۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
نیازی به خرید حمایتی سیب نبود| یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب در آذربایجان غربی برداشت شده است
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی:

نیازی به خرید حمایتی سیب نبود| یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب در آذربایجان غربی برداشت شده است

دولت، سازمان تعاون روستایی و تشکل ها آمادگی دارند تا برای حمایت از تولید داخلی ورود کند اما خوشبختانه در سال جاری شرایط به نحوی مدیریت شد که نیازی به خرید حمایتی سیب وجود نداشت.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، در باره کاهش میزان برداشت سیب زیر درختی و ساماندهی محصولات باغی، گفت:با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی امنیت غذایی کشور را برعهده دارد این وزارتخانه کار بسیار مهمی در زنجیره تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه در حوزه باغبانی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که حدود ۵۰ درصد درآمد ارزی کشور حاصل از صادرات انواع محصولات باغی و سیفی جات است تلاش هایی زیادی برای اینکه بتوانیم بازار رسانی بسیار خوبی داشته و پس از برداشت مشکل اساسی که در زمینه ضایعات محصولات کشاورزی وجود داشت را کاهش دهیم و محصول با کیفیت داشته باشیم در این دولت تلاش های فراوانی صورت گرفته است.

برومندی با اشاره به اینکه به جزء چهار میوه گرمسیری شامل موز، انبه، آناناس و نارگیل که در کنار تولید داخلی برای تامین نیاز بازار واردات داریم در سایر محصولات علاوه بر تامین نیاز کشور صادرات نیز داریم، افزود: حدودا ۴ میلیون تن سیب در کشور تولید می‌شود که در سال جاری یک و نیم میلیون تن آن در استان آذربایجان غربی تولید ‌شد. سال های گذشته مشکلاتی در زمینه محصولات زیر درختی و درجه سه صنعتی داشتیم که در سال جاری تلاش کردیم تا محصول با کیفیت بیشتری تولید شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: تلاش کردیم عملیات خوب کشاورزی در باغات رعایت شود و در مراحل تولید، کار به‌باغی اعم از هرس درختان، مبارزه با آفات و بیماری ها، تغذیه مناسب و رعایت نکات فنی صورت بگیرد که در کاهش ضایعات و سیب درجه سه کمک کرده و همکاران ما در استان آذربایجان غربی و مجموعه باغبانی کشور برای این مسئله وقت بسیار زیادی گذاشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته به دلیل وجود آفات و برداشت غیر اصولی سیب درجه سه صنعتی بسیار زیادی در کشور برداشت می‌شد، ادامه داد: قدری از سیب درجه سه صنعتی را با عملیات به‌باغی مناسب در استان آذربایجان غربی کاهش دادیم و از سوی دیگر کیفیت محصولات افزایش داشت و دولت تلاش کرده زیرساخت‌های لازم برای میوه هایی که در حوزه صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد را فراهم کند.

برومندی عنوان کرد: سالانه بخشی از سیب تولیدی کشور به سمت صنایع تبدیلی و تکمیلی هدایت می‌شود دولت تلاش کرده با همت بخش خصوص این زنجیره را در استان‌هایی که مبدا تولید هستند مانند آذربایجان غربی تکمیل کند و هماهنگی خوبی بین بخش خصوصی، تولید و صنایع تکمیلی و تبدیلی صورت گرفته و توانسته‌ایم بخش زیادی از محصولات درجه سه را در اختیار صنایع قرار دهیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تلاش شده علاوه بر تامین نیاز داخلی روند صادرات محصولات باغی به ویژه سیب درختی با اولویت همسایگان و کشورهای منطقه ارتقاء پیدا کند. دولت، سازمان تعاون روستایی و تشکل ها آمادگی دارند تا برای حمایت از تولید داخلی ورود کند اما خوشبختانه در سال جاری شرایط به نحوی مدیریت شد که نیازی به خرید حمایتی سیب توسط سازمان تعاون روستایی وجود نداشت.

وی ادامه داد: با هدایت وزارت جهاد کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی، معاونت امور باغبانی و سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی تولید سیب وضعیت خوبی داشته و باغداران، تولید کنندگان و نمایندگان مردم رضایت خوبی دارند.

کد خبر: ۲۶۱٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha