۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
بوته های خیار به جای شکوفه های بهار؛ هیولای کرونا در شمایلی دیگر
بازار از کردستان گزارش می‌دهد؛

بوته های خیار به جای شکوفه های بهار؛ هیولای کرونا در شمایلی دیگر

کردستان- شیوع ویروس کرونا خط تولید بسیاری از واحدهای تولیدی را تغییر داد و در این بین گلخانه‌ها هم بی نصیب نماندند و جای گل‌های رُز را خیار و گوجه فرنگی گرفت تا اینگونه اشتغال و تولیدشان تا زمان برگشت وضعیت جامعه به حالت عادی حفظ شود.

بازار؛ گروه استان ها: ویروس کرونا که در ایران و به تبع کردستان شیوع پیدا کرد خیلی مسائل از عادات و رفتار و سبک زندگی مردم گرفته تا خط تولید واحدهای تولیدی تغییر پیدا کرد؛ محصولات بسیاری از واحدها هم وارد چرخه ضایعات شد و از بین رفت.

واحدهای تولیدی پوشاک زیادی در استان‌های مختلف کشور خط تولید خود را به ماسک و واحدهای آب معدنی و مواد شوینده هم به تولید مایع ضدعفونی کننده تبدیل کردند؛در این بین واحدهایی هم مجبور به تن دادن به تغییر شدند  چراکه بازار تولید خود را با تعطیلی و ممنوعیت برگزاری مراسم‌هایی هم چون عروسی و عزا و جشن‌های تولد و غیره ازدست دادند.

از جمله این واحدها گلخانه‌های تولید گل و گیاه زینتی است که کرونا علاوه براینکه  بازار فروش آنها را کساد کرد محصول اسفندشان را هم از بین برد و به ضایعات تبدیل کرد و مجموع این موارد منجر به  تغییر تولیدشان از گل به صیفی جات شد .

گل‌هایی که امسال صادر نشد
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سه واحدگل و گیاه زینتی در کردستان وجود دارد، اظهار داشت: یک واحد تولید در شهرستان بیجار و دو واحد هم در سنندج فعال است.

زاهد حاجی‌میرزایی اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا منجر به افت قیمت و عدم بازار خرید و مصرف گل  این واحدها در اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت سال جاری شد.

در دو ماهه نخست امسال گلخانه‌های استان نتوانستند محصول خود را صادر کنند بنابراین هم بازار داخلی و هم خارجی را ازدست دادند

وی با اشاره به اینکه بخش عمده تولید گل در گلخانه‌های استان برای صادرات است، افزود: در دو ماهه نخست امسال گلخانه‌های استان نتوانستند محصول خود را صادر کنند بنابراین هم بازار داخلی و هم خارجی را ازدست دادند.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: دربین واحدهای تولیدی بخش گلخانه‌ای استان و تولیدکنندگان گل چون تولید آنها دوره‌ای است بیشتر متضرر شدند و خسارت دیدند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه تولید عمده گل در این استان در شرایط گلخانه‌ای انجام می‌شود، گفت: استان ظرفیت لازم برای توسعه گلخانه های تولید گل را دارد و در این راستا هم تسهیلات کم بهره به متقاضیان پرداخت می شود.

خسارت ۴۰ میلیارد ریالی کرونا به واحدهای گلخانه‌ای کردستان
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان  هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا ۳۰۰ میلیارد ریال به ۴۶۰ واحد زیربخش کشاورزی مشمول رسته چهاردهم کسب و کارهای مورد حمایت دولت خسارت وارد کرد.

خلیل فعله گری اضافه کرد: میزان خسارت کرونا به محصولات گلخانه‌ای سبزی، سیفی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی استان ۴۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی یادآور شد: از عمده دلایل کاهش تقاضای مصرف محصولات کشاورزی و دام و طیور در این سه ماه می‌توان به تعطیلی رستوران‌ها و غذاخوری‌های، لغو مراسم عروسی و عزاداری و سفرهای نوروزی به منظور پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا  اشاره کرد.

دولت برای حمایت از کسب‌ و کارهای آسیب دیده از کرونا در این استان بیش از ۴۳ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان  یادآور شد: دولت برای حمایت از کسب‌ و کارهای آسیب دیده از کرونا در این استان بیش از ۴۳ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده تا در راستای تثبیت اشتغال به این واحدها پرداخت شود.

افزایش چندبرابری قیمت کود و سم گلخانه‌داران را زمین گیر کرده است
هوشنگ گوهرچینی یکی از گلخانه‌داران کردستانی که ۱۳ سال است فعالیت خود را در حوزه تولید گل رُز در استان آغاز کرده است، به خبرنگار بازار گفت: بیشترین مشکل تولیدکنندگان گل در دو، سه سال پیش قاچاق این محصول بود و اکنون این معضل برطرف شده است.

وی اضافه کرد: امروز افزایش چندبرابری قیمت کود و سم و مهمتر از این موارد شیوع ویروس کرونا تولیدکنندگان گل و گلخانه داران را زمین گیر کرده است.

این گلخانه‌دار بیجاری با اشاره به اینکه در این واحد هفت رقم گل رُز تولید می کردند،افزود: به نظرم بهترین سال تولید و بازار گل برای واحد ما و دیگر واحدهای تولیدکننده گل و گیاه زینتی  سال‌های ۹۰ و ۹۱ بود.

گوهرچینی ظرفیت تولید این واحد را ۷۰۰ هزار شاخه در سال ذکر کرد و  یادآور شد: ۸۰ درصد گل های رُز تولید شده در این واحد  را به خارج از استان و ۲۰ درصد آنرا هم به خارج از کشور صادر می کردیم.

وی اظهار داشت: استفاده از ارقام جدید نیاز به کار اصلاح نژادی دارد که این کار گلخانه‌ها نیست و باید توسط مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های موجود در این حوزه انجام شود.

این گلخانه‌دار بیجاری اضافه کرد: برای استفاده از ارقام جدید نیاز به یک میلیارد تومان تسهیلات داریم که تاکنون موفق به دریافت آن نشده‌ایم.

گوهرچینی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا هم تاکنون به دلیل برگزار نشدن مراسم‌های مختلف فروش گل بسیار کاهش پیدا کرده است و محصولاتی که برای عید نوروز تولید کرده بودیم هم خراب و نابود شد.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی که نیاز به حمایت دولت داریم متاسفانه علاوه بر بانک ها  بیشتر ادارات هم برای دریافت هزینه آب و برق به ما فشار وارد  و اخطاریه قطع صادر کردند.

این گلخانه‌دار بیجاری با بیان اینکه برای بازپرداخت قسط وام خود مجبور به فروش خانه‌ام شدم، گفت: حمایت مسوولان فقط در رسانه‌ها و زمانی که مقابل دوربین صداوسیما قرار می‌گیرند است و به عنوان یک تولیدکننده تاکنون در عمل شاهد حمایت آنها نبودم.

تا بهبود شرایط کشور از لحاظ شیوع ویروس کرونا تولید گل در گلخانه‌ها صرفه اقتصادی ندارد

وی یادآور شد: تا بهبود شرایط کشور از لحاظ شیوع ویروس کرونا تولید گل در گلخانه‌ها صرفه اقتصادی ندارد و بنابراین برای تامین بخشی از نیاز مالی گلخانه‌داران و حفظ اشتغال ناگزیر از تغییر کاربری تولید هستیم.

این گلخانه دار بیجاری افزود: بخشی از مساحت گلخانه را به تولید صیفی‌جاتی هم چون خیار اختصاص دادیم و اینگونه کج دار و مریز تولید را پیش می‌بریم تا وضعیت به حالت عادی برگردد.

شرایط مناسب آب و هوایی  برای پرورش گل های زینتی و داشتن ۲۷۳ کیلومترمرز مشترک با کشور عراق و نزدیکی به بازار مصرف خارجی از جمله ظرفیت‌های مهم تولید و صادرات گل در کردستان به شمار می رود.

اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا نه تنها فرصت سرمایه گذاری از سرمایه گذاران گرفته شد بلکه تولیدکنندگان هم با مشکلات زیادی مواجه شدند ؛ در این بین واحدهای تولیدی زیادی هم چون گلخانه های تولید گل های زینتی هستند که نخواستند چرخ تولید و اقتصاد از چرخش بیافتد و افرادی بیکار شوند بنابراین  با همت و ایده خویش آنرا همچنان فعال نگه داشتند.

بی شک در این شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی فعال نگه داشتن هر واحد تولیدی بدون پشتیبانی  نهادهای دولتی کار بسیار مشکلی است و از عهده هر تولیدکننده‌ای برنمی‌آید لذا همه فعالان بخش تولید اعم از کشاورزی و صنعت چشم انتظار حمایت های دولتمردان هستند.

کد خبر: ۲۶٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha