۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
تاثیر کاهش رشد نقدینگی بر زندگی مردم چگونه خواهد بود؟
معاون اقتصادی بانک مرکزی پاسخ داد

تاثیر کاهش رشد نقدینگی بر زندگی مردم چگونه خواهد بود؟

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: در ابتدای شروع کار دولت یعنی در مهر ۱۴۰۰ رشد نقدینگی حدود ۴۲.۸ درصد بود و این عدد در آبان امسال به ۲۶.۲ درصد رسیده است.

به گزارش بازار، محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: رشد نقدینگی و پایه پولی در آبان ماه نسبت به ابتدای سال و شروع کار دولت سیزدهم رشد متناسب و بهتری را داشته است یکی از محورهای اصلی سیاست بانک مرکزی در غالب تثبیت اقتصادی موضوع کنترل و مدیریت نقدینگی به عنوان یک متغیر میان مدت و بلند مدت است که تاثیر معنی دار و جدی بر تورم می‌گذارد و طبیعتا این اثر تورمی می‌تواند منجر به تخریب سایر متغیرهای کلان اقتصادی شود.

او گفت: در ابتدای شروع کار دولت یعنی در مهر ماه ۱۴۰۰ رشد نقدینگی حدود ۴۲.۸ درصد بود و این عدد در آبان ماه ۱۴۰۲ به ۲۶.۲ درصد رسیده است که یک رکورد خوبی در کنترل نقدینگی محسوب می‌شود که اثر تورمی آن را هم که تا به اینجا مشاهده می‌کنید و قطعا آثار مثبتی خواهد گذاشت و در همین کاهش تورم ۱۶.۳ درصدی در امسال است.

شیریجیان می‌گوید: از سویی اتفاق مثبتی که رخ داد کاهش رشد پایه پولی بود یعنی رشد پایه پولی برای ابتدای امسال ۴۵ درصد بود و این عدد به ۳۸.۵ درصد رسیده است و همیشه مطرح می‌شود رشد پایه پولی و نقدینگی در میان مدت به یک همبستگی می‌رسند.

کد خبر: ۲۶۱٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha