۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری

اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: برآورد تولید گندم در سال زراعی جاری ۱۴ میلیون تن با درصد تغییرات ۵ تا ۷ درصد است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری‌‎پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت تولید گندم در کشور، گفت: تاکنون برداشت گندم از یک میلیون و ۸۴۳ هزار هکتار از مزارع گندم آبی و دیم انجام شده است.

وی ادامه داد: برداشت در مناطق معتدل و اقلیم سرد نیز آغاز شده که حدود ۳۰ درصد سطح زیر کشت گندم را شامل می‌شود.

اسفندیاری‌پور با بیان اینکه برداشت گندم تا اواسط شهریورماه ادامه دارد، یادآور شد: از آغاز فصل برداشت تا تاریخ سوم تیرماه سال جاری، ۳ میلیون و ۶۵۶ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شده است.

 وی اعلام کرد: تاکنون ارزش خرید تضمینی گندم ۹ هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان بوده که تا روز دوم تیرماه از این مبلغ، ۵ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

مجری طرح گندم ادامه داد: پرداخت یک هزار میلیارد تومان نیز در دستور کار قرار دارد.

اسفندیاری پور گفت: میزان خرید تضمینی امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۵.۲ درصد بیشتر  بوده و تاکنون ۴۸ درصد از مجموع خرید تضمینی سال گذشته انجام شده است.

وی درباره برآورد میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی در کشور انجام شود؛ البته امکان تغییرات ۵ تا ۷ درصدی وجود دارد.

مجری طرح گندم ادامه داد: برآورد تولید گندم در کشور نیز ۱۴ میلیون تن است که می‌توان تغییرات آن را نیز ۵ تا ۷ درصد عنوان کرد.

اسفندیاری‌پور با تاکید بر بذرگیری ارقام جدید در مناطق با اقلیم دیم سرد، بیان کرد: کشاورزان این مناطق حتماً باید از ارقام جدید گندم از جمله «باران»، «واران»، «هشترود»، «صدرا» و «رصد» از مزارع خوب بذرگیری و آن را با رقم‌های «سرداری»، «آذر۲ » و «هما» جایگزین کنند.

وی افزود: تکثیر و تولید این ارقام جدید در دستور ویژه دفتر طرح گندم کشور قرار دارد.

مجری طرح گندم در پایان با توصیه به کشاورزان گفت: کشاورزان پس از برداشت گندم از مزارع از آتش زدن بقایای گندم خودداری کنند.

کد خبر: ۲۵٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha