۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
انار شب یلدا تامین است| پیش‌بینی تولید ۱.۲ میلیون تن انار
مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی:

انار شب یلدا تامین است| پیش‌بینی تولید ۱.۲ میلیون تن انار

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه انار مورد نیاز شب یلدا تامین است، گفت: امسال تولید بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن انار کیفی پیش‌بینی شده است.

به گزارش بازار، زهرا جلیلی‌مقدم، درباره وضعیت تولید و عرضه انار شب یلدا افزود: محصول انار در نیمه دوم سال تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.

وی خاطرنشان کرد: کمبود انار برای بازار شب یلدا نخواهیم داشت و میوه تازه خوری در بازار به وفور یافت می‌شود.

صادرات ۸.۶ میلیون دلاری انار در سال ۱۴۰۱
مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: پارسال نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انار در سطح ۹۱ هزار هکتار از اراضی باغی کشور تولید شد که حدود ۲۱ هزار تن از آن به ارزش ۸.۶ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد.

به گفته وی، صادرات این میزان انار به لحاظ وزنی ۴۵ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن نشان می دهد.

جلیلی‌مقدم تصریح کرد: انار در همه استان‌ها به‌جز همدان تولید می شود و استان‌های فارس، مرکزی، خراسان رضوی، یزد، سمنان، اصفهان، لرستان و قم به ترتیب جزو بزرگترین تولید کنندگان انار در کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: استان فارس ۳۳ درصد، مرکزی ۱۰ درصد، یزد هشت درصد، خراسان رضوی هفت درصد، سمنان هشت درصد، اصفهان هفت درصد، لرستان ۶ درصد، خراسان جنوبی سه درصد، سیستان و بلوچستان ۲ درصد، کرمان یک درصد و سایر استان های کشور ۱۴ درصد تولید این محصول را بر عهده دارند.

ایران سومین تولیدکننده انار جهان
این مقام مسوول وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق گزارش سال ۲۰۱۹، ایران پس از هند با بیش از سه میلیون تن و چین با بیش از ۱.۷ میلیون تن تولید، سومین تولید کننده انار در جهان است، با این حال کشورمان از نظر سرانه تولید رتبه نخست دنیا را داراست.

به گفته وی، کشورهای ترکیه، مصر، امریکا، افغانستان، جمهوری آذربایجان، مراکش، عراق، تونس، سوریه، الجزایر و اسپانیا، رتبه های چهارم تا یازدهم تولید این محصول را به خود اختصاص داده اند.

جلیلی مقدم با بیان اینکه انار ایران به اکثر کشورهای جهان صادر می شود، اظهار داشت: اکنون ترکیه، مصر، هند و اسپانیا بزرگترین صادرکنندگان انار در دنیا هستند و عراق، روسیه، چین، عربستان، آلمان، امارات، پاکستان، انگلستان و کره، عمده واردکنندگان این محصول به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه انار محصول بومی ایران است، افزود: کشورمان با دارا بودن بیش از ۸۰۰ ژنوتیپ، غنی ترین ذخایر ژنتیکی انار در جهان را داراست و منبع و منشا تولید و پراکنش این محصول در سطح جهان محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در حالی که در اکثر این کشورها سه یا چهار رقم تجاری و صادراتی انار وجود دارد، اما تاکنون در ایران ۱۰ رقم تجاری ثبت شده است.

وی، مصرف سالیانه انار را برای هر نفر نزدیک به ۱۰ کیلوگرم برآورد کرد و گفت: بخش عمده این میوه به صورت تازه‌ خوری و بخشی دیگر آن به صورت مصرف محصولات فرآوری شده مانند آب انار، رب انار یا آب انار کنسانتره است.

کد خبر: ۲۶۰٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha