۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
استفاده از رمزریال برای تامین مالی کلانشهرها
مدیرعامل بانک شهر عنوان کرد

استفاده از رمزریال برای تامین مالی کلانشهرها

مدیرعامل بانک شهر با بیان اینکه نگاه تامین مالی شهر از سنتی به سمت مدرن نیاز کلانشهرهای امروز است، گفت: یکی از ابزارها در این زمینه استفاده از توکنایز یا رمز ریال است.

به گزارش بازار، سیدمحمد مهدی احمدی روز پنجشنبه در همایش نهضت تامین مالی شهر اظهار کرد: نگاه سنتی در ابزارهای مالی برای اداره شهر باید کنار گذاشته شود اما باید دید چطور می توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: از تامین مالی میوه و تره بار تا اتوبوس و مترو، مردم با خدمات شهری همراه و درگیر هستند و خط مقدم در این راه، شهرداری است؛ مطالبات از طرف شهروندان از مسوولان و مدیریت شهری افزایش پیدا می کند و از طرفی محدودیت‌ها در بودجه مانعی بزرگ بر سر وعده‌های انتخاباتی است.

احمدی اضافه کرد: شهرداری‌ها در مقاطعی با فروش پروانه‌های هولوگرامی و استفاده از تسهیلات سعی کردند تا کمبودها را جبران کنند اما بزرگراه‌ها، حمل و نقل عمومی نیازمند بودجه است و با آیین نامه‌هایی از سوی بانک مرکزی روبرو هستیم تا یک سقفی می‌توانیم تسهیلات به شهرداری‌ها بدهیم.

به گفته این مقام بانکی، دگردیسی و تغییر نگاهی داشتیم که از توان اوراق مشارکت شهرداری‌ها استفاده شود و با کمک مجلس و دولت بازپرداخت ۵۰ درصدی این اوراق تضمین شد اما مبلغ ۱۰ همتی خیلی زیاد نیست و فقط شهرداری تهران برای یک پیشرفت قابل توجه به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

وی گفت: تغییر نگاه تامین مالی از سنتی به سمت مدرن نیاز کلانشهرهای امروز است و نگاه نباید به تسهیلات باشد بلکه از تضامین و امثالهم باید استفاده کرد.

احمدی تاکید کرد: بانک مرکزی به سمت سیاست پولی انقباضی رفته است تا رشد نقدینگی را کنترل کند و دولت هم نگاهش همین است سال بعد حتما کنترل تورم را خواهیم داشت اما رکود را خواهیم داشت و این یعنی شهرداری‌ها با چالش‌های مهمی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

وی افزود: استفاده از ابزارهای سنتی و تسهیلات در سال‌های آینده سخت تر می‌شود و باید بازیگران بیشتری وارد عرصه شوند.

به گفته سلیمی، ۶ ابزار تامین مالی وجود دارد مثلا می‌توان از املاک و مستغلات و دارایی‌های زمین استفاده کرد و فروش متری زمین در بورس می‌تواند پیگیری شود.

وی یادآور شد: پنج پروژه هتلینگ فقط در تهران پیش بینی شده که باید از ظرفیت بازار سرمایه، زمین و ساختمان و از پول خرد مردم برای اجرای چنین طرح‌هایی استفاده کرد و با تضمین بانک شهر موضوع را پیش برد.

وی افزود: بحث توکنایز کردن یا رمز ریال هم یک ظرفیت است که باید از آن استفاده کرد و اگر سمت آن نرویم با شکست روبرو می‌شویم که شهرداری‌ها می‌توانند از آن با بستری که فراهم شده، استفاده کنند تا راهکار اساسی برای مولد سازی باشد.

احمدی ادامه داد: البته مجوز توکنایز کردن بر مبنای رمز ریال باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی این را هم گفت که صندوق منفعت سوخت هم که از مشهد کلید آن هم زده شد فعلا نتوانستیم مجوزش را بگیریم اما با اتکا به این ماجرا می‌توان از خروج ارز جلوگیری کرد.

احمدی اظهار کرد: استفاده از برات کارت و ال سی داخلی هم یک ظرفیت دیگر برای مدیریت شهری هاست که می‌توانند از آن استفاده کنند.

کد خبر: ۲۶۱٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha