۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
هر دلار سرمایه گذاری در پایین‌دست پتروشیمی ۸ دلار صرفه‌جویی ارزی دارد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار:

هر دلار سرمایه گذاری در پایین‌دست پتروشیمی ۸ دلار صرفه‌جویی ارزی دارد

نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هر دلار سرمایه گذاری در پایین‌دست پتروشیمی ۸ دلار صرفه جویی ارزی دارد، گفت: ظرفیت صنعت پتروشیمی تا ۱۰ سال آینده از ۹۰ میلیون تن به ۲۰۰ میلیون تن می رسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی در گفتگو با بازار گفت: بر اساس آخرین آمار اعلامی ظرفیت تولیدات محصولات پتروشیمی در کشور به حدود ۹۲ میلیون تن رسیده است. اما این مقدار تولید کافی نیست؛ ضمن اینکه سرعت توسعه در پتروشیمی در دنیا بسیار بالا بوده و رقبای ما سرمایه گذاری های گسترده ای را در این حوزه انجام داده اند.

او با بیان اینکه تقاضا برای محصولات صنعت پتروشیمی روز به روز در جهان در حال افزایش است، افزود: به همین دلیل می توان ادعا کرد که نقش‌آفرینی این صنعت در دنیای فردا، از امروز نیز بیشتر خواهد بود؛ پس‌هرچه بیشتر به دانش بنیان شدن صنعت پتروشیمی کشور اقدام کنیم، آینده‌ای موفق‌تر و اقتصادی شکوفاتر در این صنعت خواهیم داشت.

نخعی همچنین با اشاره به اینکه سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از محل درآمدهای ناخالص ملی از کمتر از یک‌درصد است، ادامه داد: با بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ها و فناوری می توان صنعت را از عقب‌ماندگی و منسوخ شدن نجات داد.

خودکفایی بیش از ۸۰ درصدی در تجهیزات صنعت پتروشیمی

این نماینده مردم با اشاره به خودکفایی بیش از ۸۰ درصدی در تجهیزات و کالاهای مصرفی در صنعت پیشرو، ادامه داد: هرچند که در بسیاری از بخش‌های پتروشیمی ایران پیشرو بوده و یکی از قطب های اصلی تولید محصولات پتروشیمی محسوب می شود. اما اگر می خواهیم ظرفیت تولیدات خود را به دو برابر مقدار فعلی برسانیم باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده کرده و آنها را توسعه دهیم.

نخعی ادامه داد: نزدیک به ۶۰ سالی که از عمر صنعت پتروشیمی می‌گذرد یک رشد کمی خوبی را تجربه کرده‌ایم. طوری که ایران ۳۰ درصد جایگاه صنعت پتروشیمی را در منطقه داراست که در سطح جهانی نیز این آمار در خصوص محصولات عمده پتروشیمی به ۲.۷ تا ۳ درصد می‌رسد.

او اظهار داشت: پتروشیمی یک صنعت با تکنولوژی بالا و به روزی بوده و آن را می توان یکی از صنایع علمی، تکنیکال در بین صنایع کشور دانست. همین مساله ایران را به یکی از کشورهای مطرح در صنعت پتروشیمی تبدیل کرده و در بسیاری از بخش ها یکی از تولیدکنندگان پیشرو در سطح بین الملل محسوب می شود و یکی از قطب های اصلی تولید است.

سخنگوی کمیسیون انرژی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ظرفیت صنعت پتروشیمی تا ۱۰ سال آینده از ۹۰ میلیون تن کنونی به نزدیک ۲۰۰ میلیون تن در سال خواهد رسید. البته اگر می خواهیم ظرفیت تولیدات خود را به دو برابر مقدار فعلی برسانیم باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده کرده و آنها را توسعه دهیم.

او با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی بدون توجه به شرکت های دانش بنیان و استفاده از فناوری روز شدنی نیست، گفت: در طول دو سال گذشته توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان صورت گرفته اما همچنان راه های نرفته بسیاری وجود دارد.

بخش زیادی از صادراتی که در حوزه پتروشیمی صورت می گیرد مربوط به مواد با ارزش افزوده پایین است. این همان مساله ای است که صنعت پتروشیمی را با چالش مواجه کرده است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این نکته که بسیاری از حلقه های دارای ارزش افزوده محصولات پتروشیمی در ایران وجود ندارد، افزود: بخش زیادی از صادراتی که در حوزه پتروشیمی صورت می گیرد مربوط به مواد با ارزش افزوده پایین است. این همان مساله ای است که صنعت پتروشیمی را با چالش مواجه کرده است.

او ادامه داد: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که سهم تحقیق و توسعه یا همان R&D در قیمت تمام شده تولید محصولات پتروشیمی بسیار پایین بوده و شرکت ها بعضا از این بخش غفلت می کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین درباره اقدامات صورت گرفته در مجلس برای حمایت از صنعت پتروشیمی به ویژه های دانش بنیان ها گفت: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در همین مجلس یازدهم تصویب شده است. جدای از این چند سالی است که برای ورود ماشین آلات و خروج مواد خام عوارض وضع شده؛ اینها تنها بخشی اقدامات انجام شده در راستای حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان است. از طرفی یک صندوق خطر پذیر در بخش پتروشیمی با سرمایه اولیه ۲ هزار میلیارد تومان راه‌اندازی شده است. همه این عوامل باعث شده که یک جهش فوق العاده ای را در شکل گیری و ثبت شرکت های دانش بنیان در کشور شاهد باشیم

نخعی همچنین درباره اینکه شرکت های پتروشیمی چطور می تواند تعداد شرکت های مبتنی بر فناوری را در این صنعت افزایش دهند؟ اظهار داشت: زمانی که سیاست‌های تشویقی و تسهلیگرانه جهت‌دار وجود داشته باشد خودبه‌خود فعالیت بازیگران تسهیل می‌شود. کافی است که به شرکت های دانش بنیان در حوزه پتروشیمی میدان داده شود آن گاه خواهیم دید که آنها چطور در مسیر توسعه صنعت مبتنی بر نوآوری، دانش و فناوری حرکت خواهند کرد.

بر اساس بررسی های صورت گرفته به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری در صنعت پایین‌دستی پتروشیمی ۸ دلار صرفه‌جویی ارزی اتفاق می افتد

او گفت: سهم بالای پتروشیمی از صادرات غیر نفتی نشان می دهد که این صنعت تحریم پذیری کمتری نسبت به نفت داشته و می تواند موجبات کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال را در کشور فراهم کند. جدای هر اندازه که در این صنعت سرمایه گذاری شود، مقدار وابستگی های خارجی ما کمتر می شود.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه در خام فروشی هیچ عاقبت به خیری وجود ندارد، ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری در صنعت پایین‌دستی پتروشیمی ۸ دلار صرفه‌جویی ارزی اتفاق می افتد. این نشان می دهد که ما باید بیشتر به دنبال توسعه این بخش ها باشیم که درآمدزایی و اشتغال بیشتری را به همراه دارد.

نخعی ادامه داد: بررسی روند صادرات محصولات پتروشیمی حاکی از آن است که بخش زیادی از محصولات صادراتی پتروشیمی کشور را محصولات پایه شیمیایی و سوخت تشکیل می‌دهد، در حالی که بسیاری از محصولات این دو گروه می‌توانند به عنوان ماده اولیه صنایع میانی و پایین دستی صنعت پتروشیمی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

مقدار صادرات پتروشیمی در سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد دلار بوده است اما امسال مقدار صادراتی که در نیمه نخست امسال صورت گرفت تنها ۶.۵ میلیارد دلار بوده است. این روند کاهشی در صادرات پتروشیمی که ارز آورترین صنعت کشور محسوب می شود، نگران کننده است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه سخنان خود گریزی هم به روند کاهشی صادرات پتروشیمی زد و گفت: مقدار صادرات پتروشیمی در سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد دلار بوده است اما امسال مقدار صادراتی که در نیمه نخست امسال صورت گرفت تنها ۶.۵ میلیارد دلار بوده است. این روند کاهشی در صادرات پتروشیمی که ارز آورترین صنعت کشور محسوب می شود، نگران کننده است.

کد خبر: ۲۶۱٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha