۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
ضربه های پی در پی به سهامداران بانک دی| سقوط ارزش سهام دی تا کجا محتمل است؟
هشدار بازار نسبت به بی اعتمادی به بازار پول و سرمایه

ضربه های پی در پی به سهامداران بانک دی| سقوط ارزش سهام دی تا کجا محتمل است؟

بانک دی بعد از تعلیق حالا با لغو پذیرش فرابورس مواجه شده و جو روانی حاکم بر سهامداران این نماد حکایت از این دارد که در بازگشایی با افزایش عرضه مواجه می شود و احتمالا تا حمایت ۸۰ تومان افت خواهد داشت.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر بانک دی جزو زیان ده ترین بانک های کشور محسوب می شود به همین دلیل مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و نماد آن در فرابورس لغو پذیرش شده است که به بازار پایه منتقل می شود اما زمان بازگشایی آن مشخص نیست. ضربه های پی در پی به سهامداران این بانک تنها طی یک چند هفته از تغییر ات سئوال برانگیز و تاسف بار مدیریتی تا اخراج ان از بورس کاملا بر خلاف ادعاهای رئییس بنیاد شهیدی است که زمانی در هنگام نامزدی ریاست جمهوری قرار بود وضع بورس را درست کند!

نماد دی از ۳۰ مهر ۱۴۰۲ به دلیل عدم رعایت مفاد ماده ۳۹ دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران و عدم رعایت الزامات ماده ۴۲ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، فرابورس ایران تعلیق شده است

این نماد آن از ۳۰ مهر ۱۴۰۲ به دلیل عدم رعایت مفاد ماده ۳۹ دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران و عدم رعایت الزامات ماده ۴۲ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، فرابورس ایران تعلیق شده است و بازگشایی نماد معاملاتی ناشر منوط به رعایت الزامات ماده و اخذ نظر مقبول یا مشروط از حسابرس یا بازرس قانونی نسبت به صورت های مالی شده است.

این سهم در ۶ ماهه نخست سال جاری به ازای هر سهم حدود ۳۹ تومان زیان ساخته در حالی که در مجمع سال گذشته برای صورت های مالی ۱۲ ماهه به ازای هر سهم زیانی ۳۲ تومانی ساخته بود و این موضوع نشان می دهد که تراز مالی شرکت منفی تر شده است هرچند در شهریور ماه بانک مزایده ۲۶ ملک خود را برگزار کرد و از فروش ۶ فقره آن توانست ۲۴ میلیارد تومان سود بدست بیاورد اما این میزان سود از بدهی سنگین این بانک دردی دوا نمی کند مگر اینکه به صورت گسترده دارایی های مازاد خود را واگذار کند.

از طرف دیگر هنوز یک ماه از مجمع عمومی فوق العاده بانک دی برای تغییر مدیرعامل این بانک نگذشته است که شاهد استعفای بهمن اسکندری هستیم و شایعه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه استعفا در نتیجه فشار سهامداران و همچنین عملکرد ضعیف بانک رخ داده است.

در چند سال اخیر بانک های کشور عملکرد بسیار خوبی ثبت کرده اند و در شرایط کنونی بیشتر بانک های دولتی پی بر ایی زیر ۱۰ دارند، اما بانک دی همچنان با زیان سنگین مواجه است و حتی در واگذاری دارایی های مازاد خود هم چندان موفق نبوده که بخشی از این بدهی ها را تسویه کند.

از طرف دیگر رئیس کل بانک مرکزی بارها خط و نشان کشیده که بانک های ناتراز لغو مجوز خواهند شد و به طور قطع یکی از این بانک ها، می تواند بانک دی باشد که در شش ماهه سال جاری نه تنها نتوانسته ناترازی خود را برطرف کند بلکه عمق آن هم بیشتر شده است.

احتمالا معاملات دی با چالش بیشتری مواجه می شود

حالا که نماد بانک دی در فرابورس لغو پذیرش شده است به طور قطع در معاملات با چالش بیشتری مواجه می شود زیرا در گام نخست فضای روانی منجر به افزایش عرضه سهام در روز بازگشایی می شود و خیلی دور از انتظار نیست که شاهد این باشیم که قیمت سهم آفتی بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته باشد.

محمود مرادی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر لغو پذیرش این نماد در نتیجه مشمول شدن ماده ۱۴۰۱ اجرایی شده است، گفت: بعد از این دامنه نماد کاهش می یابد معاملات سهم محدود می شود و از طرف دیگر به دلیل اینکه کارگزاری ها برای اعتبار سنجی وضعیت پرتفوی معامله گران را در نظر می گیرند در صورتی که نمادهای پایه در پرتفوی داشته باشند امتیاز پایین تری می گیرند به همین برخی از معامله گران این نماد را بعد از اینکه وارد بازار پایه شد از پرتفو خارج می کنند به همین دلیل خروج پول از آن افزایش می یابد.

به گفته محمود مرادی در شرایط کنونی نمی توان زمان مشخصی برای بازگشایی نماد دی اعلام کرد برخی مواقع در عرض چند هفته و گاهی تا شش ماه و بیشتر طول می کشد و زمان بازگشایی احتمالا عرضه ها افزایش می یابد

او با تاکید بر اینکه احتمال افت قیمت سهام بانک دی در بازگشایی وجود دارد، تصریح کرد: البته این موضوع همیشه اتفاق نمی افتد گاهی سهامداران عمده از نماد حمایت می کند و بعد از تعلیق نماد مانع از افت ارزش آن نمی شود.

مرادی درباره زمان بازگشایی نماد، اظهار کرد: در شرایط کنونی نمی توان زمان مشخصی برای بازگشایی این نماد اعلام کرد برخی مواقع در عرض چند هفته و گاهی تا شش ماه و بیشتر طول می کشد.

از طرف دیگر نماد این بانک در فرابورس بسیار نوسانی عمل می کند، به طوری که در پاییز سال ۱۴۰۱ این نماد با قیمت حدود ۶۰ تومان معامله می شد و در بهار ۱۴۰۲ به قیمت ۱۸۰ تومان سید و این بازدهی ۳۰۰ درصدی د یک بازه زمانی شش ماهه حکایت از این داشت که منطقی پشت این نوسانات وجود ندارد، زیرا گزارش صورت های مالی بانک اتفاق خاصی را روایت نمی کرد که بازدهی آن به این میزان افزایش یابد. بنابراین همواره این بانک با فشار سهامداران روبرو بوده و حتی در مجامع سال های گذشته شاهد درگیری سهامداران خرد و هیات مدیره شرکت بوده ایم.

در حال حاضر این بانک در بازه زمانی یک ساله با وجود اصلاح از ۱۸۰ تومان به حدود ۱۰۵ تومان هنوز ریسک بازگشایی دارد و بسیاری از سهامداران و فعالان بازار معتقدند که اگر در موقعیت کنونی این بازگشایی اتفاق بیفتد به طور قطع تا محدوده حمایتی بعدی یعنی ۸۰ تومان خواهد بود. بنابراین بانک دی بعد از تعلیق و لغو پذیرش فرابورس با چالش جدی مواجه شده و جو روانی حاکم بر سهامداران این نماد حکایت از این دارد در بازگشایی با افزایش عرضه مواجه می شود و احتمالا تا حمایت ۸۰ تومان افت خواهد داشت.

به گزارش بازار این رویه در بازار سرمایه وجود دارد در کنار وضعیت بازار پولی و وضعیت افتضاح چند بانک و موسسه مالی در کنار تورم بالای ۵۰ درصد و افزایش نقدینگی به زودی وضعیت نگران کننده ای را ایجاد خواهد کرد که باید هم رئیس کل بانک مرکزی و هم رئیس سازمان بورس باید نسبت به ان هشیار باشند. زیرا در صورت ایجاد عمق بیشتر بی اعتمادی به این دو بازار مهم هدف سرمایه گذاری، بازار های موازی به عنوان جایگزین بازارهایی مانند دلار و طلا خواهد بود و هل دادن مردم برای اتخاذ این تصمیم عقلایی در اقتصاد از سوی مردم برای حفظ قدرت خرید پس اندازهای خود می تواند آثار منفی و دمینو واری را برای بازارها ایجاد کند.

کد خبر: ۲۵۸٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha