۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن| ابلاغ افزایش وام صنعتی‌سازی به بانک‌ها| مصوبه جدید برای مالکان زمین
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن| ابلاغ افزایش وام صنعتی‌سازی به بانک‌ها| مصوبه جدید برای مالکان زمین

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی احتکار زمین و مسکن را به دلیل اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن دانست و گفت: افزایش وام صنعتی‌سازی به بانک‌ها ابلاغ شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مهرداد بذرپاش در رویداد و نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان حوزه مسکن و حمل که ‌با حضور روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و محمد صادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان پیشران‌ پیشرفت کشور است چرا که پروژه نهضت ملی مسکن که بزرگترین پروژه ساخت و ساز است را دست دارد.

او ادامه داد: در حوزه تامین مصالح ساختمانی، روش‌های تامین مالی، سرعت و کیفیت ساخت و ... با توجه به اینکه ساخت مسکن‌های ویلایی و یک طبقه حیاط دار در این طرح در نظر گرفته شده، نیازمند دانش و فناوری روز است. پس نیاز است که در تامین مالی ساخت، مصالح، صنعتی سازی و سرعت ساخت و ساز از پروژه مسکن مهر بهره ببریم.

بذرپاش تاکید کرد: در این دوره، ساخت مسکن ویلایی تک طبقه در دستور کار قرار گرفته که از سال آینده تحویل داده می‌شود، همچنین اضافه شدن به وسعت محدوده شهری از دیگر برنامه‌های ما است به گونه‌ای که در طرح مسکن مهر ۸۰۰۰ هکتار اضافه شد؛ ولی در نهضت ملی مسکن از ۵۲ هزار هکتار عبور کرد.

او با اشاره به اینکه زمانی که طرحی با این ابعاد در حال اجرا است نیاز دارد تا تدارکات متفاوت تر باشد تا بتوان قیمت ساخت را کاهش داد ادامه داد: این ارقام نشان دهنده ابعاد بزرگ پروژه نهضت‌ ملی مسکن است و قطعا باید در قیمت تمام شده ساخت و روش‌های نوین تامین مالی از ظرفیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده شود. در این زمینه دست یاری به سمت شرکت‌های دانش بنیان دراز می‌کنیم تا قیمت تمام شده مسکن افزایش نیابد.

بر اساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری هر زمینی که ۱۰ سال از پروانه ساخت مسکونی آن گذشته و مالک به ساخت اقدام نکرده باشد، در این شورا تغییر کاربری خواهد گرفت و این گام بلندی برای مقابله با احتکار زمین است

بذرپاش ضمن تاکید بر اهمیت جمع آوری اطلاعات مربوط به املاک در حوزه مقابله با احتکار خانه و زمین، گفت: بر اساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری هر زمینی که ۱۰ سال از پروانه ساخت مسکونی آن گذشته و مالک به ساخت اقدام نکرده باشد، در این شورا تغییر کاربری خواهد گرفت و این گام بلندی برای مقابله با احتکار زمین است.

یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن احتکار زمین و مسکن به دلیل اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی است که با وجود تصویب در سال‌های گذشته اجرا نمی شود

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن احتکار زمین و مسکن به دلیل اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی است که با وجود تصویب در سال‌های گذشته اجرا نمی شود. کشورهای مختلف دنیا از این روش برای ساماندهی و کنترل بازار مسکن استفاده می‌کنند.

بذرپاش در خصوص سختگیری‌های صدور استاندارد برای مصالح ساختمانی تولیدی، اظهار داشت: همان میزان که در سرعت ساخت مسکن باید ایمنی و رفاه مردم در نظر گرفته شود باید دستور العمل جدیدی برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای سرعت بخشیدن به صدور استاندارد نیز تهیه شود که درصدد این هستیم تا در اسرع وقت انجام شود.

وام صنعتی سازی افزایش یافته و به بانک‌ها نیز ابلاغ شده است. در بخش مسکن و حمل و نقل دو صندوق فناوری پیشرفته پیش بینی شده که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی می‌تواند به عنوان بازوهای تامین مالی مورد استفاده قرار گیرد

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر بهره‌گیری از فناوری برای انبوه‌سازی گفت: وام صنعتی سازی افزایش یافته و به بانک‌ها نیز ابلاغ شده است. در بخش مسکن و حمل و نقل دو صندوق فناوری پیشرفته پیش بینی شده که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی می‌تواند به عنوان بازوهای تامین مالی مورد استفاده قرار گیرد.

وام‌ ساخت مسکن در بخش صنعتی را به ۳۵ درصد بیشتر از وام نهضت ملی مسکن افزایش داده ایم و در شورای پول و اعتبار تصویب شده است

وی تاکید کرد: وام‌ ساخت مسکن در بخش صنعتی را به ۳۵ درصد بیشتر از وام نهضت ملی مسکن افزایش داده ایم و در شورای پول و اعتبار تصویب شده است.

وی افزود: برای آنکه بتوانیم در بخش قیمت مسکن ورود موفقیت آمیزی داشته باشیم شناسایی احتکار زمین و ملک و عدم عرضه آن‌ در بازار در دستور کار است.

بذرپاش در خصوص پروژه ایران راه خاطر نشان کرد: در بخش حمل‌ و نقل، کلان پروژه ایران راه را در دستور کار داریم و برای اینکه بدانیم وضعیت ما در کریدورهای بین المللی و منطقه‌ای چگونه است باید ترانزیت، ظرفیت‌های ثروت آفرینی ترانزیت و میزان افزایش آن در یک سال اخیر را بررسی کنیم که سیاست همسایگی با کشورهای همسایه و توافقات انجام شده در یک سال اخیر چقدر سهم ترانزیت ما را افرایش داد، کدام محورهای ترانزیتی برای ما تهدید است و کدام فرصت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ترانزیت وزنی کشور ما ۳۳ درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد تعاملات ما با کشورهای منطقه نتیجه داده است و کشورهایی مثل روسیه خود به افزایش میزان حمل و ترانزیت کالاها از طریق ایران اذعان کرده اند.

راه آهن چابهار_ زاهدان به سرخس در اولویت فوری دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و پروژه شلمچه_ بصره که می‌تواند یک شاهراه ترانزیتی برای اتصال به مدیترانه باشد بعد از ۴۵ سال به نتیجه رسید

بذرپاش تاکید کرد: راه آهن چابهار_ زاهدان به سرخس در اولویت فوری دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و پروژه شلمچه_ بصره که می‌تواند یک شاهراه ترانزیتی برای اتصال به مدیترانه باشد بعد از ۴۵ سال به نتیجه رسید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه رشت با آستارا در توافق با روسیه از ابتدای سال میلادی جدید آغاز خواهد شد و توافق با ارمنستان منجر شد که برای اولین بار با شرکت‌های ایرانی قرارداد بیش از ۲۰ میلیون دلاری برای تکمیل کریدورهای گذرگاهی شمال به جنوب منعقد شود.

قرارداد راهسازی با شرکت‌های ایرانی به میزان ۵۵۰ میلیون دلار در تاریخ کشور بی سابقه است چرا که این قراردادها هم نقش کریدوری ایران را تکمیل می‌کند و هم منجر به حضور و معرفی ایرانی‌ها در دنیا خواهد شد

وی به توافق با ترکمنستان برای انعقاد قرارداد راهسازی با شرکت‌های ایرانی به میزان ۵۵۰ میلیون دلار اشاره کرد و گفت: این قرارداد راهسازی با شرکت‌های ایرانی به میزان ۵۵۰ میلیون دلار در تاریخ کشور بی سابقه است چرا که این قراردادها هم نقش کریدوری ایران را تکمیل می‌کند و هم منجر به حضور و معرفی ایرانی‌ها در دنیا خواهد شد.

کد خبر: ۲۶۱٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha