۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱
۸۷ درصد بدهی دولت بر دوش بانک های دولتی و خصوصی شده است

۸۷ درصد بدهی دولت بر دوش بانک های دولتی و خصوصی شده است

۷۰ درصد مطالبات بانک های غیر دولتی از دولت متعلق به بانک های بزرگ خصوصی شده شامل صادرات ایران، ملت، تجارت و رفاه کارگران است که روی هم ۲۲۹۳ هزار میلیارد ریال از دولت طلب دارند.

به گزارش بازار، بررسی ارقام مطالبات بانک ها در اسفند ۱۴۰۱ که از کدال بورس، ترازنامه بانک ها و گزیده شاخص های پولی و بانکی بانک مرکزی استخراج شده نشان می دهد که ۸۷ درصد بدهی دولت به بانک های کشور، متعلق به بانک های دولتی یا خصوصی شده است.

به عبارت دیگر، ۶۵۲۴ هزار میلیارد ریال از بدهی دولت، عمدتا به بانک هایی است که دولت در آنها سهامدار عمده و تصمیم گیر است و تنها ۱۳ درصد بدهی دولت به بانک های خصوصی است.

براساس آمار اسفند ۱۴۰۱، بانک های تخصصی توسعه ای شامل صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، توسعه صادرات که همگی دولتی هستند، روی هم ۹۶۶ هزار میلیارد ریال از دولت طلب دارند. بانک های تجاری دولتی شامل سپه، ملی و پست بانک نیز که دولتی هستند روی هم ۳۲۶۵ هزار میلیارد ریال از دولت طلب دارند. از سوی دیگر، بانک های خصوصی شده اصل ۴۴ که قبلا دولتی بوده اند شامل بانک های صادرات ایران، ملت، تجارت، رفاه کارگران نیز روی هم ۲۲۹۳ هزار میلیارد ریال از دولت طلب دارند. براین اساس تنها ۱۳ درصد کل بدهی دولت به بانک های کشور، معادل ۹۷۱ هزار میلیارد ریال متعلق به بانک هایی است که از ابتدا خصوصی اعلام شده اند.

ارقام بدهی دولت به بانک ها در سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که بانک های سپه، ملی، تجارت، صادرات ایران، رفاه کارگران، ملت، کشاورزی و مسکن، بار عمده بدهی دولت را به دوش گرفته اند و لازم است که دولت در برنامه هفتم و بودجه سال های ۱۴۰۳ به بعد، مشکل این بانک ها را در نظر بگیرد. بر طبق آمار تیرماه ۱۴۰۲ و همچنین ماه های بعد از آن، بار اصلی بدهی دولت روی دوش بانک های دولتی و بعد از آن چهار بانک خصوصی شده قرار دارد و بانک های دولتی تجاری سپه و ملی بیش از ۳۶۲ همت، بانک های خصوصی و عمدتا صادرات، تجارت، ملت و رفاه بیش از ۲۸۸ همت و بانک های تخصصی از جمله کشاورزی و مسکن بیش از ۱۰۳ همت طلب از دولت دارند.

مجموع طلب بانک های کشور از دولت و اشخاص دولتی از رقم ۴۷۷ همت در سال ۱۴۰۰ به رقم ۷۹۳ هزار میلیارد تومان در اسفند ۱۴۰۱ رسیده و رشد ۶۶.۲ درصدی دریکسال ۱۴۰۱ داشته است. بانک های تجاری دولتی بیشترین طلب را با ۳۴۸ همت از دولت دارند و بعد از آن بانک های غیر دولتی با ۳۴۱ همت و بانک های تخصصی دولتی با ۱۰۳ همت قرار دارند.

مجموع طلب بانک های تجاری دولتی شامل بانک های سپه، ملی ایران، پست بانک ایران، از دولت و اشخاص دولتی از رقم ۱۴۰۷ «همر» در سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۴۸۶ هزار میلیارد ریال در اسفند ۱۴۰۱ رسیده و رشد ۱۴۸ درصدی دریکسال ۱۴۰۱ داشته است.

مجموع طلب بانک های غیر دولتی شامل بانک های خصوصی شده صادرات ایران، ملت، تجارت، رفاه کارگران و بانک های خصوصی از دولت و اشخاص دولتی از رقم ۲۵۳۰ «همر» در سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۴۱۰ هزار میلیارد ریال در اسفند ۱۴۰۱ رسیده و رشد ۳۴.۸ درصدی دریکسال ۱۴۰۱ داشته است.

مجموع طلب بانک های تخصصی شامل بانک های کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، توسعه تعاون از دولت و اشخاص دولتی از رقم ۸۳۵ «همر» به رقم ۱۰۳۵ هزار میلیارد ریال در اسفند ۱۴۰۱ رسیده و رشد ۲۴ درصدی دریکسال ۱۴۰۱ داشته است.

۸۷ درصد بدهی دولت بر دوش بانک های دولتی و خصوصی شده است

کد خبر: ۲۵۸٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha