۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
برگ برنده بازار سهام در سیاست های بودجه ای
بازار گزارش می دهد؛

برگ برنده بازار سهام در سیاست های بودجه ای

برخی کارشناسان معتقدند که کسری بودجه در سه ماهه پایانی سال خودش را نشان می دهد و از آنجایی که مولدسازی دارایی ها هم موفق نبوده، برگ برنده بازار سهام در سیاست های بودجه ای و چگونگی مقابله با تورم است.

بازار؛ گروه بورس: در هفته گذشته معاملات شاخص بورس در ابتدا بسیار امیدوارکننده بود اما آخر هفته شرایط کمی تغییر کرد و بازار بیشتر به جابجا شدن و دست به دست شدن سهام وقت گذراند، از همین رو بعد از طوفان پول و جریان پر حجم بازار در اواسط هفته، برخی منتظر و آماده برای سیگنال های جدیدی از سوی بازارساز شدند که این اتفاق نیفتاد و هیجان در بازار تا حدودی فروکش کرد، هرچند همچنان این سناریو پابرجاست که حقوقی ها در هفته گذشته سبد پرتفوی خود را تکمیل کردند، با این حال شرایط بسیار پیچیده است و باید منتظر عملکرد بودجه‌ای دولت در سه ماهه پایانی سال بود.

به گفته مهرداد گودرزوند چگینی دولت در سال جاری نتوانست اهداف تعیین شده برای مولدسازی دارایی ها را محقق کند، به همین دلیل پیش بینی ها برای تامین اعتبار دولت از محل مولدسازی دارایی ها در سال ۱۴۰۳ را به نصف کاهش داده است

در حال حاضر یکی از مهمترین عواملی که می تواند روی معاملات بورس تاثیر بگذارد چگونگی تأمین کسری بودجه سال ۱۴۰۲ در سه ماهه آخر سال است. دولت براساس قانون بودجه باید حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از منابع مورد نیاز خود را از محل مولدسازی دارایی ها اجرا می کرد که این اتفاق نیفتاده و از طرف دیگر رییس سازمان برنامه و بودجه از عدم تحقق درآمد پیش بینی شده در قانون بودجه ۱۴۰۲ خبر داده و این یعنی کسری بودجه قطعی است.

مهرداد گودرزوند چگینی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دولت در سال جاری نتوانست اهداف تعیین شده برای مولدسازی دارایی ها را محقق کند، گفت: به همین دلیل پیش بینی ها برای تامین اعتبار دولت از محل مولدسازی دارایی ها در سال ۱۴۰۳ را به نصف کاهش داده است.

او با تاکید بر اینکه دولت برای جبران کسری بودجه در سه ماهه پایانی سال باید از طریق انتشار اوراق قرضه استفاده کند، تصریح کرد: گزارش ها حکایت از این دارد که کسری بودجه در سال جاری خواهیم داشت اما نحوه جبران آن می تواند اثرات مختلفی بر اقتصاد و تورم داشته باشد.

واکنش بورس در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲

این روزها تمام هوش و حواس بازار به جریان ارزش و حجم معاملات است که با خوشحالی رکوردهای چند وقت اخیر را جابجا کرده، اما این پایان ماجرا نیست، حالا برخی به گمانه‌زنی می‌پردازند که به نظر آنچه که در حال حاضر وجود دارد و دیده می‌شود مقدمه رشد بازار سرمایه است، زیرا فعلا جریان پول از بیرون راهی بازار نشده و پول هوشمند در پرتفوی سرمایه گذاران است اما در ادامه جریان پولی که در بازارهای دیگر در جریان بوده گارد ورود به بورس می گیرد و الان منتظر سیگنال است.

کامران ندری معتقد است که سیاست سرکوب نرخ ارز و همچنین تمرکز بر سرکوب قیمت ها و مالیات ستانی از ابزارهای مهم دولت برای تحقق هدف خود در جلوگیری از رشد نقدینگی و تورم بوده است اما در ادامه موفقیت آن به چگونگی تأمین کسری بودجه سال جاری بستگی دارد

همچنین اعداد خارج شده از صندوق‌های درآمد ثابت جریان ورود پول به کارگزاری‌ها و البته بخشی هم سود سهامی که دوباره به بازار برگشته نشان دهنده همین موضوع است که هنوز جریان پول خارج از محدوده بازار را در معاملات نداشتیم و هرچه هست ظرفیت های همین بازار سهام است. در واقع هنوز دل بسیاری از این جریانات پول با بازار صاف نشده و مردد هستند و ایجاد روندهای تند و تیز و خوب نیازمند ورود جریان پول بیرونی است که برای آن و برای جذب آن به بازار، برنامه‌های دقیق‌تر باید چیده شود که اعتماد را به بازار بازگرداند.

کامران ندری استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سیاست دولت در سال اخیر مهار نقدینگی و تورم بوده است، گفت: سیاست سرکوب نرخ ارز و همچنین تمرکز بر سرکوب قیمت ها و مالیات ستانی از ابزارهای مهم دولت برای تحقق هدف خود در جلوگیری از رشد نقدینگی و تورم بوده است اما در ادامه موفقیت آن به چگونگی تأمین کسری بودجه سال جاری بستگی دارد.

کامران ندری با بیان اینکه تامین مالی از محل استقراض از سیستم بانکی یا چاپ اسکناس و همچنین جهش ارزی می تواند روی بازارها تاثیر بسزایی داشته باشد، تصریح کرد: در شرایط کنونی بسیاری از بازارها چشم به نرخ ارز دوخته اند و هرگونه تغییری در آن واکنش سایر بازارها را به همراه دارد و بازار سرمایه هم به تبع با کمی تاخیر به آن واکنش نشان می دهد.

بازار سرمایه نسبت به سایر بازار از تورم عقب مانده است

او افزود: در حال حاضر بازار سرمایه نسبت به سایر بازار از تورم عقب مانده به همین دلیل برخی از سهام از بازار جامانده تر هستند و می توانند نسبت به سیگنال های تورمی واکنش بزرگتری از خود نشان دهند.

به گزارش خبرنگار بازار، هنوز بخش عمده‌ای از بازار در فاز ارزندگی از نظر سودآوری و پی به‌ ای قرار دارد پس در کنار سناریو ارزندگی که روی تحلیل و محاسبه سود و چشم انداز سودآوری مورد توجه قرار گرفته روی سیاستهای کلان مالی دولت هم تمرکز شده است. در واقع در موقعیت کنونی بررسی عملکرد صنایع و حتی شرکت‌ها در چنین شرایطی تضمین کننده بازدهی کوتاه مدت پورتفوی سهامداران است یعنی به موقع از شرکت‌هایی که بازدهی خوبی دادند خارج و در شرکت‌هایی که پتانسیل حرکت دارند وارد شوید. اما در بلندمدت مهمترین محرک رشد بازار به سیاست های کلان دولت در مهار نقدینگی و کنترل تورم بستگی دارد که نشان می دهد که برگ برنده بازار سهام در سیاست های بودجه ای است.

کد خبر: ۲۶۰٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha