۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
نکات مهم که حرفه ای ها هم در مورد بیت کوین نمی دانند!

نکات مهم که حرفه ای ها هم در مورد بیت کوین نمی دانند!

انفجار قیمت بیت کوین در دهه اخیر، چشمان مخاطبان زیادی را در سرتاسر جهان به ارز دیجیتال BTC خیره کرده است.

به گزارش بازار، انفجار قیمت بیت کوین در دهه اخیر، چشمان مخاطبان زیادی را در سرتاسر جهان به ارز دیجیتال BTC خیره کرده است؛ چنان‌که سیل گسترده‌ای از افراد حقیقی و شرکت‌ها، به خرید بیت کوین روی آوردند. البته نگاه صرفا سرمایه‌گذارانه معامله‌گران حرفه‌ای، موجب شده تا آن‌ها نسبت به برخی از جوانب هویتی و خاص BTICOIN، کم‌اطلاع باشند؛ زیرا همواره برای استخراج سود، تمام تمرکز خود را روی نتایج تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی معطوف کرده‌اند.

دنیای 14 ساله موجودیت بیت کوین، دارای پیچیدگی‌های عجیب و جالبی است که در واقع هرچه‌قدر هم که راجع‌به آن مطالعه کنید، باز هم کم خواهد بود. در این مقاله می‌خواهیم برخی از نکات جالب تحلیل بیت کوین و زوایای پنهان خلق این نوع ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم.

حداقل نصف اکانت‌های دارای بیت کوین، ارواح هستند

از زمان ظهور و افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین تا همین امروز، بسیاری از کاربران پسوردها و اطلاعات حیاتی اکانت بیت کوین خود را گم یا فراموش کرده‌اند. مطابق پژوهش‌های صورت‌گرفته، بیش از نیمی از اکانت‌های دارای BITCOIN، فاقد صاحب فعال بوده و برای همیشه از دست رفته‌اند. برخی از کارشناسان مالی، به‌دلیل همین تعداد بالای اکانت‌های ارواح، قیمت بیت کوین را کاذب می‌دانند و نگاهی منفی به آینده آن دارند.

علت نگاه‌های منفی برخی از کارشناسان مالی به تحلیل بیت کوین

تحلیل بیت کوین، کماکان موضوعی داغ برای گفت‌وگوهای کارشناسان مالی برجسته با رسانه‌ها محسوب می‌شود؛ چنان‌که برخی از کارشناسان، آینده قیمت بیت کوین را کاملا مثبت معرفی کرده و برخی دیگر، متصور نابودی ارزش این رمزارز هستند.

دررابطه‌با واکنش‌های منفی بزرگان اقتصادی دنیا همانند وارن بافت، چارلی مانگر، جو دیویس (با سرمایه بیش از 5 تریلیون دلار)، جوزف استیگلیتز و برخی دیگر از مخالفان، حتی تریدرهای حرفه‌ای نیز از 2 نکته پراهمیت غافل هستند:

  1. شاکله ذهنی این افراد، وابستگی شدیدی به بازارهای مالی سنتی دارد؛ به‌طوری که نمی‌توانند موفقیت دائمی بازاری را که هیچ صاحب مشخصی ندارد، متصور باشند.

  2. نکته مهم‌تر این است که بسیاری از مخالفان خرید ارز دیجیتال و افزایش قیمت بیت کوین، از ذی‌نفعان بازارهای مالی سنتی به‌شمار می‌روند؛ بنابراین از علاقه‌مندی هرچه بیشتر کاربران برای سرمایه‌گذاری روی بیت کوین، مشخصا خرسند نخواهند بود!

این‌گونه اظهارنظرهای منفی از سوی بزرگان اقتصادی جهان، گاها موجب ایجاد روند نزولی در بازار غیرمتمرکز رمزارزها شده است. هنگام ایجاد روند نزولی شدید در بازار، تاکتیک‌های انواع صرافی ارز دیجیتال نیز جالب‌توجه بوده است که احتمالا راجع‌به این مسئله هم چیزی نمی‌دانید.

عملکردهای عجیب صرافی‌ها برای کنترل قیمت بیت کوین

پلتفرم‌های معاملاتی برجسته و برخی از صرافی‌های معروف جهان، باتوجه‌به عدم وجود نظارت دقیق روی مارکت خرید ارز دیجیتال، گاها قیمت‌ها را تا حدودی تغییر می‌دهند؛ مسئله‌ای که از چشم اکثر تریدرهای حرفه‌ای دور مانده است. البته این پایان شیطنت‌های صرافی‌های معتبر جهانی نخواهد بود؛ چراکه به نقل از کوین تلگراف، آن‌ها در مواقعی که فشار فروش بیت کوین (نسبت به صف خرید) سنگین باشد، دسترسی کاربران به وب‌سایت را قطع می‌کنند تا فشار بازار را کنترل کنند و از افت بیش‌ازحد قیمت بیت کوین جلوگیری کنند.

بیت کوین

نزولی‌شدن بازار رمزارزها، مطمئنا بیش از هر کاربری، به ضرر صرافی‌های ارز دیجیتال تمام می‌شود. برای جلوگیری از تشکیل صف‌های سنگین فروش BITCOIN، صرافی‌ها قوانین محدودیت برداشت از حساب کاربری را نیز وضع می‌کنند؛ امری که بارها توسط صرافی قدرتمند بیتمکس برای میلیون‌ها کاربر، اجرایی شد!

تاکتیک عجیب دیگر، ثبت جعلی سفارش‌های گسترده توسط صرافی‌های بزرگ است تا حجم خرید و فروش بیت کوین را در بازارهای جهانی مدیریت کنند. البته تمامی پلتفرم‌های معاملاتی، با چنین طرز فکری پیش نمی‌روند؛ چنان‌که صرافی ایرانی والکس که به‌عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین پلتفرم معاملاتی رمزارزها در ایران شناخته می‌شود، همواره شفافیت در امور معامله را سرلوحه کار خود قرار داده است. کاربران ایرانی در این صرافی، می‌توانند حتی با صد هزار تومان نیز BITCOIN بخرند.

چرا خرید کوچک‌ترین واحد بیت کوین عاقلانه نیست؟

تمامی معامله‌گران حرفه‌ای می‌دانند که لازم نیست حتما یک واحد کامل و گران‌قیمت بیت کوین را معامله کنند؛ زیرا یک واحد کامل بیت کوین برای خرید و فروش، تا 9 رقم اعشار تقسیم‌پذیر خواهد بود. نکته مهم این است که بهتر است سراغ واحدهای بسیار بسیار ریز نروید؛ به‌عنوان مثال با فرض قیمت 27000 دلاری یک واحد کامل این ارز دیجیتال، کوچک‌ترین واحد BTC معادل 0.00027 دلار قیمت خواهد داشت که حتی از میزان کارمزد پلتفرم‌های معاملاتی نیز کمتر است و چنین اقدامی عاقلانه نخواهد بود! ریزترین واحد بیت کوین، با نام «ساتوشی» شناخته می‌شود که داستان جالب توجهی دارد.

خالق بیت کوین مشخص نیست!

قطعا بسیاری از افراد، از این موضوع آگاه نیستند که خالق بیت کوین ناشناخته است. فرد یا گروهی از افراد با نام «ساتوشی ناکاموتو» در سال 2009 میلادی، BITCOIN را به‌وجود آوردند؛ چنان‌که در ابتدا کاربران از طریق فرم‌ها و آدرس الکترونیکی با آن‌ها در ارتباط بودند و به یک‌باره از نیمه دوم سال 2010، آن‌ها تا به امروز محو شدند. برای تشکر از خالق یا خالقان این ارز دیجیتال، کاربران کوچک‌ترین واحد خرید بیت کوین را «ساتوشی» نام‌گذاری کرده‌اند؛ زیرا هزاران کاربر در دوران طلایی انفجار قیمت بیت کوین، با افزایش سرمایه باورنکردنی مواجه شدند.

جالب است بدانید که اخیرا فردی با همین نام که اتفاقا برنامه‌نویس متبحری نیز به‌شمار می‌آید، وارد روند تحقیقات پلیس فدرال آمریکا شد؛ اما وی هرگونه ارتباط با این جریان را انکار کرد.

نکات مهم که حرفه ای ها هم در مورد بیت کوین نمی دانند!

زمان تکمیل بیت کوین

تاکنون وجود 18000000 BITCOIN در بازارهای جهانی گزارش شده است که تا اواسط سال 2021، 89% از چرخه خرید و فروش این رمزارز را تشکیل می‌دهد. باتوجه‌به پدیده هاوینگ که همواره به رشد قیمت بیت کوین کمک می‌کند و سخت‌تر شدن کار ماینرها برای فرآیند استخراج، برآورد می‌شود که استخراج آخرین واحد بیت کوین در سال 2139 میلادی صورت پذیرد. به‌خاطر داشته باشید که برای تکمیل هر واحد کامل بیت کوین، به صد میلیون ساتوشی (کوچک‌ترین واحد BTC با 9 رقم اعشار) احتیاج خواهید داشت.

بکارگیری شیوه‌های تحلیل قبل از خرید بیت کوین

بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای، تمامی تمرکز خود را روی شاخص‌های عددی و نمودارهای قیمتی، معطوف کرده‌اند. توجه صرفا به شاخص‌های عددی در تحلیل تکنیکال، شاید برای استخراج سود محدود در بازه‌های زمانی کوتاه مناسب باشد؛ اما قطعا نمی‌تواند برای موضوع آینده BTC، پیش‌بینی‌های وسیعی را به‌همراه داشته باشد. تحلیل بیت کوین به روش بنیادی (فاندامنتال) نیز بایستی بر مبنای توجه به تمامی اخبار، شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی ارائه‌شده از سوی کشورها، نظرهای اشخاص تأثیرگذار اقتصادی و ... انجام شود که به‌هیچ عنوان راحت نخواهد بود. به‌همین دلیل توصیه می‌شود اشخاصی که هیچ‌گونه آشنایی با این بازار پیچیده ندارند، از هرگونه خرید بیت کوین پرهیز کنند.

کد خبر: ۲۶۰٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha