۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
برنامه ریزی تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در کشور تا ۱۴۲۰| حرکت فولادمبارکه به سمت تولید فولاد سبز
رئیس سازمان انرژی اتمی؛

برنامه ریزی تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در کشور تا ۱۴۲۰| حرکت فولادمبارکه به سمت تولید فولاد سبز

اصفهان - اسلامی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تا سال ۱۴۲۰ برنامه ریزی تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در دستور کار قرار دارد.

به گزارش بازار، محمد اسلامی در آئین امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه بازسازی و بهسازی تجهیزات لیزری شرکت فولاد مبارکه و مرکز علوم فنون لیزر ایران اظهار داشت: امروز علوم و فنون نوین که زنجیره ارزش فوق العاده‌ای و ارزش افزوده حداکثری دارد، محل دعوا است.

وی افزود: با اتهامات بی شماری که امپراتوری رسانه‌های غربی با بهره بردن از سازمان‌های بین‌المللی به ما وارد می کنند روبرو هستیم و این در حالی است که هیچ کدام از این فعالیت‌ها سازمان انرژی اتمی ایران خارج از چهارچوب نبوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: ما آب سنگینی تولید می‌کنیم که هر گرم چند هزار دلار است و اگر ایران این صنعت را نداشته باشد نمی‌تواند به صنایع دیگر وارد شو، دستیابی به این عناصر و ظرفیت های موثر برای دشمنان ما سخت است.

وی ادامه داد: محصولات ایران با وجودهمه سنگ اندزای های بیگانگان با توجه به اعتماد به نفس و خودباوری ایرانیان در شمار با کیفیت ترین محصولات دنیا است.

اسلامی با اشاره به ارزش بالای آب سنگین ایران گفت: فرایند طی شده در سازمان انرژی اتمی دارای ارزش بسیار اقتصادی است؛ دشمنان می‌خواستند تمام پیج و مهره‌های مربوط به تجهیزات آب سنگین را از بین ببرند که این فناوری را نداشته باشیم، در صورتی که امروز صنایع پیشرفته به دنبال OLED هستند، مشتقات آب سنگین بر پایه این محصول است و محصولات آب سنگین ایران رتبه اول کیفیت و خلوص را دارد.

وی با بیان اینکه دشمن با تمام تجهیزات و اقداماتی همچون تهدید، عملیات تروریستی و تحریم قصد جلوگیری از پیشرفت های ایران را داشت تصریح کرد: به لطف الهی و اعتماد به نفس و خودباوری، ظرفیت متفاوت و جنگنده ای برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف این حوزه به وجود آمده است.

وی ادامه داد: اگر قدرت تشخیص و تمیزدادن فرآوری معادن را نداشته‌ باشیم و نتوانیم راکتور را ‌در چرخه سوخت بارگذاری کنیم نمی‌توانیم اولین نیازهای کشور را تامین کنیم، در برنامه فولاد مبارکه برای سال ۱۴۱۰ اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد، ما نیز تا سال ۱۴۲۰ برنامه ریزی تولید ۲۰ هزار مگاوات برق را در دستور کار داریم.

وی گفت: طی ۱۰ سال گذشته با تولید برق در سازمان انرژی هسته‌ای معادل ۹۲ میلیون بشکه نفت به ارزش ۷ میلیون دلار در مصرف سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده است.

وی با تأکید بر حرکت به سمت تولید فولاد سبز گفت: دنیا برای کربن صفر در حال حرکت است، تعهد کربن صفر یک تعهد بسیار مهم است، باید به سمت انرژی پاک برویم.

اسلامی اضافه کرد: انرژی پاک باید برای صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار گیرد و صنایع کوچک مقیاس نیز باید در این زمینه ورود جدی داشته باشند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: صنعت هسته‌ای در ۱۲ رشته در نیویورک و ... جزو اقتصادهای رو به پیشرفت است و این در حالی است که در کشور به دلیل دشمنی‌ها این صنعت به جایگاه واقعی خودش نرسیده است.

وی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای در کشور در زمینه ابزار دقیق و لیزر دستاوردهای خوبی دارد، اضافه کرد: فولاد مبارکه تاکنون در حوزه لیزر بهره برداری خوبی را داشته و می‌تواند راهگشای دیگر صنایع برای استفاده از دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور باشد.

اسلامی افزود: در حال حاضر استفاده از لیزر را با فناوری زیستی همراه با مشتقات آب سنگین برای درمان به ویژه برای بیماران سرطانی در دستور کار داریم.

وی گفت: ما این امکان را داریم که در زمینه تصفیه پساب با استفاده از پلاسمای سرد به فولاد مبارکه کمک کنیم.

در ادامه نیز محمدسایر طیب نیا مدیرعامل فولادمبارکه اظهار کرد: به مدد تحریم‌ها صنایع ما با خودباوری گام‌های جدی در جهت خودکفایی برداشته است و طی یک دهه گذشته همکاران ما در صنایع‌های مختلف با مهندسی معکوس تلاش مضاعفی در زمینه تولید داشتند

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: فولاد مبارکه امروز بعد از یک دهه تحریم تلاش در صنایع بزرگ مثل فولاد به ۹۰ درصد خودکفایی رسیدیم صنعتی که به عنوان اولین صنایع مادر تحریم شد اما حالا داخلی سازی شده است.

وی گفت: تولید جوش لیزری با تکنولوژی روز دنیا و با همکاری با زیر مجموعه‌های سازمان انرژی اتمی بعد از ۴ سال بومی سازی شده است.

طیب نیا گفت: قطعاتی که نقش گلوگاهی و اساسی در خط تولید داشتند امروز به مدد این همکاری داخلی‌سازی شده است، با امروز تکنولوژی روز دنیا جوش لیزری در نورد سرد محقق شد.

وی در توضیح این جوش لیزری بیان داشت: در گذشته سازندگان این محصول پاسخ ما را هم نمی‌دادند اما طی یک همکاری مشترک با زیر مجموعه‌های سازمان انرژی اتمی این مهم امروز محقق شد و در خط تولید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه، نگاه ما امروز به تکنولوژی‌های روز دنیا است گفت: ما با این نگاه جلو آمدیم و به سوی آینده میرویم، امروز علاوه بر اقداماتی که انجام شده است نگاه ما به حوزه نوآوری است، نگاهی که حتی تکنولوژی‌های روز دنیا هم ممکن است به آن دست پیدا نکرده باشند.

طیب نیا ادامه داد: فولاد مبارکه و صنایع مرتبط به کمک شرکت‌های دانش بنیان گام های جدی در آینده برداریم تا در زمینه تکنولوژی‌های روز دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

کد خبر: ۲۶۱٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha