ارائه ۶ هزار خدمت و مجوز در پنجره واحد خدمات دولت هوشمند
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات خبر داد

ارائه ۶ هزار خدمت و مجوز در پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: بیش از ۶ هزار خدمت و مجوز دولتی و صنفی از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند به مردم ارائه می‌شود.

به گزارش بازار، جواد موحد در همایش تبیین قوانین توسعه دولت هوشمند و حکمرانی داده‌ها با ارائه گزارشی درباره وضعیت حضور و سیر زمانی اتصال دستگاه‌ها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، افزود: اکنون فقط اتصال دستگاه‌ها موضوعیت ندارد و در سال جاری بحث تکمیل خدمات را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۷ دستگاه ملی متصل شده‌اند، بیان‌داشت: از مردادماه سال گذشته که نیم‌میلیون مراجعه به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند داشتیم، تیرماه سال جاری ۱۱۳ میلیون مراجعه به سامانه‌های ملی و استانی دستگاه‌ها انجام شد و در آبان‌ماه سال جاری نیز ۶۵ میلیون مراجعه به پنجره ملی داشته‌ایم که نشان از یک تجربه موفق در این زمینه دارد.

موحد، به آمار تجمیعی نیز اشاره کرد و گفت: مراجعات به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند از ۱.۵ میلیون مراجعه در مردادماه سال گذشته به ۶۴۶ میلیون مراجعه در آبان‌ماه سال جاری رسیده است که نشان می‌دهد این یکپارچه‌سازی مورد استقبال مردم بوده است.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات بیان‌داشت: بیش از ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند احراز هویت شده و از خدمات دولت استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون پنج‌هزار و ۲۴۰ خدمت شناسنامه‌دار شده است، افزود: دستگاه‌های اجرایی مشمول در این حوزه ۱۴۲ دستگاه بوده است.

موحد با اشاره به اینکه راه‌اندازی پنجره واحد خدمات دانشگاهی بیش از ۴۰۵ سامانه دانشگاه‌ها در دسترس مردم قرار گرفته است، گفت: همچنین بیش از چهار هزار و ۶۰۰ مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها ارائه می‌شود که حدود سه‌هزار مجوز صنفی هستند و یک‌هزار و ۶۰۰ مجوز مربوط به دستگاه‌های اجرایی است؛ در مجموع بیش از ۶ هزار خدمت و مجوز دولتی و صنفی در این پنجره به مردم ارائه می‌شود.

وی، بیشترین مراجعه به سامانه‌ها را مربوط به وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت مسکن و شهرسازی و تامین اجتماعی اعلام کرد و افزود: سامانه‌های املاک و مستغلات، خدمات انتظامی فراجا و خدمات دانشگاهی در رتبه‌های بعدی مراجعه مردم هستند.

معاون دولت الکترونیک به چالش‌های این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سه سطح احراز هویت وجود دارد که چالش‌های سطح ۲ مربوط به عدم ارائه سرویس عکس است که در حال رفع آن هستیم و سطح سوم هم امضای دیجیتال است.

وی، متولیان متعدد برای استعلام اتباع خارجی را یکی دیگر از چالش‌های این حوزه عنوان کرد و افزود: اقدامات مقدماتی راه‌اندازی پایگاه‌داده یکپارچه در این حوزه انجام شده و امیدواریم با این کار دیگر چالشی برای ارائه خدمات الکترونیک به اتباع خارجی نداشته باشیم.

موحد، به رتبه دستگاه‌های میز دولت در ارائه خدمات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو با ۸۹ درصد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۸۷ درصد، وزارت آموزش‌ و پرورش با ۸۶ درصد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۸۰ درصد و وزارت کشور با ۷۳ درصد در بالای این جدول قرار دارند.

وی به رتبه سازمان‌ها و نهادهای مستقل نیز اشاره کرد و ادامه‌داد: فراجا و سازمان انرژی اتمی با ۱۰۰ درصد خدمات، بنیاد شهید با ۹۷ درصد و بانک مرکزی نیز با ۸۰ درصد خدمات در بالای جدول این بخش از دستگاه‌ها قرار دارند.

کد خبر: ۲۵۸٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha