۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
رکورد تجارت منطقه‌ای در ۴۰ سال اخیر شکسته شد
رئیس‌جمهور:

رکورد تجارت منطقه‌ای در ۴۰ سال اخیر شکسته شد

رئیس جمهور گفت: دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه‌گری و حق‌خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد.

به گزارش بازار، مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو امروز با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه دانشجو فقط در روز دانشجو نباید مورد توجه قرار بگیرد، در طول سال باید مورد توجه باشد، گفت:دانشجویان قشری پیشتاز هستند که جامعه و نیاز آن را می‌شناسند و برای رفع نیاز جامعه آماده هستند. دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه‌گری و حق‌خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد.

رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه مرکز علم، دانش و تولید علم است، دانشگاه به کشور قدرت می‌بخشد، گفت:نیروهای آموزش دیده و دانشمند و نخبه و کسانی که هم تخصص دارند و هم تعهد می‌توانند در عرصه‌های مختلف تحول آفرین باشند. قدرت علمی پیشران پیشرفت و توسعه در کشور است.

وی ادامه داد:توانمندی کشور با علم و دانش و فناوری دارای اهمیت است. آینده ایران و ایران آینده را علم و دانش و تخصص همراه با تعهد رقم می‌زند و دانشگاه متکلف این مسئولیت مهم است. دانشگاه تحول آفرین است. به جد معتقدیم دانشگاه اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است.

رئیسی با تاکید بر اینکه دانشگاه می‌تواند تحول آفرین باشد، اظهار داشت: دانشگاه می‌تواند در کنار مسئله شناسی برای حل مشکلات کمک کند. دانشگاه کانون فضیلت خواهی، اخلاق، ادب و کرامت انسانی و توجه به دیگران و خداخواهی و توجه به اجرای قانون و عدالت است و می‌تواند در این عرصه نقش آفرین باشد. جنبش دانشجویی، جنبش ضد استبداد و ضد استعمار است. دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه سال گذشته دیدید که دانشگاه هدف بود، اظهار داشت: باید صمیمانه از دانشجویان، اساتید و مدیران تشکر کنم که دشمن را ناکام گذاشتند و نگذاشتند به اهداف پلیدش برسد و او را ناامید کردند. دشمن چون نقش دانشگاه را فهمیده بود تلاش کرد دانشگاه را بهم بریزد و کسب علم و معرفت را مختل کند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه دانشگاه سیاسی است اما سیاست‌کار نه؛ سیاسی یعنی اینکه نسبت به جامعه خود و نیازهای آن شناخت دارد، اظهار داشت: برخی‌ها فکر می‌کنند سیاسی بودن دانشگاه به معنای این است که دانشگاه به باشگاه احزاب سیاسی و دانشجویان پیاده‌نظام سیاسیون تبدیل شوند، ما این را سیاسی بودن دانشگاه نمی‌دانیم. وظیفه دانشگاه پرورش عالم و نخبه و چهره‌های محقق و پژوهشگر است اما متاسفانه دانشگاه و کشور گرفتار مدرک گرایی شده است.

ایران در عرصه‌های مختلف در منطقه و جهان‌ می‌درخشد
رئیس جمهور تاکید کرد: دوکار و دو ابر پروژه را دشمن دنبال کرد، نخست منزوی کردن ایران در جهان بود. رصد کنید و ببینید شرایط در جهان و منطقه چگونه است، با توجه به تلاشی که جمهوری اسلامی در همکاری و ارتباط با کشورهای همسایه و مسلمان و همسو و حضور در مجامع بین‌المللی کرد، آیا امروز دشمن منزوی شده یا جمهوری اسلامی ایران؟ حقیقتا دشمن منزوی شده و ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در منطقه و جهان‌ می‌درخشد. روسای جمهور کشورها بارها اذعان داشتند که ایران را ابر قدرت در منطقه و کشوری مستقل می‌دانند و رسما می‌گویند که بنا دارند مسائل منطقه را با ایران حل کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت:با وجود آنکه دشمن به دنبال ناامید کردن مردم ایران بود، اما امروز ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و صادرات این شرکت‌ها به مرز ۲ میلیارد دلار رسیده است. در تجارت منطقه طی ۴۰ سال گذشته رکورد زدیم. بیش از ۶ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را در عرصه تولید فعال کردیم. دولت دنبال این است که در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته باشد و در این جهت دشمن موفق نشد مردم را ناامید کنند.

مقاومت، محاسبات دشمن در منطقه و جهان را برهم زد
آیت الله رئیسی با تاکید براینکه مقاومت با اقدامات خود در منطقه زیر میزی زده است که دشمنان گزینه‌های مختلفی بر روی آن‌چیده بودند، گفت: مقاومت محاسبات دشمن در منطقه و جهان را بهم زد. به تعبیر مقام معظم رهبری در منطقه دشمن خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم.

وی تصریح کرد: پروژه دیگر دشمن مایوس سازی مردم بود که باز هم شکست خوردند، می خواستند نوعی بن بست نمایی کنند غافل از اینکه در نظام و کشور بن بستی وجود ندارد. القا می‌کردند که مردم با این شرایط باید منتظر قحطی، تورم ۳ رقمی، قطعی آب آشامیدنی باشند اما زهی خیال باطل.

رئیس جمهور با بیان اینکه زیاده خواهی، سوداگری، فساد موانع قابل توجهی پیش روی ماست، گفت: در دستگاه قضایی هم که بودم اعلام کردم که افراد سوداگر در عرصه‌های مختلف به دنبال این هستند که با فساد جیب خود را پر کنند و این موضوع حتی در زمان جنگ هم وجود داشت. از روز اول در دولت اعلام کردیم که حتما سر اژدهای هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد فساد در هیچ جایی از کشور لانه کند. هرجا که من فساد ببینم و دولتمردان ما در هر جایی از ادارت و سازمان‌ها فساد را ببینند موظف به برخورد با آن هستند.

کد خبر: ۲۶۰٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha