۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
شرط سازمان غذا و دارو برای فروش اینترنتی مکمل‌ها

شرط سازمان غذا و دارو برای فروش اینترنتی مکمل‌ها

رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای، ورزشی و انرژی‌زا تنها محل عرضه مکمل‌های ورزشی را داروخانه‌ها اعلام کرد.

به گزاش بازار، سمیه طاهری‌کاشانی رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای، ورزشی و انرژی‌زا با اشاره به ممنوعیت فروش و تجویز مکمل‌های غذایی در باشگاه‌ها، گفت: مربیان ورزشی تحت هیچ شرایطی حق عرضه پودرهای بدن‌سازی را در باشگاه‌ها ندارند و فقط می‌توانند محصولات را معرفی کنند، تنها محل عرضه مکمل‌های ورزشی، داروخانه‌ها هستند.

رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای، ورزشی و انرژی‌زا درباره بخشنامه‌ی جدید فروش مکمل‌های غذایی گفت: در این بخشنامه تاکید شده است که خرید، فروش و عرضه مکمل‌های غذایی از طریق فضای مجازی دو شرط دارد؛ در ابتدا مجوزهای آن باید از سازمان غذا و دارو دریافت شود؛ برخی دیگر از مجوزها هم باید از مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت شود.

طاهری‌کاشانی افزود: طی سال گذشته این اداره حدود۳ هزار و ۵۰۰ IRC برای شرکت‌های مختلف تمدید و صادر کرده است.

رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای، ورزشی و انرژی‌زا گفت: نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی عرضه کننده انواع مکمل ها، برعهده دانشگاه ناظر و معاونت غذا و داروی آن استانی است که انبار فروش در آن قرار دارد.

طاهری‌کاشانی همچنین با اشاره به اینکه در دوسال گذشته هیچگونه فرآورده مکمل وارد کشور نشده است، گفت: به‌ طور خاص محصولات نهایی در این حوزه وارد کشور نمی‌شوند و بیش از ۹۹ درصد از واردات به مواد اولیه‌ محدود می‌شود؛ این محصولات در داخل کشور آزمایش می‌شوند، برچسب‌زنی و بسته‌بندی شده و به بازار عرضه می‌شوند.

رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای، ورزشی و انرژی‌زا گفت: وقتی شرکت یا کارخانه‌ای قصد دارد نمایندگی یک شرکت خارجی را دریافت کند و محصول آن شرکت را به‌صورت تحت لیسانس تولید کند، نیاز به گواهی تحت عنوان FSC دارد که مشخص شود محصول در آن کشور مجوز فروش دارد.

طاهری‌کاشانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هنگام مراجعه به عطاری‌ها باید به پروانه کسب آن‌ها توجه کرد، گفت: عطاری‌ها فقط مجازند که عصاره، روغن‌های اقل و برخی عرقیات را به مشتریان عرضه کند؛ به همین علت مردم باید توجه کنند که شرح‌حال نویسی، تجویز دارو، مشاوره و مواردی، چون ماساژدرمانی و طب سوزنی، غیرقانونی در این مراکز هستند؛ فقط پزشک و دارو ساز می‌تواند دارو تجویز، مشاوره دارویی و شرح‌حال‌گیری کند.

کد خبر: ۲۶۱٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha