۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
عواقب تحریم روسیه برای اتحادیه اروپا

عواقب تحریم روسیه برای اتحادیه اروپا

آژانس آماری اتحادیه اروپا فاش کرد که به دنبال تحریم‌های روسیه، واردات اتحادیه اروپا از روسیه در سال گذشته به یک پنجم کاهش یافته است.

به گزارش بازار، آژانس آماری اتحادیه اروپا یا یورواستات (Eurostat) فاش کرد تجارت اتحادیه اروپا با روسیه به شدت تحت تاثیر محدودیت‌های واردات و صادراتی ذیل تحریم‌ها قرار گرفته است.

به استناد جدیدترین داده‌های تعدیل شده فصلی توسط این آژانس، سهم روسیه در واردات اتحادیه اروپا از فوریه سال ۲۰۲۲ تا ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به ترتیب از ۹.۵ درصد به ۲ درصد کاهش یافته است. در دوره مشابه، سهم صادرات اتحادیه اروپا به روسیه از ۳.۸ به ۱.۴ درصد افت کرده است.

در گزارش یورواستات آمده است: بالاترین کسری تجاری اتحادیه اروپا با روسیه در سال ۲۰۲۲ رقم خورده که مقدار این کسری ۱۸.۶ میلیارد یورو است. این آژانس آماری اصلی‌ترین دلیل افزایش کسری تجاری را بالا بودن قیمت‌های محصولات انرژی ذکر می‌کند. کسری تجاری زمانی رخ می‌دهد که ارزش واردات از کشور خاصی بیش از ارزش صادرات به همان کشور باشد.

گاز طبیعی، روغن‌های نفتی، نیکل، آهن و فولاد و همچنین کودهای شیمیایی حدود دو-سوم کل واردات اتحادیه اروپا را از روسیه تحریم شده تشکیل می‌دهند. همگام با کاهش قابل توجه سهم واردات این محصولات از روسیه، اتحادیه اروپا خرید گاز طبیعی و مشتقات نفتی را از ایالات متحده، نروژ، الجزایر و عربستان سعودی افزایش داده است. در این راستای، ایالات متحده سهم عرضه نیکل به این اتحادیه را گسترش داد و چین به عنوان تامین کننده اصلی آهن و فولاد، ظاهر شد.

آژانس آماری اتحادیه اروپا از الگوی متفاوت کودهای شیمیایی خبر داد. این روند واردات این محصول نشان می‌دهد، سهم روسیه از واردات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ نزدیک به یک سوم کاهش یافت؛ اما از جولای تا سپتامبر سال جاری سهم کودهای شیمیایی به ۲۷ درصد سطح قبل از تحریم‌ها بازگشته است.

اتحادیه اروپا از اوایل سال ۲۰۲۲، زمانی که تنش‌های بین مسکو و کی‌یف به تعامل نظامی تبدیل شد، ۱۱ دور تحریم علیه روسیه اعمال کرده است. هدف این بلوک تضعیف اقتصادی روسیه از طریق محرومیت‌های دسترسی به فناوری‌های نوین، بازارهای حیاتی و کاهش درآمد حاصل از صادرات مواد خام است. در مقابل، روسیه نیز بخش اعظمی از تجارت خود را به آسیا، در درجه اول به هند و چین منتقل کرده است.

کد خبر: ۲۵۸٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha