۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
بازگشت ۱۵۰ واحد صنعتی راکد سمنان به تولید| «وام»تنها راه احیا گری نباشد
بازار گزارش می‌دهد؛

بازگشت ۱۵۰ واحد صنعتی راکد سمنان به تولید| «وام»تنها راه احیا گری نباشد

سمنان- مسئولان استان سمنان اعلام کرده‌اند که در دولت سیزدهم ۱۵۰ واحد تولیدی ۱۰۰ درصد راکد به چرخه تولید بازگشته و بیش از سه هزار شغل از این طریق احیا شده است.

بازار، گروه استان‌ها: واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان از دو دهه قبل تاکنون با چالش های وسیعی روبرو هستند از یک سو تحریم ها، مشکل تامین اقلام مورد نیاز و ادوات و ماشین آلات و تلاطم ارزی و فقدان بازار فروش صادراتی از یک سو و از سوی دیگر سوء مدیریت اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور، باعث شد بسیاری از این شرکت ها و کارخانه های تولیدی به رکود برسند.

تا همین دو سال اخیر در استان سمنان تعداد کارخانه هایی که با تمام توان کار می کردند به ۱۰۰ مورد نمی رسید در صورتی که دو هزار و ۱۰۰ کارخانه در این استان وجود دارد اما دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا بتواند رکود را از صنایع استان سمنان کنار بگذارد.

احیای ۱۵۰ واحد راکد

استاندار سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم نشست های رونق تولید و همچنین رفع موانع به صورت مکرر و مستمر و به صورت هفتگی در استان برگزار می شود، گفت: تلاش شده تا قبل از این نشست ها بازدید هایی از کارخانه های صنعتی و واحد های تولیدی نیز صورت گیرد تا از نزدیک بتوانیم مشکلات و موانع را لمس کنیم.

استاندار سمنان: سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحد های تولیدی استان سمنان پرداخت شد

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه کارگروه احیای واحد های راکد نیز در استان سمنان از ابتدای دولت سیزدهم ایجاد شد، ابراز کرد: در این کارگروه تمام مشکلات و موانع احیای واحد های صنعتی راکد استان مورد بررسی قرار گرفت و توانستیم تا کنون ۱۵۰ واحد ۱۰۰ درصد راکد را به چرخه تولید بازگردانیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحد های تولیدی استان سمنان پرداخت شد، افزود: برخی از کارخانه های راکد استان مشکلات مالی نداشتند بلکه مشکل مدیریتی، بحث های حقوقی و ... داشتند که تلاش کردیم تا با اقداماتی این کارخانه ها را هم از رکود خارج سازیم که خوشبختانه توفیقات خوبی نیز کسب شد.

بازگشت ۱۵۰ واحد صنعتی راکد سمنان به تولید| «وام»تنها راه احیا گری نباشد

اعطای تسهیلات

استاندار سمنان با بیان اینکه این استان در زمرنه رشد اقتصادی بعد از دو استان نفتی کشورمان، رتبه سوم در سراسر کشور را کسب کرده است، گفت: با احیای ۱۵۰ واحد صنعتی راکد در استان بیش از سه هزار فرصت شغلی نیز احیا شد.

هاشمی با بیان اینکه در زمینه اشتغال نیز اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است، ابراز کرد: در سال ۱۴۰۲ تعهد اشتغال استان سمنان حدوداً ۱۲ هزار نفر بوده که تا ابتدای آذرماه ۹۸ درصد این میزان تعهد تحقق پیدا کرده و این نشان از وضعیت خوب توسعه اشتغال زایی در استان سمنان می دهد.

همتیان کارشناس: هر گاه هر نشست رونق تولید و یا رفع موانعی در هر جایی از کشور از جمله استان سمنان برگزار می شود حتماً دو سوم مصوبات اعطای تسهیلات بانکی است

وی با بیان اینکه بانک ها نیز همراهی و همکاری خوبی را با طرح های توسعه ای، احیای واحد های راکد و اشتغال زا داشته اند، افزود: تا ابتدای آذرماه سال جاری بالغ بر ۶۰ درصد از طرح هایی که برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند، توانسته اند که وام های خود را بگیرند و این نشان از همراهی خوب بانک ها دارد.

چرایی رکود؟

یکی از مسائلی که کارشناسان به ان اذعان دارند این است که ما باید بدانیم که در این دو دهه اخیر چه عواملی سبب رکود واحد های تولیدی استان سمنان شدند تا از دوباره راکد شدن آنها جلوگیری کنیم یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار، می گوید: از دولت دوم احمدی نژاد به این سمت مشخصاً شاهد هستیم که دولت ها تا همین حالا برنامه خاصی جز اعطای تسیهلات برای واحد های تولیدی و به خصوص صنایع نداشته اند.

حسن همتیان با بیان اینکه در این سال ها شاهد هستیم که هر گاه هر نشست رونق تولید و یا رفع موانعی در هر جایی از کشور از جمله استان سمنان برگزار می شود حتماً دو سوم مصوبات اعطای تسهیلات بانکی است، افزود: مشکل اینجا است که دولت ها تا امروز مشکلات تولید را فقط در پول و نقدینگی دیده اند در صورتی که بسیاری از واحد های تولیدی ما امروز با مشکل بازار فروش روبرو هستند و تسهیلات به آنها کمک نمی کند.

وی با بیان اینکه یک واحد تولیدی که برای مثال قطعه ای از یک ماشین آلات صنعتی آلمانی یا آمریکایی را کمبود دارد و این ماشین صنعتی خاموش شده و دیگر کار نمی کند و حتی قطعه مورد نیاز را در بازار سیاه هم گیر نمی آورد با هزار میلیارد تومان تسهیلات هم سر پا نمی شود، گفت: اعطای تسهیلات بلای جان واحد های تولیدی استان سمنان در دو دهه اخیر بوده است.

بازگشت ۱۵۰ واحد صنعتی راکد سمنان به تولید| «وام»تنها راه احیا گری نباشد

مسکن های درد آور

این کارشناس با بیان اینکه صنعت ما مانند بیمار قلبی بود که با مسکن درد خود را آرام شده می دید اما کسی نمی گوید که اگر شما درد را به واسطه دریافت دزهای سنگین مسکن، احساس نکنید ممکن است عارضه قلبی شما کم کم شدت پیدا کرده و شما را زمین گیر کند، ابراز کرد: دقیقاً تسهیلات بانکی که به واحد های تولیدی استان در دو دهه اخیر داده شد، همین حالت را داشت و وقتی اثر مسکن ها رفت، یکباره صنعت استان با موجی از رکود روبرو شد.

همتیان با بیان اینکه اعطای تسهیلات یعنی مسکن و نه درمان ریشه ای، تاکید کرد: ما نیاز داریم که مشکلات صنعت استان سمنان به صورت ریشه ای حل شود برای مثال دانش بنیان ها به کمک بیایند تا ماشین آلات صنعتی استان را که خارجی هستند بومی سازی کنند یا قطعات آنها را تولید کنند که ما درگیر و دار تحریم ها مشکل دار نشویم از سوی دیگر فناوری های نوین را به صنایع آورد در وهله بعد بازار فروش محصولات تولیدی استان را یافت.

وی افزود: دولت باید یک بسته حمایتی از صنایع درست کند که تسهیلات بانکی ۱۰ درصد آن باشد نه ۹۰ درصد آن؛ بیان کرد: تسهیلات بانکی جز اینکه واحد مشکل دار استان سمنان را به واحد مشکل دار بدهکار به بانک و در معرض تملک قرار گرفتن واحد هایی که روزگاری ده ها نفر از آن ازتراق می کردند، فایده دیگری ندارد.

تجمع سرمایه گذاری و بازار یابی درست

کارشناس اقتصادی دیگر در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: برای اینکه صنایع ما دوباره به رکود نرسند چرا که امکان دارد دوباره با سر رسید وام هایی که امسال داده شده نهایتاً دو سال دیگر باز با موج دیگری از رکود و بدهکاری صنایع استان روبرو شویم، می بایست دو اقدام مهم را صورت دهیم یکی اینکه سرمایه گذاری های را در استان تجمیع و تلاش کنیم که سرمایه را به جای تسهیلات به واحد های تولیدی و صنعتی تزریق کنیم.

تسهیلات بانکی نمی تواند به خوبی مشکل واحد های صنعتی استان سمنان را حل کند

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه به عبارت ساده با جذب سرمایه گذارانی بتوانیم به واحد های صنعتی کمک کنیم تا تولید و بخش های مختلف مانند فناوری خود را ارتقا ببخشند، ابراز کرد: دومین کار مهمی که باید صورت دهیم این است که برای محصولات تولیدی صنایع استان بازارهای ملی و فراملی بیابیم چرا که امروز بیشتر از اینکه واحد های تولیدی استان در گیر و دار موانع تولید باشند، گرفتار موانع فروش هستند.

وی با بیان اینکه برای این کار استانداری سمنان باید ساز و کاری مانند کارگروه یا کمیته برای تجمیع ظرفیت های تجاری و بازرگانی استان سمنان ایجاد کند، افزود: ما کارگروه در استان سمنان فراوان داریم اما چرا کارگروه تجارت با حضور تاجران حرفه ای نداشته باشیم؟ تاجرانی که به درستی می دانند که چه کشوری و چه استانی نیازمند به محصولات تولیدی استان مثلاً کاشی و سرامیک هستند و در نتیجه می توانند مشکل بازار محصولات تولیدی استان را رفع کنند.

در نهایت باید گفت تسهیلات بانکی نمی تواند به خوبی مشکل واحد های صنعتی استان سمنان را حل کند بلکه در کنار آن باید برای فروش محصولات تولیدی استان سمنان در عرصه بین المللی نیز تلاش کرد تا بتوانیم صنعت استان را ارتقا ببخشیم.

کد خبر: ۲۶۰٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha