۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
افزایش حجم معاملات سیگنال روند صعودی
تاثیر سیاست های بانک مرکزی در بازار سرمایه

افزایش حجم معاملات سیگنال روند صعودی

بانک مرکزی ۱۶ هزار میلیارد تومان به بانک ها تزریق کرده و سازمان بورس هم برخی بانک ها را به افزایش سرمایه از محل تجدید برای شفاف سازی صورت های مالی فراخوانده است.

بازار؛ گروه بورس: بعد از حدود ۷ ماه اصلاح بورس از در چهارشنبه با افزایش تقاضا بر روبرو شد. قیمت اکثر سهم ها رشد قابل توجه داشتند و ارزش معاملات خرد با رشد قابل توجه به ۶۲۰۰ میلیارد تومان رسید و این نخستین سیگنال برای تغییر روند بازار است اما این واکنش در ادامه راه نیازمند تایید خواهد بود تا نسبت به روند جدید شاخص بورس مطمئن شد.
در واقع تقریبا همه مطمئن هستند که قرار است بورس رشد کند. البته سوال اساسی در حال حاضر این است که آیا روند صعودی شروع شده یا نه صرفا شاهد یک حرکت مثبت کوتاه مدت هستیم. هرچند باید توجه داشت که در روند صعودی ضعیف، نماد با بنیاد ضعیف چه از نظر جریان های نقد چه از نظر دارایی ها، بازده مطلوب نخواهند داد. از این رو در کوتاه مدت با اجرای سیاست تجدید ارزیابی، نمادهای بزرگتر و پر تراکنش تر بهتر عمل خواهند کرد، اما گر قرار باشد این مثبت یک حرکت طولانی مدت باشد، قطعا نمادهای کوچک و متوسط نیز بازده مطلوب خواهند داد.
حسن کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بانک مرکزی هفته گذشته ۱۶ همت پول به بانک ها تزریق و تمام تقاضای آنها در بازار ریپو را پوشش داده است، گفت: این روند نشان می دهد که بانک مرکزی مجبور خواهد شد تا پایان سال اعتبار بیشتری در اختیار بانک ها قرار دهد. که تحت تاثیر دو عامل است؛ نخست میزان انتشار اوراق دولتی در حال افزایش بوده و به همین دلیل بانک ها نیاز به منابع برای خرید اوراق دارند به همین دلیل از اعتبار بانک مرکزی استفاده خواهند کرد. دلیل دیگر تنگنای نقدینگی شدید در نظام اقتصادی کشور است که بانک مرکزی را مجبور می کند از سیاست انقباضی در بازار پول بکاهد.
او با تاکید بر اینکه در هفته گذشته هلدینگ های بورسی و برخی بانک ها برای جلسه سازمان بورس درباره تجدید ارزیابی دعوت شده بودند، افزود: سازمان در تلاش است مسیری را باز کند تا هم صورت های مالی واقعی شود و هم سهامداران از ارزش واقعی سهام خودشان مطلع شوند. در واقع عدم انجام تجدید ارزیابی در شرایط تورمی باعث شده ترازنامه شرکت ها نشان دهنده واقعیت ها نباشد. در حال حاضر بانک مرکزی الزام کرده که قبل از تجدید یک افزایش سرمایه از آورده یا انباشته توسط بانک ها انجام شود که برخی از بانک ها در حال طی کردن آن هستند.

وضعیت تابلوی معاملات بورس
با توجه به اینکه بالاترین ارزش معاملات خرد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ روز چهارشنبه ثبت شده و این نشانه یک استراتژی ویژه برای حمایت و هدایت بازار است، زیرا در فصل بررسی بودجه اتفاق منفی که بخواهد ذهن بازار را مخدوش کرده و درگیر خود کند دیده نمی‌شود البته در بحث مالیات‌ها هنوز ابهامات و ایراداتی وجود دارد.
از طرف دیگر برای ادامه مسیر و وضعیت بنیادی شرکت‌ها تعیین کننده است که باید بهبود یابد و چراغ سبز نشان دهد. یعنی ارزندگی در وضعیت شرکت‌ها موثر است اما آن چیزی که در میان مدت به کار بازار می‌آید تجدید نیست آرامش و پیش‌بینی‌پذیر بودن بازار، شرکت‌ها و اقتصاد است.
انجام موضوع تجدید می‌تواند در چگونگی و کم و کیف وضعیت بازار و اثرگذاری آن در بازار موثر باشد به خصوص در حوزه واکنش بازار بسیار حساس خواهد بود.
علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تکنیکال و حجم معاملات نیز مهم است، گفت: در هیچ دوره‌ای از رشدهای بازار ابتدا حجم سنگین نمایان نشده، بلکه در یک روند تدریجی رشد کرده و درست بعد از ۱۵ تا ۲۰ درصد از رشد بازار تازه حجم‌ها و جریان پول بیدار شده است.
او با بیان اینکه صندوق‌ها و صاحبان پول های بزرگ برای خرید سنگین به جو بازار نگاه می‌کنند، افزود: جو بازار خوب باشد آنها خوشبین می‌شوند و بعد می‌توانیم شاهد بهبود وضعیت حجم و معاملات احتمالاً طی روزهای آتی باشیم و از طرف دیگر سیگنال های اخیر که اخیرا برای گروه بانکی و ... داده شده سرمایه های خرد به سمت این گروه ها هدایت می شود منجر به رشد نمادهای بورسی می شود.
به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر شش ماه از آغاز اصلاح شاخص کل بورس گذشته و بسیار از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که در حال حاضر با توجه به تورم اقتصاد، بورس باید عقب ماندگی خود را جبران کند اما تا کنون بازارساز مانع رشد آن شده بود و در آخرین روز هفته گذشته سیگنال های جدیدی در بورس نمایان شده که نشان می دهد سیاست گذار برای جلوگیری از ادامه خروج سرمایه در بورس مجبور به اقدامات جدیدی برای مدیریت بازار شده است، به عبارت دیگر بانک مرکزی دست بانک ها را برای نقش آفرینی در بازار بازتر کرده و از طرف دیگر سازمان بورس هم برای شفاف سازی به هلدینگ و بانک ها فشار وارد کرده تا زودتر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را اجرایی کنند.

کد خبر: ۲۵۸٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha