۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
گردشگری خلاق و مفهومی باید جایگزین گردشگری سنتی شود
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

گردشگری خلاق و مفهومی باید جایگزین گردشگری سنتی شود

اصفهان - کشانی، پژوهشگر، اصفهان پژوه و کارشناس گردشگری گفت: مشکل صنعت توریسم در اصفهان این است که گردشگری هنوز با مدل سنتی انجام می شود اما وقت آن رسیده است که به سمت گردشگری خلاق حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار بازار، فرهنگ، هنر و عبادت در شهری که به نصف جهان معروف است به‌طور یکپارچه و همنوا در هم تنیده شده است، این شرایط به گردشگران و مسافران مذهبی فرصتی منحصر به فرد برای تجربه عمق عبادت و ارتباط با خداوند می‌دهد پس چرا به سمت این جاذبه‌ها و مکان‌های مقدس نروند؟.

در این ارتباط محمدرضا کشانی پژوهشگر، اصفهان پژوه و کارشناس گردشگری در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: اصفهان به عنوان یک جهان شهر و یک موزه جهانی ظرفیت بالایی دارد و ما تا زمانی که به سمت گردشگری خلاق نرویم موفق نخواهیم شد.

وی افزود: در حقیقت مشکل گردشگری در اصفهان این است که گردشگری در اصفهان هنوز با مدل سنتی انجام می شود و ما الزاما باید به سمت گردشگری خلاق حرکت کنیم.

تفکر طراحی و حکمت فلسفی در بازدید از نقش جهان

کشانی بیان داشت: مدلی را به عنوان گردشگری مفهومی طراحی کرده ام که بسیار در جذب توریست موثر است به عنوان مثال برای تفسیر میدان نقش جهان باید تفکر طراحی و حکمت فلسفی آثار را بیان کرد.

وی ادامه داد: راهنمای تور گردشگری یا روایتگر باید به خوبی فلسفه آثار را بیان کند و به خوبی گردشگر را درگیر اثر کند تا با آن زندگی کند نه اینکه جلوه مذهبی و فیزیکی را تماشا کند و بگذرد؛ اینکه گردشگری وارد شهری مانند اصفهان شود اما در شهر نماند یعنی گردشگری ما خلاق نیست.

پژوهشگر، اصفهان پژوه و کارشناس گردشگری با تأکید بر اینکه تاثیرگذاری یک اثر تاریخی روی گردشگر نیازمند یک روایتگر تواناست، ادامه داد: به عنوان مثال یک گردشگر در بازدید از تخت جمشید با یک روایتگر ناآگاه تماما سرستون های شکسته می بیند اما با همراهی و تفسیر یک روایتگر توانمند و با تجربه فرهنگ و تمدن یک ملت را درک می کند.

مخاطب در گردشگری معنوی باید به درک و شهود برسد

وی گفت: در گردشگری معنوی مخاطب باید به درک و شهود برسد که این موضوع نیازمند تغییر موضع از گردشگری سنتی به گردشگری مفهومی است.

کشانی عنوان کرد: اصفهان پژوهان و اهالی علم معتقدند اصفهان را نباید بازدید کرد بلکه این شهر را باید زیارت کرد و این یعنی در حوزه گردشگری مفهومی و خلاق نیازمند کار بیشتری هستیم.

وی بیان داشت: گردشگران خارجی بسیار به تعامل با مردم علاقمند هستند تا با رسوم و فرهنگ ما آشنا شوند؛ به عنوان مثال گردشگر خارجی از شرکت در مراسمات خاص ما به ویژه مراسم عروسی و مراسم های سنتی و مذهبی بسیار استقبال می‌کنند که این موضوع با تأکید بر گردشگری مفهومی میسر می‌ شود.

کد خبر: ۲۵۹٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha