۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
طرح ترکیه برای ساخت کریدور شمال - جنوب جدید| عراق به رقیب ترانزیتی ایران تبدیل می شود!
بازار گزارش می‌دهد؛

طرح ترکیه برای ساخت کریدور شمال - جنوب جدید| عراق به رقیب ترانزیتی ایران تبدیل می شود!

وزارت حمل و نقل ترکیه از طرح مشترک آنکارا و بغداد برای راه اندازی کریدور شمال - جنوب جدید خبر داده که مبداء و مقصدی مشابه با کریدور عبوری از ایران داشته و مسیر ترانزیتی ایران را تضعیف خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: با افزایش تحرکات تجاری کشورها در دوران پسا کرونا و کاهش فشار ناشی از تورم و رکورد جهانی از سر اقتصاد جهان، بار دیگر شاهد افزایش رونق در مسیرهای ترانزیتی مناطق مختلف جهان هستیم.

منطقه خاورمیانه که به لحاظ مختصات ژئواکونومیکی به عنوان حلقه اتصال شرق و غرب، دستکم یکی از مناطق استراتژیک جهان محسوب شده و در کانون توجه کشورهای صنعتی و صادرکنندگان کالا در هر دو سوی جهان قرار دارد.

در این میان، بخش جنوب غرب آسیا شامل کشورهایی چون ایران، عراق و دیگر همسایگان عربی حاشیه خلیج فارس نیز علاوه بر قرار گرفتن در مسیر ترانزیت شرق و غرب، نقطه اتصال شمال – جنوب نیز محسوب می شوند که اساسا، فلسفه پیدایش کریدور شمال – جنوب نیز بر همین اساس طراحی شده است.

طرح مشترک ترکیه و عراق برای راه اندازی شمال – جنوب جدید

همانطور که می دانیم، طرح اولیه کریدور شمال – جنوب به سال سال ۲۰۰۰ بازمیگردد که همچنان پس از گذشت ۲۳ سال، همچنان مورد راه اندازی و بهره برداری قرار نگرفته است. به نظر می رسد عدم تکمیل حلقه های مفقوده این کریدور در شبکه ریلی ایران علاوه بر تحریم های شکل گرفته علیه تهران و مسکو طی سال های اخیر از جمله مهمترین دلایل عدم راه اندازی این کریدور استراتژیک محسوب شده که این مشکل همچنان نیز پابرجاست.

کریدور جدید از هند آغاز شده با عبور کالا به بندر فاو عراق، محموله ترانزیتی را از طریق خاک این کشور راهی ترکیه از آنجا نیز به سمت شرق اروپا رهسپار خواهد کرد

در همین راستا، دولت ترکیه طی ماه های اخیر اقداماتی در راستای راه اندازی کریدور ترکیبی شمال – جنوب جدید انجام داده که بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل این کشور، مسیر کریدور مذکور درست مشابه مسیر شمال – جنوب عبوری از خاک ایران است.

اهداف احتمالی عربستان از اتصال ریلی با عراق| فرصتی برای گسترش راه آهن شلمچه - بصره به آسیای مرکزی

این کریدور جدید از هند آغاز شده با عبور کالا به بندر فاو عراق، محموله ترانزیتی را از طریق خاک این کشور راهی ترکیه از آنجا نیز به سمت شرق اروپا رهسپار خواهد کرد. دولت ترکیه همچنین امیدوار است بتواند از این مسیر به عنوان شاخه ای جدید برای کمربند و جاده چین و انتقال بار این کشور به اروپا نیز استفاده نماید.

از مهمترین مزایای این کریدور، تجهیز بندر عراقی فاو به تجهیزات به روز و مدرنی است که توسط شرکت کره ای «دوو» در حال نصب و راه اندازی بوده و همین امر موجب میشود تا بدون نیاز به ترانسشیپمنت، بتوان کالای کانتینری موجود بر عرشه کشتی را به خطوط ریلی و لاین های جاده ای موجود در بندر فاو انتقال داد؛ موضوعی که سرعت و هزینه حمل بار را تا حد بسیار چشمگیری کاهش خواهد داد.

نگاهی به نقشه کریدور مد نظر ترکیه نشان می دهد که به طور یقین، در صورت راه اندازی کریدور شمال – جنوب جدید، اهمیت کریدور عبوری از ایران تا حد زیادی از بین خواهد رفت

دولت عراق و ترکیه قرار است در مجموع، حدود ۲۳.۸ میلیارد دلار در ساخت خطوط ریلی و جاده ای این کریدور هزینه کنند. این هزینه ها البته شامل بخش های مختلفی از جمله ساخت خط ریلی ۱۰۳۴ کیلومتری متصل کننده ترکیه و عراق به یکدیگر و همچنین ساخت خط ریلی میان غازیانتپ و اوواکوی ترکیه می شود که در مجموع، هزینه های بخش ریلی این پروژه به حدود ۵.۸ میلیارد دلار خواهد رسید. از سوی دیگر، ساخت یک قطعه خط ۶۱۵ کیلومتری در داخل ترکیه نیز در این پروژه بزرگ گنجانده شده است.

به سادگی قابل درک است که نا امن شدن دریای سرخ و کانال سوئز، قدرت بیشتری به ترکیه و عراق برای رونق بخشیدن به مسیر ابتکاری دو کشور خواهد داد

در بخش جاده ای نیز بنا بر اعلام وزارت حمل و نقل ترکیه، طول مسیر بندر فاو تا داخل خاک این کشور ۱۹۱۲ کیلومتر بوده که ۱۵۹۲ کیلومتر از این مسیر در حال حاضر موجود است. ۱۹۲ کیلومتر دیگر نیز قرار است در قالب همین پروژه بزرگ ساخته شود که این جاده، دو شهر سانلیورفا و اوواکوی را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

آیا اهمیت کریدور شمال – جنوب عبوری از ایران تضعیف خواهد شد؟

نگاهی به نقشه کریدور مد نظر ترکیه نشان می دهد که به طور یقین، در صورت راه اندازی کریدور شمال – جنوب جدید، اهمیت کریدور عبوری از ایران تا حد زیادی از بین خواهد رفت. مسدود شدن راه های خروجی بندر سنپترزبورگ روسیه به سمت دریای سیاه، تحریم دو کشور ایران و روسیه در کنار اتحاد نهادینه شده هند و غرب، منجر به از دست رفتن جذابیت کریدور شمال – جنوب عبوری از ایران شده است.

این در حالیست که در طرف دیگر، دو کشور عراق و ترکیه از سطح روابط خوبی با غرب بهره برده و برای هر کشور دیگری جز هند نیز منطقی است که از مسیر جدید به جای شمال – جنوب مرسوم استقبال نماید.

روی دیگر این سکه نیز جنگ غزه است که ترکیه موفق شده بیشترین میزان بهره برداری از آن را داشته باشد. با نگاهی به نقشه ترانزیتی منطقه، به سادگی قابل درک است که ناامن شدن دریای سرخ و کانال سوئز، قدرت بیشتری به ترکیه و عراق برای رونق بخشیدن به مسیر ابتکاری دو کشور خواهد داد.

علاوه بر ناامنی شکل گرفته در دریای سرخ و بخش شرقی مدیترانه (سواحل غزه)، هزینه حمل بار به جهت کاهش عرضه کشتی های باری و افزایش هزینه بیمه نامه ناشی از شرایط جنگ موجود در این منطقه، همگی به سود ترکیه خواهد بود. لذا، دستکم ادامه جنگ در غزه تا زمان راه اندازی این کریدور کاملا به سود آنکارا بوده و این حقیقت را نمی توان کتمان کرد.

کد خبر: ۲۵۸٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • M DE ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      4 1
      ایران در همه فعالیتها آنقدر معطل می‌کند که معادل آن پیدا می‌شود تا اینکه امتیاز ناشی از پروژه از دست برود. در ایران تصمیم‌گیری و اجرا در باره یک موضوع بلحاظ سیاسی و چند صدایی و بی‌انظباطی یک امر بسیار طولانی است.
    • ناشناس IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      1 3
      خدا شر آمریکا رو از سر خاورمیانه کم کن که مردم این منطقه بتونن کنار هم راحت زندگی کنن با موش دندون و تفرقه انگیزی بین کشورهای خاورمیانه منطقه رو جهنم کرده نابودبشه ظالمین آمریکا و اسرائیل