۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
در پتروشیمی ایلام دولت قبل به تعهدات خود عمل نکرد| افزایش ۵۰۰هزار تنی ظرفیت تولید تا اوایل۱۴۰۳
مدیرعامل پترول در گفتگو با بازار:

در پتروشیمی ایلام دولت قبل به تعهدات خود عمل نکرد| افزایش ۵۰۰هزار تنی ظرفیت تولید تا اوایل۱۴۰۳

قانعی مدیرعامل پترول با بیان اینکه دولت قبل کاری برای تامین خوراک در پتروشیمی ایلام نکرده و به تعهدات خود عمل نکرده، گفت: با بهره داری از ۶ طرح توسعه ای ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید افزوده می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «تا پایان امسال دو پروژه صدف و ارغوان وارد مدار شده و به بهره برداری می رسد.» البته انجام طرح های توسعه ای در گروه پترول به همین دو مورد ختم نمی شود. آنگونه که رشید قانعی مدیر عامل گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس به بازار می گوید: پترول ۶ طرح توسعه ای را دنبال می کند که دوتای آنها ارغوان و صدف امسال به بهره برداری رسیده و ۴ طرح دیگر تا سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

به گفته او، بهره برداری از این طرح ها ۷۰۰ میلیون دلار به درآمد ارزی و ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه می کند.

قانعی در بخش دیگری از سخنان خود با چالش تامین خوراک اشاره کرد و گفت: دولت برای تامین خوراک در پتروشیمی ایلام کاری نکرده و به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده و ما به روش های دیگر مشغول تامین خوراک هستیم. متن کامل گفتگوی بازار با رشید قانعی مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس(پترول) را در ادامه می خوانید:

*طرح های توسعه ای پترول به کجا رسید؟ کی قرار است که این طرح ها به بهره برداری برسد؟

هم اکنون ۶ طرح توسعه ای در دستور کار پترول قرار دارد که دو تای آنها شامل ارغوان و صدف امسال به نتیجه می رسد. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ۴ طرح دیگر هم اوایل سال آینده در مدار خواهد بود. بهره برداری از این طرح ها ۷۰۰ میلیون دلار به درآمد ارزی و حدود ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه خواهد کرد.

بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صادرات ارزی ما بوده و به همین میزان هم ارز به سامانه نیما بازگردانده ایم

* بر اساس آنچه اعلام شده بازگشت ارز توسط واحدهای پتروشیمی به سامانه نیما روند کاهشی داشته است. پترول تا حالا چه مقدار ارز را به سامانه بازگردانده است؟

بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صادرات ارزی ما بوده و به همین میزان هم ارز به سامانه نیما بازگردانده ایم.

*مشکلاتی که در تامین خوراک واحدهایی همچون ایلام و لردگان با آن مواجه بودید، به کجا رسیده است؟ آیا این مشکلات حل شده یا به قوت خود باقی است؟

همانطور که اشاره کردید مهم ترین مساله و چالش امروز ما تامین خوراک برای پتروشیمی ایلام و لردگان است. در پتروشیمی ایلام دولت هیچ کمک خاصی نکرده و به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده است. در واقع ما خود به روش های دیگر مشغول تامین خوراک بوده و به دنبال ایجاد تنوع در خوراک هستیم. در لردگان هم که یک واحد اوره سازی است شرایط خیلی خوبی حاکم نیست؛ چرا که در زمستان حدود یک الی ۱.۵ ماه و حدود دو هفته به دلیل برق تعطیل می شوند.

جدای از این مسدود شدن حساب شرکت های پتروشیمی در ماه های گذشته هم اتفاق های نامبارکی بود که با توجه به شرایط تولیدی و ارزی کشور امیدوارم که در ماه های آینده اتفاق نیافتد.

پترول دو قرارداد داخلی سازی کاتالیست را به امضا رسانده که یکی از آنها مربوط به پتروشیمی ایلام و دیگری مربوط به پتروشیمی لردگان است. در واقع ریسک کرده و این قراردادها را به عهده گرفتیم. هم اکنون دو شرکت دانش بنیان برای اولین بار این کاتالیست را برای ما می سازند

*پترول در زمینه بومی سازی صنعت کاتالیست چه اقداماتی را انجام داده است؟

پترول دو قرارداد داخلی سازی کاتالیست را به امضا رسانده که یکی از آنها مربوط به پتروشیمی ایلام و دیگری مربوط به پتروشیمی لردگان است. در واقع ریسک کرده و این قراردادها را به عهده گرفتیم. هم اکنون دو شرکت دانش بنیان برای اولین بار این کاتالیست را برای ما می سازند.

*این قراردادها در چه وضعیتی قرار دارد؟

این کاتالیست ها تست آزمایشی خود را با موفقیت پاس کرده و تست عملیاتی خود هم قطعا با موفقیت پاس خواهند کرد.

*در راستای منویات رهبری در مجموع چه تعداد قرارداد با شرکت های دانش بنیان امضا شده است؟

در گروه خلیج فارس با بیش از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان قرارداد منعقد شده است.

کد خبر: ۲۶۱٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha