۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
ایجاد ساختاری قانونمند برای معاملات ارزی| نرخ ارز پیش‌بینی پذیر می‌شود
مدیر توسعه و مطالعات بازار ارز مرکز مبادله ایران:

ایجاد ساختاری قانونمند برای معاملات ارزی| نرخ ارز پیش‌بینی پذیر می‌شود

مدیر توسعه و مطالعات بازار ارز مرکز مبادله ایران گفت: پیش‌بینی پذیری نرخ ارز با استفاده از ابزارهای مشتقه از جمله سوآپ، قراردادهای سلف و پیمان‌های آتی بیشتر می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، محمد قزلباش؛ مدیر توسعه و مطالعات بازار ارز مرکز مبادله ایران اظهار کرد: تا قبل از ایجاد مرکز مبادله ایران یک ساختار نظام‌مند برای معاملات ارزی نداشته‌ایم، بر همین اساس متقاضیان خرید و فروش ارز به بازار غیررسمی مراجعه می‌کردند.

وی افزود: سیاست‌گذار در بازار غیررسمی توانایی رصد و مدیریت ندارد برای همین در سال‌های گذشته با افزایش نوسانات نرخ ارز شاهد رفتارهای هیجانی نیز بوده‌ایم، به طوری که افزایش نرخ ارز مبنای واقعی نداشت؛ اما بازار کالاهای مصرفی و دارایی مالی را تحت تاثیر قرار می‌داد.

مدیر توسعه و مطالعات بازار ارز مرکز مبادله ایران تاکید کرد: زمانی که قیمت کالاها با رشد نرخ ارز یا تشدید انتظارات تورمی افزایش پیدا می‌کنند، به دلیل وجود چسبندگی قیمت حتی با کاهش نرخ ارز قیمت کالاها پایین نمی‌آید.

قزلباش با اشاره به این موضوع که با ایجاد مرکز مبادله ایران، نیازهای واقعی ارز شناسایی می‌شود، گفت: مرکز مبادله ارز و طلای ایران بستری امن و مبتنی بر فناوری اطلاعات و سامانه‌های معاملاتی میان عرضه‌کنندگان و متقاضیان است که با ایجاد آن کشف نرخ یک فرآیند رسمی و قانونی پیدا می‌کند؛ بنابراین متقاضیان نیز تمایل پیدا می‌کنند که ارز خود را از این مرکز تهیه کنند.

وی افزود: مرکز مبادله ایران انواع ارز خدماتی، درمانی و دانشجویی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و همچنین اوراق مرابحه ارزی را که به تازگی از آن رونمایی کرده‌ایم در اختیار فعالان اقتصادی می‌گذارد.

مدیر توسعه و مطالعات بازار ارز مرکز مبادله ایران تاکید کرد: با عملکرد مرکز مبادله ایران، پیش‌بینی پذیری نرخ ارز با استفاده از ابزارهای مشتقه از جمله سوآپ، قراردادهای سلف و پیمان‌های آتی بیشتر می‌شود، همچنین این ابزارها بستری امن برای پوشش ریسک خواهد بود، البته در گذشته تنها راه برای تامین نیاز ارزی مراجعه به بازار و خرید نقدی بود؛ اما گاهی ممکن است افراد نیازهایی داشته باشند که در ماه‌های آتی آن را پوشش دهند؛ بنابراین زمانی که یک پیمان آتی وجود داشته باشد صادرکننده یا واردکننده با خیال راحت موقعیت خود را اتخاذ و ارز مورد نیاز را خریداری می‌کند.

کد خبر: ۲۵۹٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha