۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
رشد ۱۵۵ درصدی حجم معاملات بازار اول فرابورس

رشد ۱۵۵ درصدی حجم معاملات بازار اول فرابورس

بر اساس آمار معاملات هفته دوم آذرماه، حجم معاملات بازار اول فرابورس با افزایش ۱۵۵ درصدی مواجه شد.

به گزارش بازار، شاخص کل فرابورس در هفته‌ منتهی به ۱۰ آذرماه با ۰.۸ درصد رشد در ارتفاع ۲۵ هزار و ۳۱۰ واحدی قرار گرفت و بازدهی ۱.۲ درصدی را از ابتدای ماه جاری به ثبت رساند. همچنین ۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۸۱ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در بازارهای هشت‌گانه فرابورس معامله شد.

بر اساس این گزارش، در میان بازارهای مختلف فرابورس، بازارهای دوم، اوراق مالی اسلامی و پایه به ترتیب با ۴۰، ۲۰ و ۱۹ درصد از ارزش بازار به لحاظ سهم از ارزش کل در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. بازار اول نیز با سهم ۱۶ درصدی از ارزش کل بازار، در مقام چهارم قرار گرفت.

افزون بر این، در حال حاضر ارزش اوراق مالی اسلامی ۴۹۱ هزار میلیارد تومان و بازار پایه ۴۵۷ هزار میلیارد تومان است. همچنین در پایان هفته مورد بررسی ارزش کل بازار فرابورس به رقمی بالغ بر ۲.۴ میلیون میلیارد تومان رسید.

بر همین اساس، رصد معاملات در مجموع بازارهای فرابورس نشان می‌دهد که تغییر چندانی در حجم و ارزش داد و ستدها نسبت به هفته کاری قبل رخ نداده و حجم مبادلات ۲ درصد کاهش و ارزش دادوستدها ۱.۵ درصد افزایش یافته است.

آنطور که در این گزارش آمده است، بررسی بازارهای فرابورس در ۵ روز معاملاتی منتهی به ۱۰ آذرماه حاکی از آن است که در بازار اول بیش از ۱۰ میلیارد سهم به ارزش ۳۷۸۰ میلیارد تومان جابه‌جا شد که این آمار نسبت به هفته گذشته به ترتیب رشد ۱۵۵ و ۲۷ درصدی حجم و ارزش معاملات را نشان می‌دهد. همچنین ۲۷۰۰ میلیارد تومان نیز در بازار دوم معاملات صورت گرفت.

آمارهای فرابورس نشان می‌دهد؛ معامله‌گران سهام در بازار پایه نیز ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون سهم را معامله کردند که ارزش این حجم از مبادلات به بیش از ۲۶۸۰ میلیارد تومان رسید؛ همچنین معاملات بازار ابزارهای مشتقه بالغ بر۳۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته ماقبل رشد ۳۸۰ درصدی را ثبت کرد، در بازار توافقی نیز ارزش معاملات با رشد ۹۰ درصدی به ۵.۷ میلیارد تومان رسید.

در بخش دیگری از گزارش فرابورس آمده است، مجموع ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار ابزارهای نوین مالی در ۵ روز کاری هفته به بیش از ۲۷۲ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان رسید و نسبت به هفته گذشته ۲ درصد رشد یافت، در این دادوستد ۱۷ میلیارد ورقه رقم خورده است.

در عین حال، رصد صنایع پیشرو معاملات نیز حاکی از آن است که سه گروه فلزات اساسی، انبوه‌سازی و سرمایه‌گذاری‌ها برای دومین هفته متوالی، سه رتبه برتر معاملات خرد را در اختیار گرفته‌اند. بدین ترتیب این سه صنعت همانند هفته گذشته در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفتند. علاوه بر این، در هفته‌ گذشته گروه فلزات اساسی ۱۴ درصد و گروه‌های انبوه‌سازی و سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب ۱۰ و ۹ درصد از ارزش معاملات به خود اختصاص دادند.

بر این اساس، مجموع ارزش معاملات خرد در هفته منتهی به ۱۰ آذرماه به ۷ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان رسید.

کد خبر: ۲۵۹٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha