۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
تحول در تولید و تنظیم بازار خودرو| افزایش ۲۰ درصدی تولید سواری

تحول در تولید و تنظیم بازار خودرو| افزایش ۲۰ درصدی تولید سواری

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه بالغ بر ۸۸۲ هزار دستگاه خودرو تولید شده است که نشان از رشد ۱۸ درصدی تولید خودروها نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

به گزارش بازار، طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی هشت ماهه سال جاری، در مجموع ٨٨٢ هزار و ۴٧١ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به ٧۴٩ هزار و ١۵٧ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، رشد ١٨ درصدی را ثبت کرده است.

از این میزان، حدود ۷۴۲ هزار دستگاه متعلق به خودروهای سواری است که بصورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که در مقایسه با ۶۲۱ هزار دستگاه تولید کامل مدت مشابه پارسال، رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

براساس آنچه عبدالله توکلی لاهیجانی - مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت - ضمن انتشار گزارش عملکرد صنایع خودرو، طی هشت ماهه امسال، تاکید کرده است: با این حجم تولید خودروها و رشد تولید نسبت به سال گذشته، شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم؛ بگونه‌ای که جریان تولید و عرضه خودرو وضعیت مناسبی دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با عملی شدن واردات خودرو به سمت رقابتی شدن بازار خودروی کشور پیش رفته‌ایم؛ بنابراین دو عارضه مزمنی که در بازار خودروی کشور در طی سال‌های ١٣۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود و کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودروهای ناقص و همچنین تلاطم بازار خودرو رسید بود اما خوشبختانه با برنامه‌های اجرا شده، وضعیت مدیریت شد و به‌جایی رسیدیم که امسال نیز در تولید داخل، همانند سال گذشته رشد تولید خودروی کامل را شاهد هستیم.

این مقام مسئول در وزارت صمت، تصریح کرد: از سوی دیگر با حذف تلاطم‌های بازار خودرو، کاهش قیمت‌ها دربازار خودرو نیز رقم خورد؛ بطوریکه متوسط قیمت بازار خودروهای تولید داخل از ابتدای سال، حدود ٢٨ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴٨ درصد ریزش داشته است؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید داخل و عرضه و همچنین تداوم جریان واردات خودرو، عملا بازار به سمت رقابتی شدن پیش رفته و خودرو به عنوان یک کالای مصرفی گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری تلقی نشود.

توکلی‌لاهیجانی ادامه داد: پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان می‌دهد که با خارج شدن خودرو از کالای سرمایه‌ای در غالب خودروها با ریزش تقاضای متقاضیان مواجه بوده‌ایم بگونه‌ای که در برخی از خودروسازان کمتر از ١٠ درصد متقاضیان سامانه اقدام به تکمیل وجه و نهایی کردن قراردادهع کرده‌اند. در بیش از ٨٠ درصد انواع خودروها میزان تحقق متقاضیان سامانه کمتر از ۵٠ درصد بوده است بنابراین از این پس شاهد شکل‌گیری عرضه بر مبنای فروش اقساطی خودروها نیز خواهیم بود.

وی تصریح کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با گذر و غلبه بر مسائل کوتاه مدت و روزمره صنعت خودرو بر اجرای طرح‌های تحولی و زیربنایی متمرکز شده است؛ به‌ویژه با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت استفاده از پنجره فرصت فناوری‌های نوین در صنعت خودرو نظیر برقی‌سازی و اتصال‌پذیری می‌تواند زمینه‌ساز تحولی در صنعت خودروی کشور باشد. از سوی دیگر تغییر قواعد صنعت خودروی کشور با آسیب شناسی صنعت خودروی کشور در سالیان گذشته و از طریق تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط با قانون ساماندهی صنعت خودرو آغاز شده است که هم اکنون در کمیسیون‌های تخصصی دولت در حال جمع‌بندی است؛ بنابراین مجموعه اقدامات انجام شده در صنعت خودرو در دولت سیزدهم و طرح‌های پیش‌رو نشان از چشم‌انداز روشنی برای این صنعت مهم و تاثیرگذار خواهد بود و اجرای طرح‌های تحولی این صنعت می‌تواند توسعه پایدار این صنعت را در پی داشته باشد.

وی معتقد است که ارائه تصویری روشن مبتنی براعداد و ارقام می‌تواند نقش مهمی در ارتقای یک صنعت و اصلاح کاستی‌های آن داشته باشد؛ از این‌رو دفتر صنایع خودرو بصورت منظم از سال گذشته گزارشی تحلیلی همراه با نمودارهای متنوع از تولید و سایر مختصات صنعت خودروی کشور را تحت عنوان آمارنامه صنعت خودرو منتشر می‌کند؛ انتشار این گزارش با جزئیات کامل می‌تواند تصویری روشن از وضعیت صنعت خودروی کشور در حوزه تولید و زمینه‌ساز جلب مشارکت نخبگان برای ایجاد تحول در صنعت خودروی کشور باشد.

شایان ذکر است که گزارش وضعیت تولید انواع خودروها اعلامی توسط وزارت صمت، به‌زودی به تفکیک منتشر خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۸٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha