۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
تخریب خاک، فشار بیش از حد به منابع آبی را در پی دارد
پژوهشگر بین المللی آب و خاک:

تخریب خاک، فشار بیش از حد به منابع آبی را در پی دارد

گرگان- اسدی، پژوهشگر بین المللی آب و خاک با بیان اینکه شیوه های مدیریت پایدار، تنوع زیستی خاک را حفظ می‌کند، گفت: تخریب خاک، فشار بیش از حد به منابع آبی را در پی دارد.

گزارش خبرنگار بازار، محمد اسماعیل اسدی در همایش گرامیداشت روز جهانی خاک در استان گلستان اظهار کرد: بقای سیاره ما به پیوند ارزشمند بین خاک و آب بستگی دارد، بیش از ۹۵ درصد غذای ما از این دو منبع پایه سرچشمه می‌گیرد.

این پژوهشگر بین المللی آب و خاک افزود: آب و خاک برای جذب مواد مغذی توسط گیاهان حیاتی است، ضمن اینکه اکوسیستم‌های ما را به هم متصل می‌کند.

وی گفت: خاک در مواجهه با تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی تخریب شده که نتیجه آن فشار بیش از حد بر منابع آبی است.

وی بیان کرد: فرسایش، تعادل طبیعی را مختل می‌کند و نفوذ آب و در دسترس بودن را برای همه اشکال حیات کاهش می‌دهد.

اسدی یادآورشد: شیوه‌های مدیریت پایدار خاک، مانند حداقل خاک‌ورزی، تناوب زراعی، افزودن مواد آلی و کشت پوششی، سلامت خاک را بهبود می بخشد، ضمن اینکه فرسایش خاک و آلودگی آن را کاهش داده و همچنین نفوذپذیری و ذخیره آب را ارتقا می‌بخشد.

وی با بیان اینکه شیوه های مدیریت پایدار، تنوع زیستی خاک را حفظ می‌کند، بیان کرد: این شیوه ها حاصلخیزی را بهبود می‌بخشد و به ترسیب کربن کمک کرده و نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی ایفا می‌کند.

اسدی گفت: روز جهانی خاک یک پلت فرم جهانی منحصر به‌ فرد است که نه تنها اهمیت خاک را جشن می‌گیرد، بلکه شهروندان سراسر جهان را برای بهبود سلامت خاک توانمند و درگیر می‌کند.

این پژوهشگر بین المللی آب و خاک گفت: اولین اصل این است که ما باید به این درک برسیم که خاک یک موجود زنده بوده و از قتل آن جلوگیری و موجودات زنده آن را حفظ کنیم.

کد خبر: ۲۵۹٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha