۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
طوفان دریای سیاه صادرات نفت روسیه و قزاقستان را مختل کرد

طوفان دریای سیاه صادرات نفت روسیه و قزاقستان را مختل کرد

وزش طوفان شدید در دریای سیاه صادرات نفت از پایانه‌های نفتی روسیه و قزاقستان را با اختلال روبه‌رو کرد.

به گزارش بازار، به گفته مقام‌های دولتی و داده‌های شرکت‌های خدمات بنادر، طوفان شدید در منطقه دریای سیاه، صادرات نفت از قزاقستان و روسیه را تا ۲ میلیون بشکه در روز مختل کرد.

بارگیری نفت از پایانه‌های نووروسیسک و کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) در نزدیکی یوژنایا اوزریفکا (Yuzhnaya Ozereyevka) از هفته گذشته به حال تعلیق درآمده است.

وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد که بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی قزاقستان شامل تنگیز، کاشاگان و کاراچاگانک تولید روزانه نفت خود را از ۲۷ نوامبر (ششم آذرماه) به‌دلیل اختلال در بارگیری از پایانه کنسرسیوم خزر (پایانه اصلی صادرات نفت قزاقستان) در پی وزش شدید طوفان در دریای سرخ ۵۶ درصد کاهش داده‌اند.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، انتظار می‌رود این اختلال در هفته جاری تولید نفت قزاقستان را ۶۳۱ هزار و ۷۰۰ تن کاهش دهد و مشخص نیست چه زمانی وضع به شرایط عادی باز می‌گردد.

بر اساس داده‌های شرکت‌های خدمات بندری که به رویت رویترز رسیده است، پایانه نفتی نووروسیسک روسیه در دریای سیاه، بزرگ‌ترین خروجی نفت و فرآورده‌های نفتی از دریای سیاه، روز سه‌شنبه فعالیتش برای بارگیری متوقف ماند.

دو محموله نفتی که هرکدام شامل ۸۰ هزار تن نفت خام بودند، پیش از حرکت در انتظار بهبود وضع آب و هوا بودند.

داده‌ها نشان می‌دهد بارگیری هر دو محموله یادشده بیش از یک هفته به تعویق افتاده‌اند و حدود ۱۰ نفتکش هنوز بارگیری را آغاز نکرده‌اند.

به گفته دو تاجر آشنا با عملیات بندری، برنامه اولیه بارگیری نفت در نوامبر از پایانه نووروسیسک ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تن (حدود روزانه ۵۸۰ هزار بشکه) تعیین شده بود و بارگیری واقعی احتمالاً حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد بود.

تاجران گفتند که انتظار می‌رود شرکت‌های نفتی روسیه بیشتر حجم خود را برای ماه دسامبر به پایانه‌ها واقع در دریای بالتیک تغییر مسیر دهند.

برخلاف روسیه، قزاقستان راه‌های جایگزین زیادی برای صادرات نفت خود ندارد.

وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد که بر اساس برنامه کنونی، تولید نفت تا سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) حتی بیشتر هم کاهش می‌یابد، زیرا میدان تنگیز که شرکت شورون مجری طرح آن است به‌طور کامل تولید را متوقف می‌کند و کل تولید نفت این کشور روزانه ۱۲۶ هزار بشکه کاهش می‌یابد.

این وزارتخانه اکنون تولید نفت نوامبر بدون احتساب میعانات گازی را یک میلیون و ۵۸۸ هزار بشکه و تولید ماه دسامبر را یک میلیون و ۶۷۳ هزار بشکه در روز برآورد کرده است که نسبت به برنامه‌ریزی پیشین کاهش یافته، اما همچنان بالاتر از سهمیه یک میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه‌ای این کشور در ائتلاف اوپک‌پلاس است.

بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی قزاقستان بیشتر از سوی شرکت‌های بزرگ غربی مانند اکسون موبیل آمریکا، شل، انی ایتالیا و توتال‌انرژی فرانسه توسعه داده می‌شوند.

کد خبر: ۲۵۸٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha