۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
ضرورت تغییر در چرخه تولید روستایی استان سمنان | «بازار» جای وام را بگیرد 
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بازار: 

ضرورت تغییر در چرخه تولید روستایی استان سمنان | «بازار» جای وام را بگیرد 

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از مهمترین ضرورت های استان ایجاد چرخه تولید روستایی است، گفت: باید تلاش کنیم که تامین بازار برای تولیدات روستایی، جای وام را بگیرد.

سید رضا طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، در پاسخ به این سوال که مسئولان استان سمنان باید چه اقدامی صورت دهند تا بتوانیم شاهد رونق روستاها باشیم، تاکید کرد: متاسفانه در دو دهه اخیر سیاست مشخصی در قبال تولیدات روستایی در هیچ کجای کشور نداشتیم و این امر آسیب بزرگی به اقتصاد تولید محور روستایی ما وارد کرده است.

وی با بیان اینکه سیاست های حمایتی دولت در قبال تولیدگران روستایی در دو دهه اخیر تسهیلات محور بوده است، افزود: دولت برای هر کاری ابتدا تولیدگر روستایی را به بانک معرفی می کند تا به او تسهیلات بپردازد در صورتی که اصلا مشکل تولیدگر روستایی ما تولید نیست بلکه او مشکل فروش محصولات دارد.

بدهکاری از همان روز اول

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ما باید بتوانیم بازار فروش برای محصولات تولیدی روستاهای استان سمنان مهیا سازیم، گفت: وام دادن هنر نیست این که ما بتوانیم شرایط را برای چرخه سالم پول و سرمایه در روستاها مهیا سازیم هنر مدیریت ما است.

طباطبایی با بیان اینکه چرخه تولید روستایی ما امروز اینطور است که روستایی باید ابتدا در گیرو دار بروکراسی شغلی را مثلا دامداری یا تولید لبنیات ایجاد کند و سپس در نخستین گام به بانک معرفی می شود تا وام بگیرد زیرا دولتی ها فکر نمی کنند که طور دیگری هم می توان مشاغل را حمایت کرد، گفت: این امر سبب می شود که تولید گر روستایی از روزی که درب تولیدی خود را باز می کند، بدهکار باشد.

اگر تک موفقیت هایی برای مثال در بین عشایر سنگسر در زمینه فروش محصولات لبنی به تهران رخ داده با همت شخصی بوده است

وی با بیان اینکه باید چرخه را تغییر دهیم و بازار فروش جای خود را به تسهیلات بدهد، افزود: ما در کل استان سمنان حتی یک بازارچه دائمی صنایع دستی و فروش محصولات روستایی نداریم که بتواند محصولات روستایی ها را عرضه کند.

فروش محصولات به دلالان

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر تک موفقیت هایی برای مثال در بین عشایر سنگسر در زمینه فروش محصولات لبنی به تهران رخ داده با همت شخصی بوده است، گفت: چرخه موجود سبب می شود که روستایی محصول خود را با هر قیمتی بفروشد تا بتواند بدهی های بانکی اش را پرداخت کند در نتیجه عمدتاً محصولات تولیدی استان سر از بازارهای دلالی در می آورند.

طباطبایی بیان کرد: عمده محصولات تولیدی کالپوشی ها در فصول خاصی از سال به دلالان فروخته می شود این دلالان سه برابر کشاورزان و روستائیان و دامداران سود می کنند و تنها دو ماه از سال را کار؛ زیرا می دانند که اگر محصول تلویدی کالپوشی ها را نخرند، جای دیگری برای فروش ندارند پس مجبور هستند که به او یا امثال او بفروشند.

وی افزود: همین بلا دقیقاً بر سر فلفل فرومد می آید در سال های اخیر افرادی از پاکستان و هندوستان و برخی استان های جنوبی کشور به فرومد می آیند از یک ماه قبل فلفل بی کیفیتی را در بازار عرضه می کنند حتی اگر بنا باشد ضرر کنند تا قیمت در منطقه فرومد شکسته شود سپس فلفل مرغوب مردم این منطقه را به صورت فله ای می خرند زیرا می دانند که کشاورز مجبور است بفروشد در نهایت هم قیمت آن را به شدت بالا می برند و در بازارهای تهران و مشهد به فروش می رسانند.

کد خبر: ۲۵۸٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha