۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
جهش قیمت دلار در سال آینده نداریم
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین:

جهش قیمت دلار در سال آینده نداریم

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین جهش قیمتی دلار در سال ۱۴۰۳ را منتفی دانست و گفت: در ۹ ماه اخیر نوسان نرخ ارز نداشتیم و این به معنای پیش بینی پذیر شدن اقتصاد و موفقیت سیاست‌های تثبیت است.

به گزارش بازار، مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در رابطه با موضوع بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ از نظر تورم و صنعت اظهار کرد: روابط اقتصادی ما با چین یا هر کشور دیگری خیلی تابع بودجه نیست چون بودجه، یک برنامه ریزی برای خرج و دخل دولت در داخل است.

وی افزود: روابط فعال اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای دنیا کمک بسزایی به تأمین بودجه خواهد کرد و دولت ضمن رفع برخی مشکلات اقتصادی با منابع ارزی می‌تواند با کیفیت بهتری به فعالیت‌های اقتصادی خود ادامه دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد روابط اقتصادی ایران و چین در سال آینده گفت: رابطه اقتصادی ایران و چین طی سه دهه اخیر با فراز و نشیب‌های مختلف رو به رشد و ترقی بوده و ارزش دلاری این روابط تجاری بسته به ارزان و یا گران شدن قیمت‌های جهانی مواد خام شامل انرژی و نفت و گاز و فولاد کم و زیاد می‌شود.

حریری ادامه داد: اولین هیئتی که بعد از رفع محدودیت‌های کرونایی به چین اعزام شد از جمهوری اسلامی ایران و سفر آیت الله رئیسی بود که کمیسیون مشترک دو کشور هم در تیرماه همان سال شکل گرفت و در ماه نوامبر امسال نیز معاون اول رئیس جمهور برای رفع مشکلات قراردادی بنگاه‌های دو کشور به چین سفر کرد و بعد از آن شاهدیم پروژه‌های مهم دو کشور همچون ساخت استادیوم و فرودگاه و تکمیل خطوط راه آهن شروع شده و در سال آینده هم با قوت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ایجاد فضای ساخت و ساز در کشور را به معنای فضای کار و توسعه دانست و گفت: بانک مرکزی در مقام قانونی حفظ ارزش پول ملی باید منفعت برآیند همه طرف‌ها را در حوزه قیمت دلار در نظر بگیرد و اذهان بین المللی را نسبت به ارزش پول ملی تغییر دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، جهش‌های قیمتی دلار در سال ۱۴۰۳ را منتفی دانست و اظهار کرد: سیاست‌هایی که بانک مرکزی اعلام کرده پیش بینی پذیر کردن نرخ ارزها برای فعالیت اقتصادی در بازه‌های چند ماهه است و بنابراین بعید می‌دانم قیمت دلار در سال آینده جهشی داشته باشد.

وی افزود: ما در ۹ ماه اخیر نوسان نرخ ارز نداشتیم و این به معنای پیش بینی پذیر شدن اقتصاد و موفقیت بانک مرکزی در اعمال سیاست‌های تثبیتی است.

حریری گفت: بخش بزرگی از اقتصاد و رشد اقتصادی کشور بسته به پروژه‌های عمرانی است بطوریکه اگر پروژه‌های عمرانی با منابع داخلی و یا سرمایه گذاری خارجی اجرایی شوند بخش‌های مهمی از صنعت ما را به تحرک وا می‌دارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: ما طی پنج دهه اخیر همیشه با افزایش نقدینگی و تورم دو رقمی مواجه بودیم اما این تورم بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده و زمانی که بازار عرضه و تقاضای دلار به هم خورد و ارز کافی در اختیار بانک مرکزی نبود و تحریم بودیم، به تورم ۴۰ درصد به بالا رسیدیم و بعد هم نرخ ارز افزایش یافت.

کد خبر: ۲۶۱٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha