۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
سوت متروی پرند از فردا؟ | ۲۵ بار وعده افتتاح و پایان انتظار ۱۰ ساله با حضور رئیس جمهور
«بازار» گزارش می دهد

سوت متروی پرند از فردا؟ | ۲۵ بار وعده افتتاح و پایان انتظار ۱۰ ساله با حضور رئیس جمهور

در حالیکه برق متروی پرند به صورت پایدار تامین شده است مردم این شهر در انتظار حضور رئیس جمهور برای به صدا در آوردن سوت قطار در این شهر بعد از ۱۰ سال هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: تردد روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار شهروند ساکن پرند به شهر تهران که دارای مخاطرات زیادی مثل تصادف در پی دارد و موجب هدر رفت میلیاردها تومان پول طی هر سال می‌شود نشان از اهمیت بالای متروی پرند برای این شهر که به نوعی پایتخت مسکن مهر هم هست دارد.

نبود حمل‌ و نقل عمومی مناسب در محور مواصلاتی‌ ساوه- ‌پرند- تهران با تصادفات بسیار زیادی (سال گذشته ۵۸ ساکن این شهر اقماری، جان خود را بر اثر تصادف از دست دادند) همراه بوده است و همین موضوع در کنار تردد بالا و تعداد زیاد واحدهای مسکونی مهر اهمیت راه اندازی متروی پرند را بیش از پیش افزایش می دهد.

مقامات مسئول شهر جدید پرند بر این باور هستند که میزان سوختی که خودروها در تردد خود به تهران مصرف می‌کنند و حجم آلاینده‌هایی که از این طریق به آسمان وارد می‌شود میزان خسارت‌ در نبود متروی پرند را چند برابر می‌کند و با تکمیل خط متروی پرند - تهران این خسارات مالی و جانی به‌ شدت کاهش پیدا می‌کند.

سوت متروی پرند از فردا؟ | ۲۵ بار وعده افتتاح و پایان انتظار ۱۰ ساله با حضور رئیس جمهور

محسن هرمزی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران میزان تردد روزانه بین شهر پرند و تهران را «براساس آمارهای ترافیکی، ۳۰ تا ۴۰ هزار» اعلام کرد و به گفته وی «عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می‌کنند».

مطالعات مربوط به احداث خط متروی تهران - پرند از سال ۱۳۸۴ آغاز و در سال ۱۳۹۱ برای گام‌های اجرایی به شهرداری تهران واگذار شد و زمان بهره‌برداری از آن هر بار به دلیل عدم تکمیل پروژه توسط مسئولان به تعویق افتاد.

از سال ۱۳۹۱ مردم شهر جدید پرند بیش از ۲۵ بار وعده افتتاح مترو را از زبان مسئولان شنیده‌اند، که در آخرین اظهار نظرها علیرضا زاکانی شهردار تهران در ۱۵ آبان ۱۴۰۲ «پایان آبان ماه» را زمان رسیدن «به مرحله بهره‌برداری» از مترو پرند اعلام کرده بود

از سال ۱۳۹۱ مردم شهر جدید پرند بیش از ۲۵ بار وعده افتتاح مترو را از زبان مسئولان شنیده‌اند، که در آخرین اظهار نظرها علیرضا زاکانی شهردار تهران در ۱۵ آبان ۱۴۰۲ «پایان آبان ماه» را زمان رسیدن «به مرحله بهره‌برداری» از مترو پرند اعلام کرده بود.

سوت متروی پرند از فردا؟ | ۲۵ بار وعده افتتاح و پایان انتظار ۱۰ ساله با حضور رئیس جمهور

آرش صیادی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه آیا مترو پرند فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود؟ گفت: ابتدا باید این موضوع را تاکید کنم که دفتر ریاست جمهوری در ابتدای هفته جاری طبق هماهنگی های انجام شده اعلام کرده اند که اگر مشکلات مترو پرند حل شده است این خط مترو در هفته جاری با حضور رئیس جمهور کشور افتتاح شود.

صیادی: در خصوص متروی پرند و اینکه چرا افتتاح آن بارها به تاخیر افتاد باید عنوان کنم که مشکل برق پروژه در آن روزها مرتفع نشده بود. اما حالا وضعیت به گونه ای شده است که چون برق متروی پرند به طور پایدار تامین شده است قطعا راه اندازی و بهره برداری آن در هفته جاری انجام خواهد شد

او در پاسخ به این پرسش که بارها و بارها بهره برداری متروی پرند به تاخیر افتاده است آیا این بار افتتاح انجام خواهد شد؟ ادامه داد: در خصوص متروی پرند و اینکه چرا افتتاح آن بارها به تاخیر افتاد باید عنوان کنم که مشکل برق پروژه در آن روزها مرتفع نشده بود. اما حالا وضعیت به گونه ای شده است که چون برق متروی پرند به طور پایدار تامین شده است قطعا راه اندازی و بهره برداری آن در هفته جاری انجام خواهد شد.

تامین برق پایدار متروی پرند انجام شده است چرا که علاوه بر یک پست برق موقت، پست برق دیگری نیز در حال ایجاد است

صیادی ادامه داد: پس ابتدا باید تاکید کنم که تامین برق پایدار متروی پرند انجام شده است چرا که علاوه بر یک پست برق موقت، پست برق دیگری نیز در حال ایجاد است. البته باید گفت پروژه مترو پرند در عملیات اجرایی با مشکلی رو به رو نشده بود و در اوایل مهرماه امسال نیز قابل بهره‌برداری بود.

مدیر عامل شهر جدید پرند خاطر نشان کرد: حالا که پست برق پایدار برای این پروژه در کنار تزریق منابع مالی تأمین شده است متروی پرند امروز آماده بهره‌برداری شده است.

سوت متروی پرند از فردا؟ | ۲۵ بار وعده افتتاح و پایان انتظار ۱۰ ساله با حضور رئیس جمهور

این اظهارات در کنار برای اظهار نظرهای مقامات مسئول نشان می دهد که صرف هزینه های دولت سیزدهم در چند سال گذشته با هدف اتمام این پروژه که سال های سال است به بهره برداری نرسیده بوده است.

جعفری: متروی پرند در ادامه خط یک متروی تهران موافقت نامه اصولی آن از سال ۸۹ ابلاغ و از سال ۹۰ تا ۹۲ توسط وزارت راه و شهرسازی وقت اجرا شد

علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این پرسش که افتتاح متروی پرند در روزهای پایانی هفته توسط رئیس جمهور انجام خواهد شد؟ گفت: متروی پرند در ادامه خط یک متروی تهران موافقت نامه اصولی آن از سال ۸۹ ابلاغ و از سال ۹۰ تا ۹۲ توسط وزارت راه و شهرسازی وقت اجرا شد.

زیر بسترسازی های اجرای خط مترو انجام شد اما از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ این پروژه متوقف شده بود و در طول ۱۰ سال بیش از ۳۰ درصد پیشرفت نداشت

او ادامه داد: زیر بسترسازی های اجرای خط مترو انجام شد اما از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ این پروژه متوقف شده بود و در طول ۱۰ سال بیش از ۳۰ درصد پیشرفت نداشت. اما از سال ۱۴۰۰ بنا به دستور استاندار وقت و مطالبات مردم بهره برداری این پروژه در دستور کار دولت قرار گرفت و ۷۰ درصد در دو سال پیشرفت کرد و الان آماده افتتاح است.

جعفری خاطر نشان کرد: مجموعه هزینه ای که برای تکمیل پروژه انجام شده است بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از سال ۸۹ تا ۹۲ صرف شد و بودجه اصلی پس از صدور دستور توسط استاندار تهران که بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان از محل بودجه و اعتبارات شهر جدید پرند و وزارت راه باید به عنوان کمک هزینه به اجرای پروژه تامین اعتبار شود. البته ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی دولت تخصیص اعتبار داده شد که پیشرفت خوبی در دو سال شد. در محموع برای کل پروژه دو هزار میلیارد تومان هزینه داشت.

متروی شهر جدید پرند با ظرفیت جابه‌جایی مسافران شهرهای جدید پرند، اسلام‌شهر، رباط‌کریم و روستاهای مسیر به تهران و برعکس با ظرفیت جابه‌جایی بیش از ۱۳ هزار نفر قرار بود در شهریور ماه امسال افتتاح شود.

مسیر توسعه جنوبی خط یک متروی تهران بعد از ایستگاه «شاهد» در انتهای خط یک (ایستگاه ماقبل ایستگاه حرم مطهر) شروع شده و شامل ایستگاه‌های «شهر آفتاب»، فرودگاه امام خمینی شماره یک، فرودگاه امام خمینی شماره ۲ و پرند است.

ایستگاه شهر پرند در واقع آخرین ایستگاه در توسعه جنوبی خط یک است که هدف اصلی آن دسترسی و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران و ارائه سرویس حمل و نقل به مسافران شهر جدید پرند و مناطق اطراف با قیمت بسیار نازل است که به‌جز حمل و نقل سریع، حذف اثرات زیست محیطی استفاده از سوخت فسیلی و صرفه‌جویی قابل ملاحظه در هزینه منابع ملی و وقت مسافران را در پی دارد.

به نظر می رسد انتظار چندین ساله مردم پرند فردا به اتمام می رسد و بعد از تکمیل مترو پرند باید واگن هم برای آن تأمین شود که باید گفت با راه‌اندازی این خط شهروندان به راحتی می‌توانند از پرند به تهران بیایند. مردم پرند اغلب برای کار به تهران می‌آیند و با راه‌اندازی مترو این افراد می‌توانند دسترسی راحت‌تری به سرویس حمل و نقل عمومی داشته باشند و همین امر باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.

کد خبر: ۲۵۸٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha