اعزام فضانورد ایرانی به فضا| همه خدمات دولت تا پایان برنامه هفتم توسعه هوشمند می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

اعزام فضانورد ایرانی به فضا| همه خدمات دولت تا پایان برنامه هفتم توسعه هوشمند می‌شود

زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام خبر اعزام فضانورد ایرانی تا افق ۱۴۰۷، گفت: براساس تکلیف قانونی مشخص شده، تا پایان برنامه هفتم توسعه دیگر هیچ خدمت غیرهوشمندی وجود ندارد.

به گزارش بازار، عیسی زارع‌پور با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به در نظر گرفتن بخشی در برنامه هفتم توسعه کشور با عنوان دولت هوشمند، افزود: دولت هوشمند یعنی یک خدمت را بدون نیاز به مراجعه و ارائه مدرک، در لحظه و بدون مداخله انسانی دریافت کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در سال گذشته، ادامه‌داد: پس از اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، همه آنها باید تا آبان امسال خدمات خود را در این پنجره ارائه می‌کردند و تا آخر آذرماه نیز باید همه استعلامات این خدمات به‌صورت خودکار انجام شود. همچنین تا پایان امسال نیز باید ۲۰ درصد خدمات به‌صورت هوشمند ارائه شود.

زارع‌پور با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۶۵ تا ۷۰ درصد خدمات دستگاه‌ها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس قرار گرفته است، تصریح‌کرد: به‌همین منظور کمیته نظارتی با حضور دستگاه‌های متولی شامل وزارت ارتباطات، سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه‌وبودجه و شورای اجرایی فناوری اطلاعات تشکیل شده و جداگانه خدمات هر دستگاه از نوع تا کیفیت آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی اضافه‌کرد: دولت عزم خود را جزم کرده تا مطابق برنامه همه خدمات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به مردم ارائه شود و به گفته رئیس‌جمهوری، حتی اگر یک درصد از خدمات ارائه نشود، کار ناقص است.

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۳۰ میلیون نفر بالای ۱۸ سال، دست‌کم یک‌بار در ۱۸ ماه گذشته از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کرده‌اند، گفت: هم اکنون برای بیش از سه‌هزار خدماتی که ارائه شده است، به‌طور متوسط ماهانه بیش از ۶۰ میلیون مراجعه وجود دارد و در زمان‌هایی همچون ایام ثبت‌نام مدارس، روزانه بیش از ۲۰ میلیون مراجعه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرحله بعدی هوشمندسازی خدمات است، افزود: هم‌اکنون نیز بعضی از خدمات به‌صورت هوشمند ارائه شده است. برای مثال می‌توان به امکانی که فراهم شد تا مبلغی به برای متولدان امسال واریز شود اشاره کرد؛ این مهم در ۱۶ مرحله تعریف شده بود که همه مراحل آن به‌صورت هوشمند انجام می‌شد و فقط والدین بانک و شماره‌حساب را مشخص می‌کردند.

زارع‌پور با قدردانی از مجلس بابت همراهی در تعیین تکلیف برای دستگاه‌ها برای هوشمندسازی خدمات، اظهار داشت: بر اساس تکلیف قانونی مشخص شده، تا پایان برنامه هفتم توسعه دیگر هیچ خدمت غیرهوشمندی نداریم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بخشی از مشکل آلودگی هوای این روزها به‌ دلیل مراجعه حضوری مردم برای دریافت خدمات است، گفت: باید حال مردم را با کارهای ساده خوب کرد و به شکل جدی آن را دنبال کنیم.

وی درباره پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها، توضیح‌داد: این پروژه بزرگ‌ترین پروژه تاریخ ارتباطات کشور محسوب می‌شود، زیرا با ارائه سرعت‌های هزار مگابیتی، دسترسی کاربران ۸۰ تا ۹۰ برابر افزوده می‌شود تا زیرساخت ارتباطی کشور برای دهه‌های آینده فراهم شود.

زارع‌پور با بیان اینکه حتی برای توسعه نسل پنجم ارتباطات همراه نیز احداث زیرساخت فیبر نوری الزامی است، تصریح‌کرد: به طور حتم باید شبکه انتقال در نسل پنجم فیبر نوری باشد و بدون فیبر نوری ارائه ۵G نیز امکان‌پذیر نیست و از همین رو پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها، زیرساخت توسعه ارتباطات همراه به شمار می‌رود.

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه تاکنون عملیات اجرایی این پروژه تقریباً در ۲۰۰ شهر شروع شده و نزدیک‌به ۴.۵ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند، خاطرنشان‌کرد: برنامه‌ریزی‌شده تا قبل از زمستان در بیشتر شهرها حفاری‌ها او سپس فیبرگذاری انجام شود؛ بنابراین تا پایان سال، هشت میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به سختی‌ها و مشکلات انجام چنین پروژه بزرگی که در بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ شهر کشور قرار است انجام شود، افزود: کار سختی است و مدیریت شهری باید پای‌کار بیاید. در این راستا از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و نیروی انتظامی پای‌کار آمده‌اند تا یک‌بار برای همیشه مشکل سرعت اینترنت و کندی‌ها رفع شود.

زارع‌پور با بیان اینکه در کشورها با گستره جغرافیایی مثل ایران اجرای چنین پروژه‌ای ۱۰ سال طول کشیده است، گفت: ما می‌خواهیم در کاری جهادی، پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها را سه‌ساله انجام دهیم و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت دسترسی به سرعت‌های چند صد مگابیتی را در همه شهرها فراهم کنیم.

وزیر ارتباطات، ۶۰ درصد تجهیزات این پروژه را داخلی عنوان کرد و ادامه‌داد: پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها را جزو اولویت‌های بومی‌سازی گذاشتیم و هم اکنون چند هزار نفر برای این پروژه در سراسر کشور مشغول به کار شده‌اند.

خبرهای خوبی درباره کپسول زیستی در راه است

وی همچنین با بیان اینکه اعزام فضانورد و اکتشافات فضایی مسیری دارد و سال ۱۳۹۱ با پرتاب کاوشگر پیش‌گام به همراه یک موجود زنده آخرین اقدام در این حوزه بود، افزود: اکنون نسل جدیدی از کپسول زیست فضایی به دست متخصصان ایرانی ساخته شده و امروز در صف پرتاب قرار گرفته است که به‌زودی خبرهای خوب آن را منتشر می‌کنیم تا جزو چند کشوری باشیم که این فناوری را داریم.

زارع‌پور افزود: سال آینده نیز نسل جدید کپسول زیست فضایی را تست می‌کنیم تا در افق ۱۴۰۷ شاهد اعزام فضانورد ایرانی با کپسول زیستی بومی باشیم که این کار هم اکنون توسط نخبگان کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان در دست اقدام است.

کد خبر: ۲۵۹٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha