۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
افزایش بی سابقه انس جهانی، طلا را گران کرد| کاهش حباب سکه در پی افت تقاضا| نرخ دلار ثابت ماند
گزارش «بازار» از تحولات قیمتی در بازار سکه و طلا

افزایش بی سابقه انس جهانی، طلا را گران کرد| کاهش حباب سکه در پی افت تقاضا| نرخ دلار ثابت ماند

با آنکه مدتی است قیمت طلا و سکه تغییر چندانی نکرده است اما نرخ انس جهانی به دنبال لغو آتش بس بین حماس و صهیونیست ها افزایشی شده و این موضوع باعث گرانی طلا و سکه در بازار داخل شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از ایجاد تحولات اخیر منطقه در ۷ اکتبر و وقوع جنگ بین نیروهای حماس با رژیم صهیونیستی، قیمت ها طی آن روزها در بازار طلا و سکه به شکل هیجانی افزایش یافت اما این افزایش قیمت دوام چندانی نداشت چرا هم صهیونیست ها و هم مقامات ایرانی در همان ابتدای چنین واقعه ای اعلام کردند؛ ایران در حمله حماس دخالتی نداشته است، این موضوع باعث شد که رشد حبابی قیمت ها که از سر جو روانی بازار و هیجان صورت گرفته بود فروکش شود و قیمت ها هم در بازار ارز و هم طلا و سکه در مسیر عقبگرد روندی کاهشی به خود گیرند.

این قضیه ادامه داشت و بازار روال عادی خود را با آرامش سپری می کرد تا اینکه اخیرا پس از ایجاد آتش بس همچنین رد و بدل اسرا، دوباره تنور جنگ با لغو آتش بس بین صهیونیستها و حماس گرم شد موضوعی که موجب شد تا قیمت انس جهانی طلا در بازارهای بین المللی بشدت افزایش یابد. این افزایش قیمت که خیلی سریع تاثیر خود را بر بازار داخلی به جای گذشت، نرخ ها را در باز طلا و سکه تا حدودی تغییر داد به طوریکه نرخ سکه تمام بهار آزادی جدید به مرز ۳۰ میلیون تومان رساند و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرد.

مدت هاست نرخ دلار آزاد در محدوده ۵۰ هزار تومان قرار گرفته است، این مسئله تاثیر بسزایی بر جلوگیری از ایجاد نوسان قیمتی بر روی سایر کالاها در بازارهای مختلف بخصوص طلا و سکه به گذاشته و مانع از رشد بی منطق نرخ آنها شده است

ثبات قیمتی و آرامش در بازار ارز

هر چند افزایش قیمت طلا برگرفته از افزایش نرخ ارز و انس جهانی است اما قیمت ارز به دلیل نظارت دقیق بانک مرکزی بر بازار و تامین نیازهای واقعی متقاضیان ارز در بازارهای رسمی مانع رشد غیر واقعی آن شده است. از طرفی نیز چون دلالان سود جو به دنبال ساماندهی بازار ارز، شرایط را برای سفته بازی، شانتاژ قیمت ها و کسب سود از طریق دلالی در این بازار را نمی بینند، بنابراین مجبور به ترک چنین بازاری شده اند. چرا که این روزها متقاضیان واقعی ارز چنانچه نیازی به این کالا داشته باشند به راحتی می توانند ارز مورد نیاز خود را از مرکز مبادلات ارزی و یا صرافی های مجاز همچنین بانکها تهیه کنند در چنین شرایطی دیگر چون گذشته نیازی نیست که برای دستیابی به ارز به دلالال متوسل شوند.

از طرفی آرامش در بازار ارز و عدم افت خیز قیمتی در کنار کاهش شدید تقاضای کاذب برای ارز همراه با نظارت و مدیریت چنین بازار مهم و سرنوشت ساز اقتصادی باعث شده است که حتی با وجود تحولات سیاسی منطقه ارز به شکل غیر منطقی افزایش قیمت را نداشته باشد، آنطور که مدت هاست نرخ دلار آزاد در محدوده ۵۰ هزار تومان قرار گرفته است، این مسئله تاثیر بسزایی بر جلوگیری از ایجاد نوسان قیمتی سایر کالاها در بازارهای مختلف بخصوص طلا و سکه به جای گذاشته و مانع از رشد بی منطق نرخ آنها شده است.

انس جهانی طلا طی چند روز گذشته و درپی تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه ۴۰ تا ۵۰ دلار افزایش یافته است به طوریکه نرخ این کالای گرانقیمت جهانی پس از مدتها به بیش از ۲ هزار دلار رسیده است، افزایش قیمتی که باعث شده نرخ طلا و سکه نیز در بازار داخل صعودیشود

افزایش ۵۰ دلاری انس جهانی طلا و تاثیر آن بر رشد قیمت طلا و سکه

در این باره محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق و رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو یا خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت این روزهای بازار طلا و سکه با توجه با افزایش نرخ انس جهانی، گفت: همانطور که اشاره کردید، انس جهانی طلا طی چند روز گذشته و درپی تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه (جنگ بین نیروهای حماس و صهیونیست ها) ۴۰ تا ۵۰ دلار فقط در دو سه روز اخیر افزایش یافته است به طوریکه نرخ این کالای گرانقیمت جهانی پس از مدتها به بیش از ۲ هزار دلار رسیده است، افزایش قیمتی که می توان گفت؛ رکود جدید و بی سابقه ای را در بازار جهانی به ثبت رسانده است.

وی قیمت انس جهانی طلا را ۲ هزار و ۷۲ دلار عنوان کرد و اظهارداشت: تاکنون بازار جهانی طلا این رقم بالای قیمت را به خود ندیده است به همین دلیل افزایش انس جهانی طلا بر بازار داخل تاثیر گذاشته آنطور که هر گرم طلای ۱۸ عیار هم اکنون در بازار به بیش از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت انس جهانی همچنین نرخ سکه را نیز در بازار تغییر داده است به طوریکه بهای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که طی چند روز گذشته در کانال ۲۸ میلیون تومان قرار داشت، اکنون فاصله چندانی با ۳۰ میلیون تومان ندارد.

معمولا بازار طلا با نوسان قیمت بخصوص افزایش نرخ آن تا حدی رونق می گیرد اما اکنون خریدار آنچنانی در این بازاربه چشم نمی خورد، به نظر می رسد کمبود نقدینگی از سوی مردم باعث کاهش میزان تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه شده است

رکود در بازار طلا و کاهش حباب سکه!

این کارشناس و فعال بازار طلا در ادامه با بیان اینکه زمزمه افزایش قیمت بنزین و ارز تا حدودی باعث شده است که بازار ارز و طلا دچار حساسیت شوند، افزود: البته طبق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی افزایش نرخ ارز شایعه ای بیش نیست و نباید به آن توجه شود از طرفی نیز هنوز تصمیمی قاطع برای افزایش نرخ بنزین گرفته نشده است و این موضوع در حد گمانه زنی هایی است که فعلا رسمیت ندارد. علاوه بر این هم اکنون بازار ارز، طلا و سکه تهی از مشتریان سرمایه گذار است. کاهش میزان مشتریانی که نشان از عدم هیجان و رکود در بازار را دارد.

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران به راکد بودن بازار داد و ستد طلا و سکه اشاره کرد و اظهارداشت: معمولا بازار طلا با نوسان قیمت بخصوص افزایش نرخ آن تا حدی رونق می گیرد اما اکنون خریدار آنچنانی در این بازاربه چشم نمی خورد. به نظر می رسد کمبود نقدینگی از سوی مردم باعث کاهش میزان تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه شده است و دیگر چون گذشته خریداران زیادی برای اینکه بخواهند طلا بخرند تا از آن سود کنند تا حدی وجود ندارد این در حالی است که کاهش میزان تقاضا برای خرید سکه در بازار، منجر به کاهش حباب ۲۰۰ هزار تومانی قیمت این کالا شده است.

اگر چه قیمت ها در بازار ارز ثابت مانده است اما از سوی دیگر افزایش نرخ انس جهانی طلا، قیمت طلا را در بازار داخل تا حدی افزایشی کرده است به طوریکه هم‌اکنون قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است

هر گرم طلا ۲ میلیون و ۵۰۰ و هر سکه ۲۹ میلیون ۵۰۰

بنا به این گزارش، اگر چه قیمت ها در بازار ارز ثابت مانده است و نرخ دلار همچنان ۵۰ هزار ۴۰۰ تومان است اما از سوی دیگر افزایش نرخ انس جهانی طلا، قیمت طلا را در بازار داخل تا حدی افزایشی کرده است به طوریکه هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.

همچنین قیمت نیم ‌سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۲۰۷۲ دلار است. علاوه بر این در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۲ هزار و ۷۸ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۸ هزار و ۲۵۲ تومان رسیده است.

کد خبر: ۲۵۹٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha