۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
دولت دست از سر مرغ بردارد| حذف قیمت های دستوری
بازار گزارش می دهد؛

دولت دست از سر مرغ بردارد| حذف قیمت های دستوری

ساری- قیمت های دستوری و بالابودن هزینه های تولیدی صنعت طیور مازندران را با چالش های عدیده ای روبرو کرده است و فعالان اقتصادی تاکید می کنند که دولت دست از سر این صنعت بردارد.

بازار؛ گروه استان ها: قیمت دستوری مرغ و اقلام اساسی طی سال های اخیر همواره دردسرساز بوده است و این مساله هم تولیدکنندگان و هم مردم را با چالش های زیادی روبرو کرده است.

قیمت گذاری دستوری معضل دیرینه کالاها و اقلام اساسی تبدیل شده است و افزایش هزینه های تولیدی از یک سو و پایین بودن قیمت ها موجب شده تا هم فعالان اقتصادی ناراضی باشند و هم مصرف کنندگان.

مرغ از جمله اقلامی است که طی سال های اخیر یک پای ثابت قیمت های دستوری و چکشی بوده است و همواره پایش را از مصوبات کاغذی و دستوری بیرون گذاشته است. مازندران ۱۱ درصد تولید گوشت سفید کشور را تولید می کند و به تاکید فعالان اقتصادی، دولت بهتر است دست از صنعت طیور بردارد.

امیر میران آملی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران و فعال در صنعت طیور با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی و صنایع مختلف، صادرات را از جمله راهکارها برای برون رفت از چاش ها ذکر کرد و گفت: باید خط اعتباری ویزه ای در این زمینه درنظر گرفته شود.

یک تولیدکننده: فعالان این صنعت خواهان حذف قیمت های دستوری از سوی دولت هستند زیرا سبب می شود تا تولیدکنندگان با فراغ بال به تولید بپردازند

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار، قیمت های دستوری را از جمله چالش ها بیان کرد و گفت: فعالان این صنعت خواهان حذف قیمت های دستوری از سوی دولت هستند زیرا سبب می شود تا تولیدکنندگان با فراغ بال به تولید بپردازند.

وی با عنوان این که دولت هربار اعلام می کند که می خواهد از بازار برود و قیمت های دستوری را کنار گذارد اما باید هم دخالت می کند، افزود: این درحالی که در برنامه هفتم بر حذف قیمت های دستوری تاکید شده است.

دولت دست از سر مرغ بردارد| حذف قیمت های دستوری

این فعال صنعت طیور با اشاره به این که همراهی دولت با صنعت طیور طی سال های اخیر ضعیف بوده است، افزود: دولت به وعده هایش درقبال این صنعت عمل نکرده است و انتظار داریم دولت به کار نظارتی بپردازد و تولیدکننده را آزاد گذارد.

میران آملی با عنوان این که تولیدکنندگان ما سه سال محصولات را با همان قیمت قبلی می فروشند، افزود: حذف قیمت دستوری سبب می شود تا تولیدکننده و مصرف کننده به سود برسد و اکنون قیمت ها با افزایش هزینه ها همخوانی ندارد.

به اعتقاد فعالان صنعت طیور در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ با نهاده‌ی تأمین شده از بازارگاه ۶۰ هزار تومان و با دان آزاد ۶۴ هزار تومان است اما دولت اصرار دارد که مرغ با کیلویی ۵۲ هزار تومان عرضه شود.

همچنین طبق اعلام و مصوبات کارگروه امنیت غذایی به کشتارگاه‌ ها اجازه داده شد که تنها ۵ درصد مرغ تولیدی را قطعه بندی کنند و همچنین مجاز نیستند مرغ کامل منجمد یا گرم را به واحدهای قطعه بندی بدهند.

فعالان صنعت طیور مازندران عقیده دارند که این مصوبه کشتارگاه ها و واحدهای فراروی را با چالش روبرو می کند.

عطاالله حسن زاده عضو هیات مدیره مرغداران گوشتی نیز با اشاره به افزایش قیمت ها درپی رشدهزینه ها، میزان تولید جوجه ریزی را در ماه گذشته در استان مازندران ۱۶ میلیون تن اعلام کرد و گفت: نباید نگران عرضه مرغ باششیم.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که انتظار داریم نگرانی در زمینه مرغ از بین رود، گفت: بخشی از مشکلات ناشی از فصل سرما است و در حال حاضر شرایط تولید در این صنعت عادی است.

نرخ مرغ متناسب با هزینه ها نیست

وی با اشاره به بالابودن هزینه های تولید، حذف قیمت های دستوری را از جمله درخواست های مرغداران بیان کرد و گفت: قیمت نهاده ها در بازار رو به افزایش است و نرخ مرغ متناسب با هزینه ها نیست.

سید اسماعیل علوی رییس جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: میزان جوجه ریزی این شهرستان در مقایسه با هشت ماه نخست سال گذشته ۹.۴ درصد رشد داشت.

دولت دست از سر مرغ بردارد| حذف قیمت های دستوری

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در هشت ماه نخست سال گذشته میزان جوجه ریزی این شهرستان ۱۵میلیون و ۴۰۵ هزار و ۱۸۱قطعه بوده است، تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶ میلیون و ۸۵۲ هزار و ۸۶۲ قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری این شهرستان انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی ساری: با پیگیری‌های انجام شده و رایزنی با اتحادیه مرغداران شهرستان و هماهنگی انجام شده با واحد های مرغداری این شهرستان، میزان جوجه ریزی هشت ماهه شهرستان در مقایسه باسال گذشته با اختلاف یک میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۸۱ قطعه، افزایش یافت

این مقام مسوول افزود: با پیگیری‌های انجام شده و رایزنی با اتحادیه مرغداران شهرستان و هماهنگی انجام شده با واحد های مرغداری این شهرستان، میزان جوجه ریزی هشت ماهه شهرستان در مقایسه باسال گذشته با اختلاف یک میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۸۱ قطعه، افزایش یافت.

وی ادامه داد: در آبان امسال ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۲۷۰ قطعه جوجه ریزی در این شهرستان شد و بیشترین جوجه ریزی این ماه هم در شهرستان ساری انجام شد.

علوی با بیان اینکه شهرستان ساری دارای ۳۴ واحد مرغ مادر گوشتی، ۳۱۱ واحد مرغ گوشتی است، گفت: شهرستان ساری تامین کننده گوشت مرغ آماده طبخ شهرستان ساری و تهران است.

نرخ مرز طی هفته های جاری در مازندران با رشد و جهش روبرو بوده است و مرغداران افزایش هزینه های تولید را دلیل این اقدام بیان کرده اند. همچنین متاسفانه نهاده های دامی دولتی به موقع در اختیار مرغدرای های استان مازندران قرار نمی گیرد و این مساله سبب شده تا قیمت مصرفی نهاده های دام به خصوص سویا و ذرت در بازار آزاد افزایش یابد.

کد خبر: ۲۶۰٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عاطفه IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      1 0
      اسماعیل علوی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساری است نه استان مازندران !!!!!!
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      2 0
      پیشنهاد خوبی است به شرطی که واردات مرغ آزاد باشد و ارز دولتی نهاده های دامی برداشته شود