موسی الرضا رضایی با بیان اینکه بین گرانی و گران‌فروشی بسیار تفاوت است، گفت: متاسفانه گرانی در جامعه بیداد می کند و باعث کاهش توان خرید مردم و کوچک شدن سفره شب یلدا شده است البته وظیفه انجمن حمایت از مصرف کنندگان آگاه سازی مردم در نحوه مصرف است لذا اعضا انجمن به عنوان ناظر افتخاری فعالیت می کنند و می توانند گران‌فروشی و تخلفات صنفی را به اداره کل صنعت، معدن و تجارت گزارش کنند.

به گزارش بازار، گرچه مسئولان به صورت مقطعی اقدام به اعزام گشت های نظارتی بر بازار می کنند اما گویا این گشت ها آن طور که باید موجب به تعادل رساندن بازار نمی شود، لذا می طلبد در آستانه ایامی مانند جشن «شب یلدا»، «نوروز» و یا ایام ماه مبارک رمضان و غیره که مردم برای حفظ سنت ها و آیین ها به دید و بازدید می پردازند، تلاش بیشتری به خرج دهند.

کد خبر: ۲۶۱٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha