۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹
آغاز تخصیص قیر رایگان به طرح‌های بهسازی جاده‌ها
از این هفته؛

آغاز تخصیص قیر رایگان به طرح‌های بهسازی جاده‌ها

مدیرکل ابنیه فنی راهداری کشور از آغاز اختصاص قیر رایگان به پیمانکاران برای اجرای طرح‌های جاده‌ای از این هفته خبر داد.

به گزارش بازار، علیرضا سیاهپور در خصوص روند بهسازی آسفالت‌های جاده‌ای گفت: روند بهسازی روکش آسفالت راه‌ها بر اساس خروجی سامانه مدیریت نگهداری راه‌ها که هر دو سال یک بار انجام می‌شود به اجرا در می‌آید.

وی افزود: بر اساس تحلیل اطلاعات این سامانه، پیش بینی می‌شود امسال، بهسازی سنگین راه‌ها در ۴ هزار کیلومتر شامل لکه گیری، روکش آسفالتی و ماسه آسفالتی باشد و ۴ هزار کیلومتر دیگر نیز نیاز به روکش حفاظتی دارند و ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر نیز لکه گیری نیاز دارند که در مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های برون شهری نیاز به مداخله و تعمیر دارند.

سیاهپور ادامه داد: خوشبختانه با همت پیمانکاران و همکاران راهداری از ابتدای امسال تا امروز ۱۹ هزار و ۴۰۰ کیلومتر بهسازی انجام دادیم و از برنامه جلوتر هستیم.

وی با بیان اینکه پیشتر با محدودیت منابع مالی و محدودیت در تامین قیر مواجه بودیم افزود: خوشبختانه با رایزنی وزارت راه و شهرسازی با کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تامین قانونی قیر در صحن تشخیص مصلحت نظام مصوب شد و از این هفته قیر رایگان مصوب را به صورت رسمی به طرح‌های عمرانی و پیمانکاران تزریق می‌کنیم.

سیاهپور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۵ درصد جاده‌های کشور به بهسازی سنگین و سبک نیاز دارد، افزود: سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار تن قیر استفاده کردیم، اما امسال در ۶ ماه نخست، ۶۷ درصد بیشتر از سال گذشته کار راهسازی و راهداری را انجام دادیم و بر اساس خروجی سامانه مدیریت نگهداری راه ها، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا خرابی همه جاده‌ها بعد از یکسال به زیر ۲۰ درصد برسد.

مدیرکل ابنیه فنی راهداری بیان کرد: راهداری سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن آسفالت استفاده می‌کند که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین در حال حاضر حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان جهت تامین قیر برای سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده که تا انتهای سال روند بهسازی راه‌ها انجام شود.

سیاهپور با اشاره به اهمیت کیفیت مناسب راهگذرها و کریدورهای اصلی کشور خاطرنشان کرد: سیاست راهداری در یک سال گذشته بهسازی و آماده سازی راهگذرهای ده گانه کشور است. از میان این راهگذرها، اولویت نخست مسیر تهران - مشهد است که در سال گذشته بیش هزار میلیارد تومان در این محور هزینه شد و ما توانستیم ۵۰۰ میلیارد تومان را نیز با تامین قیر فراهم کنیم و مابقی را هنوز به شرکت‌های خصوصی بدهکار هستیم.

وی افزود: دومین اولویت راهداری، مسیر تهران - بندرعباس است که با طرح‌های بررسی شده از ابتدای سال حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای این راهگذر ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتری در بازه یکساله در نظر گرفته شد تا این محور وضع قابل قبولی داشته باشد.

کد خبر: ۲۵۹٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha