۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
استقلال در تامین خوراک پتروشیمی کارون از سال آینده| طرح هایکو تا پایان سال به بهره داری می رسد
در گفتگو با بازار مطرح شد

استقلال در تامین خوراک پتروشیمی کارون از سال آینده| طرح هایکو تا پایان سال به بهره داری می رسد

غلامی مدیرپژوهش و توسعه پتروشیمی کارون با بیان اینکه این واحد از سال آینده در تامین خوراک مستقل خواهد شد، گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته طرح هایکو تا پایان امسال به بهره داری می رسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حسن غلامی مدیرپژوهش و توسعه پتروشیمی کارون در گفتکو با بازار درباره برنامه های توسعه ای این واحد پتروشیمی گفت: این واحد به دلیل ماهیت خود، قادر به تامین نیاز در سطوح مختلف از محصولات میانی گرفته تا محصولات نهایی است. به عنوان مثال قادر به تامین مواد اولیه مورد نیاز در صنایعی دارویی، رنگ و رزین هستیم که عمدتا وارداتی هستند.

مقدار تولید در کارون کاملا وابسته به تامین خوراک از سوی پتروشیمی فناوران و بند امام و بوعلی است. اگر خوراکمان به موقع و به اندازه نیازمان تامین شود می توانیم معادل ظرفیت اسمی خود تولیدات داشته باشیم. اما متاسفانه بعضا تامین خوراک مورد نیاز ما به خصوص خوراک گازی صورت نمی گیرد و همین مساله باعث شده که کمتر از ظرفیت خود مشغول به کار باشیم

غلامی همچنین ظرفیت اسمی پتروشیمی کارون حدود ۴۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: البته مقدار تولید در کارون کاملا وابسته به تامین خوراک از سوی پتروشیمی فناوران و بند امام و بوعلی است. اگر خوراکمان به موقع و به اندازه نیازمان تامین شود می توانیم معادل ظرفیت اسمی خود تولیدات داشته باشیم. اما متاسفانه بعضا تامین خوراک مورد نیاز ما به خصوص خوراک گازی صورت نمی گیرد و همین مساله باعث شده که کمتر از ظرفیت خود مشغول به کار باشیم.

چه خبر از طرح های توسعه ای؟

او در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه توسعه محصولات تولیدی این واحد پتروشیمی گفت: بازار متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات خالص (MDI) به عنوان یکی از محصولات تولیدی ما یک بازار جدیدی است. هرچند که تقاضا در این بازار محدود است اما بسیاری از کارگاه ها وابستگی شدیدی به این محصول داشته و همین مساله باعث شده که درآمد زایی بالایی داشته باشد. جدای از این تولید این محصول توانسته اشتغال زایی خوبی را ایجاد کند.

به گفته غلامی، در کشور به دلیل انحصاری بودن تولید ایزوسیانات‌ها و نیاز به تولید بیشتر MDI، ما طبق طراحی هایکو، ۴۰ درصد ظرفیت مازاد نیز در نظر گرفته‌ایم و می‌توانیم این ظرفیت مازاد را به تولید MDI اختصاص دهیم.

مدیرپژوهش و توسعه پتروشیمی کارون با اشاره به اهمیت حفظ صنایع پایین دستی به منظور تداوم حیات در تولید محصولات نهایی، ادامه داد: پتانسیل هایی زیادی در تولید محصولات میانی وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است. به همین دلیل ما به دنبال جذب ایده های پژوهشی و نوآورانه در زمینه تولید محصولات جدید با تکیه بر محصولات میانی پتروشیمی کارون هستیم.

حل مشکل تامین خوراک با اجرای طرح هایکو

او در ادامه سخنان خود درباره توسعه محصولات پتروشیمی کارون اظهار داشت: اشکالی که در صنایع پایین دست وجود دارد این است که این صنایع ساختار سنتی و کارگاهی دارند. گاهی اوقات این صنایع نمی دانند گریدی که مصرف می کنند یک نوعی از تولیدات پتروشیمی کارون هستند. به همین دلیل ما به دنبال شناسایی نیازهای بازار هستیم تا جریان تولید در صنایع پایین دستی هم دوام داشته و پایدار شود.

غلامی درباره چالش های واحدهای پتروشیمی در زمینه تامین خوراک گفت: با اجرایی شدن پروژه هایکو بخش زیادی از این مشکل برطرف خواهد شد. ضمن اینکه با بهره برداری کامل از این پروژه جدای از تامین خوراک خود واحد، می توانیم به تامین خوراک سایر واحدها هم کمک کرده و مازاد تولید خود را در اختیار سایر مجموعه های پتروشیمی قرار دهیم.

این مقام مسئول در پتروشیمی کارون همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مشکلی در تامین گاز وجود دارد، گفت: با توجه به شرایط مناسب جوی هنوز محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

به دنبال ایجاد رقابت در بورس و گرانی نیستیم

مدیرپژوهش و توسعه پتروشیمی کارون همچنین با پاسخ به برخی انتقادها درباره کاهش عرضه در بورس، گفت: تولیدات ما کاملا وابسته به تامین خوراک است. اگر تامین طبق برنامه ریزی ها انجام نشود، تولیدات ما کاهش یافته و به تبع آن عرضه در بورس هم کاهش پیدا خواهد کرد.

فشار زیادی از سمت مصرف کنندگان روی پتروشیمی کارون بوده و ما به دنبال ایجاد رقابت در بورس و گران شدن محصولات نیستیم

او در پاسخ به برخی اظهار نظرها درباره کاهش عرضه برای ایجاد صف تقاضا و رشد قیمت ها، گفت: فشار زیادی از سمت مصرف کنندگان روی پتروشیمی کارون بوده و ما به دنبال ایجاد رقابت در بازار و گران شدن محصولات نیستیم.

بهره برداری از هایکو تا پایان سال

غلامی همچنین درباره طرح توسعه ای هایکو گفت: بر اساس هدف گذاری های صورت گرفته تا آخر امسال به بهره برداری می رسد.

او با بیان اینکه پتروشیمی کارون به کمک طرح هایکو ظرفیت تولید خود را افزایش خواهد داد، افزود: این طرح از یک پیشرفت ۹۱ درصدی برخوردار بوده است. برنامه ما این است که در سال آینده در تامین خوراک گازی مستقل شویم.

طرح هایکو برای تولید ۳۵ هزار تن مونوکسید کربن ۸ هزار تن هیدروژن و ۷۷ هزار تن بخار با فشار بالا طراحی شده که نیاز شرکت پتروشیمی کارون به مونوکسید کربن و هیدروژن را کاملا مرتفع خواهد کرد و می توانیم مازاد آن را هم در اختیار سایر واحدها قرار دهیم

به گفته او، طرح هایکو برای تولید ۳۵ هزار تن مونوکسید کربن ۸ هزار تن هیدروژن و ۷۷ هزار تن بخار با فشار بالا طراحی شده که نیاز شرکت پتروشیمی کارون به مونوکسید کربن و هیدروژن را کاملا مرتفع خواهد کرد. برآوردهای صورت گرفته حاکی از این است که ظرفیت تولیدات با اجرای این طرح ۳۰ درصد بیش از نیاز فعلی واحد پتروشیمی کارون خواهد بود.

مدیرپژوهش و توسعه پتروشیمی کارون خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه رویکرد کشور امسال متمرکز بر مولدسازی یعنی رشد اقتصاد و افزایش بهره‌وری است، پروژه هایکو مصداق مولدسازی است چرا که با سرمایه‌گذاری اندک می‌تواند حدود ۴۰درصد ظرفیت تولید پتروشیمی کارون را افزایش دهد.

گفتنی است شرکت پتروشیمی کارون اولین تولید کننده ایزوسیاناتها در خاورمیانه است. ظرفیت تولید متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI) در این واحد پتروشیمیایی ۴۰,۰۰۰ تن وتولید آنیلین (Aniline)۳۰,۰۰۰ تن، ظرفیت تولید اسید نیتریک (HNO۳) ۹۲,۳۰۰ تن و ظرفیت تولید تولوئن دی ایزوسیانات (TDI)۴۰,۰۰۰ تن در سال است.

کد خبر: ۲۶۰٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha