۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
رشد  ۳۸ درصد سود خالص بیمه دانا در  ۱۴۰۲| سودی که به بهانه ذخیره فنی از جیب سهامداران پرید!
تحلیل سهام شرکت بیمه دانا

رشد ۳۸ درصد سود خالص بیمه دانا در ۱۴۰۲| سودی که به بهانه ذخیره فنی از جیب سهامداران پرید!

صورت های مالی بیمه دانا نشان می دهد که سود خالص این بیمه در شش ماهه اول امسال رشد ۳۸ درصدی داشته اما سهامداران از این که سود سهامداران برای ذخیره فنی در نظر گرفته شده، شاکی هستند.

هادی بهرامی؛ بازار: بیمه‌ دانا در سال ۱۳۵۳ با مشارکت یکی از بیمه های انگلیس بصورت شرکت سهامی عام با سرمایه بخش خصوصی تأسیس شد. این شرکت پس از پنج سال فعالیت در قالب بخش خصوصی در تیرماه ۱۳۵۸ براساس مصوبه شورای انقلاب و دولت موقت به همراه ۱۲ شرکت بیمه خصوصی ملی اعلام شد. به دلیل محدودیت حوزه فعالیت و نبود امکان رقابت با سایر شرکت‌های بیمه در سال ۱۳۷۵ با تصویب ماده واحده‌ ای توسط مجلس شورای اسلامی به بیمه‌ دانا اجازه داده شد همچون سایر شرکت‌های بیمه‌ ای فعالیت نماید و بر این اساس فعالیت های عمومی بیمه ‌دانا عملاً از ابتدای سال ۱۳۷۶ آغاز و گسترش یافت.

شرکت بیمه‌ دانا طی سال‌های گذشته با وجود فضای رقابتی حاکم در بازار بیمه‌ کشور توانسته است با تلاش و همت همه جانبه مدیران، کارکنان و نمایندگان خود ضمن حفظ بیمه ‌گذاران قدیمی و جذب بیمه‌ گذاران جدید و افزایش حق بیمه نسبت به سال‌های گذشته، همواره موقعیت خود را از لحاظ سهم در بازار بیمه کشور ارتقاء دهد.

بیمه ‌دانا از سوی بیمه‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بیمه ‌گر حرفه‌ای و با اخلاق شناخته شده که تمایل روزافزون بیمه‌ گذاران به این شرکت، نشانگر توانایی آن در اطمینان‌ بخشی به تولید کنندگان، صنعت‌ کاران و در نهایت سهامداران است. در ادامه به تحلیل جامع شرکت بیمه دانا میپردازیم.



اخبار جدید مربوط به شرکت

در ۱۱ آذرماه، نشست مشترک شعب منطقه غرب و شمال غرب بیمه دانا و ادارات کل آموزش و پرورش در استان های همدان و زنجان برگزار شد. در ادامه، قائم‌ مقام بیمه دانا، ارائه خدمت به فرهنگیان کشور را از اولویت‌ های اساسی این شرکت برشمرد و خواستار تجمیع امور بیمه ‌ای وزارت آموزش و پرورش نزد بیمه دانا شد. در ۲۸ مهر ماه، مدیرعامل و نایب‌ رئیس هیئت ‌مدیره بیمه دانا، پرداخت سود مشارکت به نمایندگان و شبکه فروش را از عملکرد سال‌ جاری و مطابق با مقررات مربوطه از اقدامات مهم و اجرایی این شرکت اعلام کرد.
در ۲۶ مهر ماه، مدیرعامل بیمه دانا و هیئت همراه، از گروه صنایع غذایی میهن بازدید کردند. در ادامه، مدیرعامل بیمه دانا و هیئت همراه ایشان، در بازدید خود از گروه صنایع غذایی میهن، بر تقویت مناسبات و گسترش همکاری‌ های بیمه ای متقابل و بیش از پیش، تأکید کردند. رشد صد درصدی شعبه ابهر بیمه دانا نسبت به یک ‌سال گذشته؛ در ادامه، نایب‌ رئیس هیئت‌ مدیره و مدیرعامل بیمه دانا، پرتفوی ۵۰۰ میلیاردی شعبه ابهر را حاصل تلاش و همت همه همکاران و شبکه فروش در شهرستان‌های ابهر، خرمدره و… عنوان کرد. و در ۱۷ مهر ماه، قائم ‌مقام مدیرعامل بیمه دانا، تغییر رویکرد شبکه فروش و حرکت به سمت جذب بیمه‌ های عمر و زندگی را از ضروریات بازار رقابتی امروز خواند.


تحلیل بنیادی شرکت
شرکت بیمه دانا در حوزه‌ بیمه‌ های اموال و مسئولیت از جمله اتومبیل، آتش سوزی، حمل و نقل، کشتی و هواپیما، مهندسی خاص و در حوزه بیمه های اشخاص از جمله درمان، عمر و پس انداز و عمر و حادثه گروهی فعالیت میکند. شرکت بیمه‌ دانا هم‌ اکنون با ۴۹ سال سابقه فعالیت، در سال ۱۴۰۱ از نظر پرتفوی و جذب بازار در بین شرکت‌های بیمه‌ خصوصی و با در اختیار داشتن حدودا ۱۳ درصد از پرتفوی صنعت بیمه کشور، موفق به کسب رتبه اول شده است. در سال مالی ۱۴۰۰ سود خالص شرکت بیمه دانا مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ که در سال ۱۴۰۱ بدلیل افزایش هزینه خسارت بیمه ای، زیان سنگین ۲ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان را متحمل شده است و امسال با کمک کارشناسان شرکت، علاوه بر اینکه زیان سنگین جبران شده، به مبلغ ۶ هزار و ۴۳ میلیارد تومان سود خالص کسب کرده است که ۷۶ درصد ارزش کل بازار این شرکت است! روند توزیع سود نیز در سال های اخیر رشد قابل قبولی داشته و جای امیدواری دارد. سرمایه شرکت در حال حاضر ۱ هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان است. شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با ۱۱.۷۵ درصد مالکیت در جایگاه اول و صندوق بازارگردانی اکسیر سودا با ۷.۲۶ درصد مالکیت در جایگاه دوم مهم‌ترین سهامداران عمده این شرکت قرار دارند.

برخی سهامداران بعد از مشاهده گزارش مالی ۶ ماهه بیمه دانا طی نامه ای نسبت به تخصیص ۱۶۲۰ میلیارد تومان از سود سهامداران به بخش ذخیره فنی را مغایر با حقوق سهامداران دانسته و خواستار اصلاح آن در صروت مالی بیمه دانا شده اند

درآمد و صورت سود و زیان

درآمد حق بیمه ناخالص این شرکت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ ۱۶ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مالی سال گذشته خود ۱۶۸ درصد افزایش یافته است. مجموع درآمد های بیمه‌ ای شرکت بیمه دانا در پایان سال مالی ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان و هزینه‌ های بیمه ‌ای آن در این دوره ۲ هزار و ۱۰۱ میلیارد تومان بوده است. با در نظر گرفتن سایر درآمد ها و هزینه‌ ها سود خالص این شرکت در سال مالی منتهی به ۱۴۰۱ مبلغ ۵ هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان است.

در گزارش شش ماهه ۱۴۰۲ نیز سود خالص حدود ۱۳۲۴ میلیارد تومان اعلام شده که از مجموع درآمدهای بیمه ای ۱۲۵۷ میلیارد تومانی و حق بیمه ناخالص ۱۸۸۷ میلیارد تومان بدست آمده است. سود خالص در مدت مشابه سال گذشت ۹۵۶ میلیارد تومان بوده است که رشدی ۳۸ درصدی را نشان می دهد. اما ظاهرا شرکت بیمه دانا نماد دانا در گزراش شش ماهه حسابرسی شده سال مالی ۱۴۰۲ منتشر شده در سامانه کدال، مبلغ یک هزار ششصد بیست میلیارد تومان به عنوان ذخیره فنی در نظر گرفته است که حسابربس مورد تایید سازمان بورس در بند شش گزارش اشاره نموده است که نباید ذخیره فنی در حساب می امد و این مقدار به سود شرکت باید اضافه شود. از این رو برخی سهامداران خرد سعی دارند تا نامه ای که در فضای مجازی منتشر کرده اند برای اصلاح گزارش مورد ذکر شده، اقدام شود. آنها تخصیص این میزان درامد را برای ذخیره فنی تضییع حقوق سهامدار می دانند.

رشد  ۳۸ درصد سود خالص بیمه دانا در  ۱۴۰۲| سودی که به بهانه ذخیره فنی از جیب سهامداران پرید!



تحلیل تکنیکال شرکت

قیمت در مرداد ماه ۱۴۰۱، پس از مدتی کف سازی در محدوده ۸۰ تومان به دنبال بازار توانست افزایش ۵۶۰ درصدی داشته باشد. با حفظ حمایت معتبر ۲۹۰ تومان میتوان انتظار داشت قیمت به سمت اهداف ۵۵۰ و ۸۲۰ تومان حرکت کند. عبور از محدوده ۳۹۵ تومان تاییدیه مثبتی بر ادامه روند صعودی خواهد بود که در صورت افزایش تقاضا قیمت صعود خوبی خواهد کرد. با وضعیت بنیادی مناسبی که شرکت دارد نزدیک به محدوده ۲۹۰ تومان کم ریسک خواهد بود.

صنعت بیمه نه تنها به اقتصاد کشور بلکه به امنیت مالی و جانی مردم کمک شایانی میکند. از این رو برای سرمایه گذاری باید صورت های مالی شرکت ها و نمودار های قیمتی آن را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید سهم کنیم. برای صعود شاخص و قیمت سهم های بیمه ای باید تقاضا، ارزش معاملات خرید، حمایت های دولت و جذابیت شرکت ها بین مردم افزایش یابد.

کد خبر: ۲۶۱٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha